Stromma Nederland, onderdeel van de Zweedse Stromma Group, heeft haar aandelenbelang in de A'DAM LOOKOUT verkocht aan de andere mede-oprichters Sander Groet, Duncan Stutterheim en Hans Brouwer.

De A'DAM LOOKOUT is een fenomeen in de Nederlandse attractiesector. Sinds de start in 2016 is het uitzichtpunt aan de Amsterdamse IJ-oevers uitgroeid tot een van de grotere attracties in Nederland. In 2019 stond de de attractie op plek 21 van de lijst met grootste Nederlandse attracties (door Respons) met 791.000 betalende bezoekers. De komst van de dakschommels heeft de attractie de afgelopen jaren nog een extra impuls gegeven. De rondvaarten van Stromma zien we in deze lijst terug op plek 14 (1.250.000 bezoekers). Na het lastige coronajaar, waarop veel internationale bezoekers Amsterdam vermeden en ook veel zakelijke uitjes werden afgelast, heeft Stromma er voor gekozen om zich voor de toekomst weer te focussen op haar kernactiviteit: Rondvaarten.

 

De verkoop van dit minderheidsbelang komt ten gunste van de liquiditeit van het bedrijf Stromma. Patric Sjöberg, CEO Stromma Group: "Stromma zal zich de komende jaren concentreren op het verbeteren van de marges van de kernactiviteit. De verkoop van onze aandelen in A'DAM LOOKOUT stelt ons ook in staat om onze toekomstige investeringen te richten op duurzaam toerisme, in lijn met onze strategie en visie: Noord-Europa's toonaangevende duurzame producent en aanbieder van tours en activiteiten. De A’DAM Toren heeft zich in deze jaren enorm ontwikkeld en ik ben ervan overtuigd dat A'DAM LOOKOUT een waardevolle topattractie voor Amsterdam zal blijven."

Aanhoudend partnerschap

Stromma en A’DAM LOOKOUT behouden hun sterke commerciële partnerschap in de toekomst. Beide partijen richten zich op het creëren van mooie en authentieke Amsterdam belevingen. De één vanaf de eeuwen oude grachten, de ander vanuit duizelingwekkende hoogte. Carola Hoekstra, CEO Stromma Nederland: ‘Onze producten vullen elkaar aan en onze vernieuwde commerciële samenwerking zal ons beide in de toekomst blijven versterken. Samen zoeken we voortdurend naar innoverende manieren om Amsterdam nog net een stukje mooier te maken door kwalitatieve ervaringen te ontwikkelen.’ A’DAM LOOKOUT blijft hiermee een belangrijk onderdeel van het productportfolio van Stromma, waarmee het bedrijf zich blijft differentiëren in het Amsterdamse toeristische veld.

Observatiepunt A’DAM LOOKOUT op bucket list

In 2012 startte de ontwikkeling van de A’DAM Toren. Destijds zagen nog maar weinig bedrijven de potentie van een observatiepunt op de bovenste twee verdiepingen met uitzicht over Amsterdam. Stromma, het toenmalige Canal Company, had met haar rondvaarten en winkels al een goede positie in de stad en besloot in te stappen. Sander Groet, oprichter A’DAM LOOKOUT: ‘Het was fijn om met Stromma als sterke partner te starten met veel kennis van de toeristische branche. Het mooie van deze attractie is dat we geen specifieke doelgroep hebben. Je ziet families, jong en oud maar ook thrill seekers van over de hele wereld die de schommel op hun bucket list hebben staan.’

Snel herstel verwacht

De internationale reisbranche heeft wereldwijd een flinke klap gehad van de diverse recente lockdowns. Groet: ‘Toch geloven we in een snel herstel als de wereld weer teruggaat naar normaal. Met de aankoop van deze aandelen maken we van de A’DAM Toren nog meer een familiebedrijf.’ Afgelopen zomer is A’DAM LOOKOUT een nieuw avontuur gestart met A’DAM VR Game Park, het grootste virtual reality game park van Nederland in de kelder van de A’DAM Toren. Binnenkort verwelkomt de attractie een gloednieuwe en spraakmakende attractie: de Amsterdam VR Ride, een virtuele achtbaan langs en door alle highlights van Amsterdam.

Meer informatie: www.adamlookout.com/nl/home-nl/