Kamperen is dé manier om coronaproof en offline één te worden met de natuur. Dit hebben millennials in 2020 ook massaal ontdekt. Deze trend zet zich voort in 2021.
Daarnaast blijft de kampeermarkt groeien, willen veel kampeerders weer naar het buitenland zodra het kan en gaan ze vooral zelfvoorzienend op pad. Deze trends voorspelt Ramon van Reine, CEO van Europa’s campingspecialist ACSI, op basis van verschillende onderzoeken die ACSI onlangs heeft gehouden onder duizenden Europese kampeerders. We zetten 5 trends voor 2021 op een rijtje.
1. Opmars kamperende millennials
Millennials, de generatie tussen de 20 en 40 jaar oud, hebben het afgelopen jaar ontdekt hoe fijn het is om de natuur in te trekken. De hyperconnected generatie wordt continu overprikkeld door de digitale revolutie en heeft afgelopen jaar ontdekt dat offline zijn in de natuur haar batterij enorm oplaadt. Kamperen is dé manier. Verhuurplatforms noteerden dit jaar al een enorme stijging van boekingen en occasions (met name campers) zijn nauwelijks aan te slepen. En wie eenmaal gewend is aan deze vrijheid (en luxe) op wielen, zal deze weelde niet meer zo snel inwisselen voor een all-inclusive vliegvakantie.
2. Lekker weg naar het buitenland
Hoewel veel kampeerders Nederland hebben herontdekt deze zomer staan ze te popelen om weer naar het buitenland te gaan. Zodra de grenzen weer open zijn en de kust veilig is, gaan ze weer op pad, zo blijkt uit het meest recente onderzoek van ACSI naar de kampeerintenties van de Europese kampeerder. De status van het vaccin speelt mogelijk ook een positieve rol in deze ontwikkeling
3. Veilig en gezond op vakantie
Nergens zit je zo veilig als in je kampeermiddel. Je hebt een afgebakende plek. Je kan makkelijk 1,5 meter afstand bewaren van je kampeerburen en als het je ergens niet bevalt, ben je zo weer weg. Een camping is daarnaast de perfecte mindwellness. Je bent veel buiten waardoor je teruggaat naar de basis en het beter lukt om afstand te nemen van de hectiek van het dagelijks leven. Gezien de huidige reisbeperkingen die voorlopig nog niet van de baan zijn, is de verwachting dat de veilig- en gezondheid van het kamperen een steeds belangrijker motief wordt voor een campingvakantie
4. Zelfvoorzienend kamperen
In het voorjaar was kamperen in Nederland alleen toegestaan als je de beschikking had over privé-sanitair en dat is een grote groep kampeerders goed bevallen. Fabrikanten van chemische toiletten en toilettenten plukken hier de vruchten van. Ze kunnen de vraag nog maar nauwelijks aan. Met het oog op de 1,5 meter richtlijn die naar alle waarschijnlijkheid nog wel een tijd gaat duren, verzekeren steeds meer kampeerders zich van eigen sanitair, voor zover die niet al aanwezig is in je eigen caravan of camper. Als alternatief vliegen ook de kampeerplekken met privé-sanitair als zoete broodjes over de toonbank.
5. Soort zoekt soort
Steeds meer kampeerders zoeken een camping die ze op het lijf geschreven is. Campinghouders spelen hier op in door zich te profileren als een bepaald type camping. Duurzaamheid en groen zijn vaak thema’s die daarin terugkomen. Maar ook zijn er voorbeelden van 50-plus campings, een prikkelarme camping voor kinderen met autisme en campings waar kinderen juist niet welkom zijn.
met dank aan:
Ramon van Reine, directeur kampeerplatform ACSI.
ACSI heeft het afgelopen jaar de gevolgen van de coronacrisis voor de kampeersector van heel dichtbij meegemaakt. Door het intensieve contact met campings, kampeerinspecteurs en kampeerders kan ACSI een goed beeld schetsen van de ontwikkelingen in deze sector. Zie ook ons eerdere interview met Ramon van Reine op deze website.