De lockdown zorgt voor veel beperkingen. Wat gaan Nederlandse gezinnen doen tijdens de komende kerstdagen? Onderzoeksbureau Multiscope zicht het uit (in opdracht van spellenfabrikant Hasbro)

Uit marktonderzoek onder 1.055 Nederlandse ouders met kinderen tussen de 3 en 16 jaar blijkt dat bordspellen tijdens deze kerst bij bijna 70 procent van de gezinnen op tafel zullen verschijnen. Dit is 15 procentpunt meer dan vorig jaar (55 procent) en valt op omdat met het gezin kerstfilms kijken, jaarlijks een populaire activiteit, onveranderd blijft (53 procent) ten opzichte van 2019. 60 procent zegt daarnaast te gaan wandelen in de frisse buitenlucht, ook aanzienlijk meer dan vorig jaar (48 procent), en 39 procent gaat creatief met de kinderen aan de slag.

Explosieve groei verkoop bordspellen

Spellenfabrikant Hasbro zag de verkoop van zijn bekende bordspellen zoals Monopoly en Cluedo de laatste maanden sterk stijgen. Van Basten Batenburg: “Het onderzoek onderstreept precies wat wij zien gebeuren in onze cijfers. Al sinds het begin van de coronacrisis stijgt de omzet van de spellen. Tijdens de eerste lockdown vond de grootste verkooppiek plaats: in Nederland werden 89 procent meer spellen verkocht dan rond diezelfde tijd vorig jaar. Van ons bekende bordspel Monopoly werden er in Nederland toen zelfs 112 procent meer exemplaren verkocht dan in 2019. Ook in de periode mei tot oktober steeg de verkoop van bordspellen met gemiddeld 53 procent ten opzichte van vorig jaar. Met de huidige trends verwachten we dat de verkoop, nu vlak voor de feestdagen, zal blijven stijgen.”

Bron: persbericht HASBRO