Ook komende seizoen zal Nederland weer populair zijn als vakantiebestemming. Daarbij kiezen veel mensen (weer) voor een camping of vakantiepark. Maar waarom moet een bezoeker nu voor jouw vakantiepark of camping kiezen?

Natuurlijk, je locatie is bepalend en ook of er een zwembad is speelt voor veel mensen mee. Toch zien wij dat een goed en onderscheidend animatieprogramma steeds belangrijk is voor bezoekers.

Met een onderscheidend animatieprogramma kun jij opvallen tussen de rest en daarmee herhalingsbezoeken stimuleren. Om het animatieteam en programma onderscheidend te krijgen, zijn een aantal zaken essentieel om rekening mee te houden: de partij waarmee je samenwerkt, de functie van het programma, de juiste kenmerken en tools die je kiest om het uit te voeren. Ik neem je graag mee in een checklist om te kijken of je dit voor 2021 op orde hebt.

Kids bepalen bestemming

Natuurlijk betalen en bepalen papa en mama, maar de mening van de kinderen telt stiekem toch erg mee. Hebben de kinderen het immers naar hun zin, dan hebben de ouders ook een fijne vakantie. Deze regel is natuurlijk al lang bekend. Toch herhaal ik hem graag, want het is een essentiële schakel om te snappen waarom je animatieprogramma belangrijk is.

Zelf doen of uitbesteden

Waarschijnlijk is dit een van de eerste vragen die naar boven komt als het op animatie aankomt. Ga je zelf de mensen aannemen, uit betalen, trainen en begeleiden? En wil je zelf het programma samenstellen? Heb je hiervoor mensen in huis? Of maak je liever gebruik van 1 van de gespecialiseerde bedrijven en laat je je ontzorgen? Uiteraard dien je wel betrokken te blijven. 100% uitbesteden werkt niet is onze ervaring en de samenwerking komt het beste tot haar recht als het park zelf ook betrokken blijft.

Weet wat je gasten willen én verwachtten

Een animatieprogramma wordt ingezet met een functie. Daarom is het belangrijk om de vraag van je gasten te kennen. Willen ze dat de animatie opvallend aanwezig is, meer op de achtergrond of dat het juist een functionele functie heeft. Dit bepaalt natuurlijk de inhoud van het animatieprogramma. Willen de gasten door middel van het animatieprogramma meer leren over de natuur? Dan draagt een karaoke-avond daar niet aan bij. Kies je ouders met jonge gezinnen, dan zal je geen grote disco’s kunnen geven, terwijl je die voor doelgroep ‘jongeren die nog mee gaan met hun ouders’ wel weer zou moeten hebben. Bepaal dus duidelijk je doelgroep en richt je animatie hierop in.

Het unieke aan jouw bedrijf

Iedere camping of vakantiepark is uniek, dat kan zijn door de ligging, de faciliteiten en zelfs door de mascotte die alleen daar woont. Ken jouw unieke kenmerken en maak daar juist extra gebruik van! Is de zandvlakte naast jouw bedrijf de trekpleister voor jouw gasten? Gebruik het in je animatieprogramma en combineer het met de kenmerken die staan voor succesvol entertainment. Storytelling dus. Je mascotte op typetjes komen ergens vandaan, hebben bepaalde kenmerken en karaktereigenschappen. Zijn ze stout, stoer of juist slim? Al deze elementen komen terug in alle elementen van je animatie.

Offline en online

Natuurlijk is het animatieprogramma bedoeld om mensen (en kinderen) op het park te vermaken. Toch zien we nu met de beperkingen dat je animatieprogramma ook een online component heeft gekregen. Heb je al een eigen Youtube kanaal voor de minidisco dansjes? Is je mascotte zichtbaar op je website? Is er misschien zelfs een eigen pagina? Op deze manier kan je jouw park online ook beter onderscheiden en kan je bovendien het moment waarop je gasten aanraakt verlengen. Zeker met social media kanalen als Instagram en TikTok kan je direct de doelgroep aanspreken.

Programma’s maken? De mogelijkheden zijn eindeloos

Plaatjes, tekst of de combinatie? Gebruik je een tekstverwerker of speciale software? Moet je programma zichtbaar zijn op de website en ouderwets op papier? Alles kan! Kies de juiste tools om het animatieprogramma te schrijven. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden eindeloos, zo zijn er zelfs al verschillende toepassingen die direct de wijzigingen in het animatieprogramma  kunnen pushen naar de smartphones van de gasten. Belangrijk hierin is wel dat we zien dat steeds meer gasten zullen verwachten dat je programma altijd actueel is, en online beschikbaar is. Die trend is al een paar jaar geleden ingezet en zal steeds sneller gaan.

Geen keuze; gasten willen niet meer weg en komen terug

Met een goed animatieprogramma zorg je ervoor dat je gasten liever niet meer naar huis willen, omdat ze een band hebben opgebouwd met  ‘de mascotte van de camping’, met het animatieteam of één van de andere kenmerken die jouw bedrijf uniek maken. Als ze na een geweldige vakantie weer naar huis gaan zullen ze nog dagen (wat zeg ik: weken!) online de filmpjes, TikTok’s en posts blijven volgen. En volgend jaar willen ze dan zeker weer naar jouw bedrijf, omdat juist deze kenmerken alleen op jouw bedrijf te vinden zijn en ze hierdoor geen keuze meer hebben.


Met dank aan (auteur): Richard Otten, oprichter van TeamAnimation (www.zomerjobs.nl)

Als je er voor kiest om je animatie (deels) uit te besteden, dan biedt Team Animation een breed pakket aan mogelijkheden, waarbij het programma aansluit bij het karakter van jouw bedrijf.

Meer informatie: www.animatiewerk.nl/voor-bedrijven