TV-format gericht op nieuwe kampeerders

De coronapandemie heeft kamperen een enorme boost gegeven. Afgelopen zomer explodeerde de verkoop van vouwwagens, caravans en campers, waarbij vooral de kampeerauto hét veilige alternatief bleek voor verre reizen, hotel- en vliegvakanties.

Nederland ontdekte kamperen als veilig alternatief voor de zomervakantie die door corona in het water dreigde te vallen. Nederlandse campings stonden overvol en in de maanden juni tot en met oktober explodeerde de verkoop van nieuwe caravans (+24 procent), vouwwagens (+50 procent) en vooral nieuwe campers (+75 procent), vergeleken met diezelfde maanden vorig jaar. Duizenden nieuwkomers in het kampeerwereldje boekten voor het eerst een camping. Deze kampeerdebutanten staan ook centraal in het nieuwe kampeerprogramma van RTL 4: Camp to Go, gepresenteerd door Sander Janson. Vanaf zaterdag wekelijks om 17.00 uur te zien.

In het nieuwe kampeer tv-programma Camp to Go verrast presentator – Mister Camping – Sander Janson drie families met een lekker lang kampeerweekend op de mooiste campings in Nederland. De kampeerdebutanten krijgen daarvoor een splinternieuwe camper, caravan of vouwwagen mee. De families vloggen zelf tijdens hun kampeervakantie waardoor een mooi inkijkje ontstaat in het camping- en camperleven tijdens de coronazomer van 2020. De eerste aflevering is te zien op zaterdag 28 november, op RTL4 (17u00). Daarin gaan onder andere Emma en André met hun drie zoons van 14, 17 en 20 met een caravan naar Overijssel. Ze houden van luxevakanties en gingen eerder naar onder andere Amerika en Jamaica. Hoe bevalt hun kampeerdebuut tijdens de Nederlandse coronazomer?

Veilig alternatief

Hans Louwers van Kampeer en Caravan Industrie (KCI) licht de forse groei toe: “Kamperen was hét veilige alternatief in de coronazomer van 2020, vooral ook omdat caravans en campers over een eigen badkamer met toilet beschikken. Daardoor waren vakantiegangers niet afhankelijk van sanitaire voorzieningen op campings en camperplekken, die in het voorjaar zelfs nog een tijdje dicht moesten blijven. We hopen met het tv-programma Camp-to-Go nog meer Nederlanders te enthousiasmeren om te gaan kamperen in eigen land.” 

55 miljard euro

De coronazomer zorgde voor fors meer interesse in kampeerproducten – ‘camper’ behoorde tot één van de populairste zoekwoorden op bijvoorbeeld Marktplaats. Ook de verkoop van tenten groeide en bij de populaire daktenten verdubbelde die zelfs. Tot en met het derde kwartaal van 2020 werden meer kampeermiddelen verkocht dan in heel 2019 – een jaar waarin overigens ook alle records werden gebroken. Met een rijdend wagenpark van 569.055 caravans en campers staat Nederland op een vierde plaats binnen Europa, gemeten naar het aantal inwoners zelfs op nummer 1. Uit recent Europees onderzoek blijkt dat het economisch belang van de Europese kampeersector goed is voor een bedrag van € 55 miljard per jaar. Dat bedrag behelst de verkoop van nieuwe en gebruikte kampeermiddelen, onderhoud, reparatie en accessoires (€ 31,5 miljard), aangevuld met € 23,4 miljard aan bestedingen van kampeerders op en rond de camping, tijdens 416 miljoen Europese campingovernachtingen en 78 miljoen overnachtingen op onder meer camperplekken. Europa telt in totaal ruim 5,4 miljoen caravans en campers.

De eerste aflevering van het acht afleveringen tellende kampeer tv-programma ‘Camp to Go’ is te
zien op zaterdag 28 november (RTL4, 17u00). De herhalingen worden uitgezonden vanaf zondag
29 november (RTL4, 11u20).

Bron en meer informatie: Kampeer en Caravan Industrie (KCI)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *