Onze mobiliteit wordt sterk ingeperkt en brengt het internationaal toerisme letterlijk tot stilstand. De actieradius van onze vakanties wordt een stuk kleiner: We blijven nu vooral in de buurt. ZKA Leisure zet 13 waarnemingen op een rijtje...

Het begint in de 18e eeuw. In gegoede families raakt het in de mode om hun jongvolwassen telgen op Grand Tour te sturen door Europa. Sindsdien heeft de vrijetijdssector zich gestaag ontwikkeld. Inmiddels is het één van de belangrijkste economische sectoren ter wereld. Die enorme groei loopt synchroon met de groei van de mobiliteit. Vijftig jaar geleden gingen we met de Kreidler-brommer voor een weekje naar Texel. Deze eeuw vieren we Pasen in Thailand.

Het is juist die mobiliteit die nu voor de grootste crisis aller tijden zorgt. Ons fanatieke reisgedrag heeft het virus in hoog tempo naar alle hoeken van de aarde gebracht. Gevolg? Onze mobiliteit wordt sterk ingeperkt en brengt het internationaal toerisme letterlijk tot stilstand. 

De reiziger die de wereld kent, maar nog niet weet waar de Achterhoek ligt, krijgt door corona de kans zijn reiservaringen aan te vullen met al het moois dat in de achtertuin te beleven is. In plaats van dat we de zon in het Lago Maggiore zien ondergaan, zien we nu de sunset van Lemmer Beach. In plaats van raften over de Grand Canyon gaan we catamaranzeilen op Texel.

1. De overheid pakt haar verantwoordelijkheid

In vier maanden tijd van een economische grootmacht naar een verwarde lege huls. Veel partijen reageren net zo verlamd als konijnen die in de koplampen van een auto staren. De overheid pakt haar ondersteunende rol en maakt binnen no-time vele miljarden vrij om het getroffen bedrijfsleven te ondersteunen.. lees meer

2. Hamstergedrag bij het boeken van vakanties

Meteen na de eerste berichten over het coronavirus lijkt de paniek bij de vakantiegangers toe te slaan. Vakanties worden massaal geannuleerd. Maar als er weer geboekt gaat worden, lijken vakanties ineens op wc papier. We gaan massaal hamsteren. lees meer

3. Organisaties en regio's zoeken nieuwe invulling

Nadat de eerste schrik over het virus wat is afgenomen, komt de creativiteit aan bod. Organisaties en regio’s gaan op zoek naar een nieuwe waardevolle invulling van de vrijetijd. lees meer

4. Nu blijkt welke banenmotor toerisme is

In gebieden waar normaliter toerisme als buitengewoon hinderlijk wordt ervaren heerst in eerste instantie vooral opluchting door de serene rust zonder rolkoffers. Maar alras wordt daar nu ook de positieve impact van toerisme zichtbaar, want net zoals ‘te veel’ hinderlijk is, blijkt dat ook te gelden voor ‘te weinig’. lees meer

5. Focus op eigen huis en eigen buurt

Omdat we tijdens de lockdown veel thuis zijn en niet ver op pad kunnen, is veel van de vrijetijd in en om het huis besteed. Mensen slaan tijdens het begin van de pandemie aan het hamsteren en aan het opruimen. lees meer

6. Pieken en dalen in de vrijetijdssector

De situatie binnen de vrijetijds en verblijfssector tijdens de coronacrisis vertoont forse pieken en dalen. Vooral groepsgerichte accommodaties en evenementen hebben dat zeer sterk ervaren. Maar op andere plekken of in andere branches zien we juist groei. lees meer

7. Hernieuwde aandacht voor de regio’s

Gebieden op wat grotere afstand van stedelijke concentraties zijn tot nu toe sterk overeind gebleven. Toeristische bestemmingen met een herkenbaar profiel en een aantrekkelijke aanbodmix kunnen van deze trend profiteren. lees meer

8. Tip voor musea

Maak van citytrippers ook museumbezoekers. Door slimme totaalarrangementen te maken met hotel- en horeca-aanbieders, citytours en dergelijke kun je deze doelgroep ook in Nederland eerder verleiden tot een museumbezoek. lees meer

9. Dagrecreatie. Van groot- naar kleinschalig

Behalve dat in de dagrecreatie de buitenlandse bezoeker is verdwenen, zijn er door de maatregelen ook andere trends te zien. Bijvoorbeeld ‘van binnen naar buiten’. Van offline naar online en van massa naar kleinschalig. lees meer

10. Verblijfsrecreatie. Nederlanders herontdekken eigen land

Nederlanders herontdekken de komende tijd hun eigen land als vakantieland. Voor nagenoeg alle verblijfsrecreatie-aanbieders liggen er kansen om nog meer en nog beter samen te werken met dagrecreatie- en cultuuraanbieders om de kwaliteiten van de eigen regio met elkaar te verbinden. lees meer

11. Watersport. Totale ommekeer van de markt

De sloepenmarkt ontploft, verkopers van sup boarden, waterski's en kitesurfen weten niet wat ze meemaken, met soms wel omzetstijgingen van 200 procent of meer. De komende tijd draait het voor de sector om het behouden van deze nieuwe Nederlandse watersporters. lees meer

12. Rust en ruimte. Hotels in toeristische regio’s in trek

De kracht van de regio heeft hotels geholpen. Denk aan toeristische regio’s in Noord- respectievelijk Zuid-Nederland, zoals de Zeeuwse Kust, Friesland met de Wadden en het Limburgse Heuvelland. Gebieden die vaak te ver weg liggen voor een dagje-uit, maar juist interessant zijn voor een vakantie. lees meer

13. Natuur als mogelijkheid om te ontsnappen

De media hebben er uitgebreid over bericht: over de drukte in de natuurgebieden en de overlast die dat heeft veroorzaakt. Maar er zijn ook andere gevolgen van de corona-crisis op het natuur-aanbod in Nederland. lees meer.


met dank aan:

Wouter de Waal, Ronald Haagen, Willem Kraanen, Merlijn Pietersma, Bennie Roelands en Gre Beekers - allen consultants bij ZKA leisure / ZKA Strategy