Alle pretparken in België gaan voor een periode van vier weken op slot. Voor dierentuinen geldt dat zij geen mensen meer mogen toelaten in binnenruimtes en het nuttigen van eten en drinken wordt daar verboden.
Dat is het gevolg van een set van nieuwe corona-maatregelen die de Belgische overheid vandaan bekend maakte. Eerste minister De Croo ligt toe: “De strengere regels zijn nodig om ziekenhuizen te ontlasten, te voorkomen dat alle scholen moeten sluiten, de gehele economie stilvalt en al te veel mensen zouden vereenzamen door een algemene lockdown.”
Andere maatregelen die de recreatie raken:
- Sportevenementen: alle professionele sportwedstrijden binnen en buiten verlopen zonder publiek. Alle amateurwedstrijden worden opgeschort. Jeugdwedstrijden voor jongeren tot 18 jaar blijven toegelaten, maar zijn enkel toegankelijk voor één enkel lid van het gezin. Het aanbieden en nuttigen van drank en voedsel blijft verboden.
- Indoor culturele evenementen (op cultureel, religieus, onderwijs en verenigingsvlak): maximum 40 personen, indien voldoende garanties voor coronaproof organisatie, en mits 1,5 meter-regel en mondmasker, maximum 200 personen. Het aanbieden van drank en voedsel is verboden.
Zwembaden mogen wel open blijven. Om die reden blijft ook waterpark Plopsaqua in De Panne voorlopig geopend.
Eerder al (18 oktober) werden alle restaurants in België voor een periode van vier weken gesloten.
meer informatie: www.crisiscentrum.be
Reactie Plopsa:
Steve van den Kerkhof, CEO van de Plopsa Group, is een van de eersten die reageert op de matregel: “Ik vind de beslissing totaal onverwacht. Er was tijdens de overleggen van de afgelopen week geen enkele indicatie dat we opnieuw zouden moeten sluiten. Dat er nu even geen 5.000 personen kunnen samenkomen op één plaats en dat niet-essentiële verplaatsingen vermeden moeten worden, begrijp ik volkomen, maar dat er 10.000 mensen in een dierenpark kunnen samenkomen, is niet te vatten. Om nog maar te zwijgen van het feit dat buitenlandse pretparken wel gewoon openblijven en volop marketingacties lanceren om Belgische bezoekers aan te trekken. Dat de beslissing vlak voor de herfstvakantie valt, een van de populairste periodes bij onze bezoekers, maakt het extra pijnlijk.”, besluit Van den Kerkhof.
De voorbije maanden werd er enorm geïnvesteerd om de parken coronaproof te kunnen exploiteren. De protocollen waren goed. Zo werd er gewerkt met strikte maximumcapaciteiten, moest elke bezoeker verplicht op voorhand zijn of haar bezoek online reserveren in functie van contact tracing, werden er overal in de parken markeringen gemaakt en plexiglazen geïnstalleerd om de social distancing te garanderen en werden er extra ontsmettingsteams en stewards ingezet. Ook gold er een mondmaskerplicht vanaf bezoekers uit hun auto stapten tot ze opnieuw naar huis vertrokken. “De laatste weken kregen we bovendien verschillende politici en virologen over de vloer die ons uitgebreid feliciteerden over onze manier van werken.” Van den Kerkhof benadrukt dat er dringend extra steunmaatregelen vanuit de overheid nodig zijn om deze periode te overbruggen: “Als ze ons willen sluiten, moeten ze er ook voor zorgen dat er voldoende steun komt. De vele investeringen kosten ons handen vol geld en overstijgen de gekregen subsidies. Het is ook niet logisch dat de eenmanszaak hier op de hoek van de straat evenveel subsidies krijgt als wij, wat de vorige keer het geval was. De steun zou in verhouding moeten zijn met de grootte van de onderneming. Maar wat me nog het meeste raakt, is het feit dat we opnieuw meer dan 250 werknemers op economische werkloosheid moeten zetten. Onze mensen worden als jojo’s behandeld, terwijl er met respect voor hen zou moeten worden omgegaan.” De Plopsa Group verwacht, als gevolg van de vier weken verplichte sluiting, een omzetverlies in België van meer dan 5 miljoen euro.