The Pirates Experience; een merk-waardig fenomeen

Een vernieuwend concept (in ontwikkeling) op het gebied van thematiseren is ‘The Pirates Experience’ (TPE) door Luca Liboa. De beleving gaat hier een stap verder dan bij bestaande concepten. Je ondergaat het leven van een piraat door actief mee te doen met het piratenleven.

Vanuit ondernemersperspectief is TPE een merk/concept waaraan flexibel diverse businessmodellen kunnen worden gekoppeld.

De eerste piratenvaart, op een echt galjoen, zou in 2020 plaatsvinden in Nederland. Dat was tevens de geplande pilot van het project. Helaas gooit de Covid19 epidemie roet in het eten. Deze experience wordt daarom naar 2021 verplaatst. 

TPE heeft niet één vaste vorm. Voor de pilot werd een galjoen gehuurd en een aanlegplek ingericht. TPE maakt gebruik van acteurs (reanactors) die zich onder de gasten mengen en enige sturing geven aan de gebeurtenissen. TPE wordt gerealiseerd met een bescheiden budget en veel medewerking vanuit de attractiesector. Wellicht daardoor nog interessanter om te zien hoe een nieuw concept zich ontwikkeld. In een later stadium wil Liboa rond TPE een compleet piratendorp ontwikkelen op en tropisch eiland, met enkele vaste vaartuigen in gebruik.

Maakt The Pirates Experience gebruik van en centraal verhaal?
Liboa: ‘Ja, zoals je van een piratenclan kan verwachten, zijn zij op zoek naar een waardevolle schat. Met kleine groepen gaan de deelnemers en acteurs daarom op pad om aanwijzingen te vinden over de locatie. Als echter het wantrouwen toeslaat, want iedereen wil de schat voor zichzelf, ontstaan er problemen. Is er iemand die de boel verraad? Wie kun je nog vertrouwen? Kunnen we ons wel gaan opmaken voor het grote eindfeest om de vondst te vieren? Ik wil niet alles verklappen, en de acteurs kunnen verschillende wendingen geven aan het verhaal.”

Wat is eigen het kernproduct dat je ‘verkoopt’
Liboa: “We bieden onze gasten een uitstapje naar een andere wereld – een leven als piraat. Piraten staan voor de ultieme vrijheid, gelijkheid en broederschap. Om die reden gaan de deelnemers eerst in een tijdmachine, waar ze hun oude kleren en mobiele telefoon achterlaten en in een garderobe hun nieuwe identiteit kunnen aannemen. Wereldwijd zijn er veel mensen die sympathie voelen voor het piratenleven. Wij bieden de mogelijkheid om hun droom te verwezenlijken. De hang naar de lifestyle houdt niet op bij de belevenis ter plekke. Wij kijken ook naar andere manieren om de piraat in jezelf te ontwikkelen. Om de beleving geloofwaardig te maken kiezen wij voor een zeer hoge kwaliteit van de beleving. Zeg maar ‘de Ferrari onder de belevenissen. Dat oog voor detail en perfectie zie je bijvoorbeeld nu al terug in onze webshop.”

Hoe maak je de beleving geloofwaardig en zichtbaar?
Liboa: “We zoeken naar locaties en attributen die zo authentiek mogelijk zijn. We hebben het geluk dat we een replica hebben gevonden van een oud zeilschip (Het statenjacht van de provincie Utrecht), waar de details al helemaal kloppen. Dat is de belangrijkste plaats van handeling voor onze pilot in 2021. Natuurlijk gaan we (de piraten) zelf zeilen met het schip. Dat geeft meteen al een verbinding met het schip en het leven op het water. In september hebben we een pilot op het land in Italië waar de piraten een bosrijk moerasgebied in trekken, en slapen in tenten. Als central locatie vonden we een oude schuur die wordt omgebouwd tot taveerne en ontmoetingsplek. De beleving wordt verder ingevuld door acteur en reanactors die zich helemaal hebben ingeleefd in hun rol. Als eyecatcher en fotomoment hebben we een enorme piratenvlag van 7 x 3 meter laten maken. In deze beginfase moeten we creatief zijn met bestaande middelen die we tijdelijk kunnen huren of niet teveel kosten. Op termijn is het de bedoeling dat er op een vaste locatie een compleet piratendorp wordt gerealiseerd.”

Ontwikkel je rondom The Pirates Experience ook je eigen Intellectual Property? (IP)
 Liboa: “Daar kan ik volmondig ‘Ja’ op antwoorden. We bouwen een merk rondom de waarden van de piraten; vrijheid, gelijkheid en broederschap. We zijn nu al begonnen met het bekendmaken va de eerste karakters via internet. Captain Ether is inmiddels online actief en heeft inmiddels 2700 volgers; allemaal enthousiastelingen voor het piratenleven. Na ons event in Italië komt wordt de schurk van het verhaal op internet geïntroduceerd om de Captain wat uitdaging te geven en nog enkele karakters die een rol spelen in de clan. We hebben van tevoren een heel boekwerk gemaakt met daarin visualisaties van de karakters, de omgevingen en het verhaal. Ook heeft de TPE clan inmiddels een eigen logo en piratenvlag.”

Nog voordat je een evenement hebt georganiseerd is er al een uitgebreide webshop online. Hoe zit dat?
Liboa: “Dit is een van mijn stokpaardjes; de integratie tussen retail, entertainment en marketing. Ik zie dat als één geheel. In het geval van TPE heeft de retail (webshop) verschillende functies. We hebben de piratenshop nu al geopend omdat het zorgt voor zichtbaarheid en bekendheid. We zijn nu al bezig om ons merk te bouwen. De webshop prikkelt de nieuwsgierigheid, bouwt (online) verkeer op en dat kunnen we straks goed gebruiken als we regelmatiger TPE evenementen gaan organiseren en tickets willen verkopen. De webshop biedt mooi gemaakte, robuuste items die je als piraat nodig hebt. Wij willen een geloofwaardige en kwalitatief goede webshop bieden voor de piraat in spé. Dus bij ons zul je geen standaard piratenvlaggetjes en goedkope verkleedspullen vinden. Alles wordt natuurlijk voorzien van ons eigen logo waarmee we ons nu al profileren als een premium merk.”

Een selectie uit de webshop zie je in de slider onder aan deze pagina

Welke assortiment verkoop je in je webshop? (en waarom juist deze items? )
De huidige collectie in de webshop behelst nog slechts 20% van het definitieve retailplan. Het assortiment wordt ingedeeld in vijf categorieën:
1. De kleermaker (o.a. shirts, hoeden, jassen, schoenen)
2. De wapensmid (die voor jou op maat een wapen creëert.)
3. Je idool (boeken/comics met verhalen over piraten en afbeeldingen van de TPE karakters. Je kunt ook je eigen portret in piratenstijl laten maken.
4. Collecties (o.a. munten, mokken, pijpen en landkaarten met het logo van de TPE clan) en
5. De kadoshop; de piraat wil ook wat voor de thuisblijvers meenemen, zoals een fles TPE rum, een T-shirt, maar wel van bijzondere kwaliteit.)

Zie je naast retail en ticketing nog meer mogelijkheden voor verdienmodellen rond The Pirates Experience?
Liboa: “Ons businessmodel biedt een grote mate van flexibiliteit. We maken gebruik van partnerschappen met diverse partijen, trachten onze vaste kosten zo laag mogelijk te houden, we produceren ‘on demand’, waarbij ook pas producten worden ingekocht en acteurs worden gecontracteerd zodra er een activiteit wordt opgezet. Door deze werkwijze kunnen we heel flexibel verschillende soorten evenementen en activiteiten opzetten. In Italië wordt nu en 2-daagse reis opgezet. Maar je kunt ook denken aanmeer pop-up activiteiten of een middagprogramma. We kijken op dit moment naar de mogelijkheden om satelliet-evenementen te organiseren en daarna volgt een exercitie om tot franchise concepten te komen onder het lifestyle brand van TPE – ‘the spirit of freedom’.”

Meer informatie: www.pirates-experience.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *