Goed nieuws! Na een slecht voorseizoen waren de zomermaanden voor de meeste recreatieondernemers een groot succes. In elke uithoek van ons land stonden de recreatiebedrijven vol.

Goed nieuws! Na een slecht voorseizoen waren de zomermaanden voor de meeste recreatieondernemers een groot succes. In elke uithoek van ons land stonden de recreatiebedrijven vol.

Helaas is de hoge bezetting in het hoogseizoen voor velen niet genoeg om te compenseren voor het slechte voorseizoen. Immers, bezettingsgraden in het hoogseizoen liggen meestal al hoog dus soms viel er niet heel veel meer te winnen. Zeker niet op toeristische A-locaties. Hoe kunnen toeristische bedrijven toch meer van de geleden schade goedmaken?   

Seizoensverlenging is hiervoor cruciaal. Bij seizoensverlenging probeer je om buiten het ‘seizoen' ook nog een hoge bezetting te halen. Dit is interessant voor elke recreatieondernemer en voor veel bedrijven liggen hier nog mogelijkheden om de jaaromzet te verhogen. Logischerwijs gaan er in deze periode van het jaar wel minder mensen op vakantie. Hoe val je als recreatiebedrijf dus op en kun je het meeste halen uit het laagseizoen? Wij nemen je aan de hand en geven 5 tips om het toeristisch seizoen te verlengen.   

Tip 1: Benader een nieuwe doelgroep 

Zeker wanneer je hoofddoelgroep bestaat uit gezinnen met kinderen in de schoolgaande leeftijd kan het benaderen van een extra doelgroep zorgen voor meer boekingen buiten het hoogseizoen. Deze doelgroep zal namelijk vaak niet buiten de schoolvakanties op vakantie gaan. Een bekende tweede doelgroep zijn senioren, maar denk bijvoorbeeld ook eens aan de zakelijke gast (nu de vele thuiswerkers die wel eens een ander uitzicht willen) of huishoudens zonder kinderen. Deze groepen worden steeds groter in Nederland, dus qua omvang van de doelgroep liggen hier zeker kansen.   

Belangrijk is wel dat deze doelgroep ook (online) aangesproken wordt en dat de juiste voorzieningen en activiteiten voor hen aanwezig zijn. Misschien een inkoppertje… maar laat op de website bijvoorbeeld geen animatieprogramma met knutselen en dansen naar voren komen als het de bedoeling is om senioren naar het bedrijf te trekken. Zet dan liever aantrekkelijke arrangementen voor hen centraal, zoals een Fiets 4-daagse. Voor de zakelijke gast is het vaak belangrijk dat verblijf van één nacht, of één ‘thuiswerkdag' mogelijk is, inclusief ontbijt en diner opties. Als dit een potentiële nieuwe doelgroep is, bied dit dan aan en laat dit zien op de website. Belangrijk is het dus om het juiste fotomateriaal op de site te gebruiken en arrangementen online te verspreiden. Hoe? Wij geven over twee weken 5 tips voor meer online boekingen.   

Tip 2: Gebruik de omgeving 📍 om het bedrijf aantrekkelijker te maken  

Kijk eens rond of er samenwerkingen opgezet kunnen worden met andere bedrijven in de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking met een nabijgelegen museum of horecagelegenheid. Grote kans dat het mogelijk is om korting voor gasten te verkrijgen. Deze activiteiten zijn ook leuk bij minder weer, toch een van de redenen waarom veel mensen liever in de zomer op vakantie gaan. Inspelen op evenementen is ook een kans. Dat is nu wat lastiger, maar op kleine schaal komen er steeds weer meer evenementen van de grond. Zet een arrangement op rondom een evenement, en zorg dat je ook in het vervoer verziet. Misschien kan er nog een restaurant aansluiten? Denk de hele dag ‘uit' en kijk waar in je omgeving nog kansen liggen. Zo kunnen gasten activiteiten ondernemen die niet door het eigen recreatiebedrijf worden georganiseerd maar die hun vakantie toch onvergetelijk maken.   

Tip 3: Speel met prijzen 💰

De meeste recreatiebedrijven werken al met verschillende prijzen voor het hoogseizoen en laagseizoen, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden voor prijsdifferentiatie. Allereerst zijn er natuurlijk de welbekende arrangementen, zoals het nazomerarrangement. Arrangementen worden vaak ingezet in perioden die relatief rustig zijn. Gasten kunnen dan boeken tegen een scherp tarief waarmee geprobeerd wordt de bezetting toch omhoog te krijgen, en dit werkt! Een verdergaande vorm van prijsdifferentiatie is dynamic pricing. Oftewel, prijzen verhogen wanneer de vraag hoog is en prijzen verlagen wanneer de vraag laag is. Het weer is een factor die de vraag naar recreatiebedrijven enorm kan beïnvloeden. Wordt er regen voorspeld? Dan zal de vraag waarschijnlijk dalen. Wordt er alleen maar zon voorspeld? Dan zal de vraag stijgen. Bij weinig vraag zorgen de lage prijzen ervoor dat de bezettingsgraad toch nog goed blijft en bij veel vraag is de omzet per gast hoger. Zo wordt winstmaximalisatie nagestreefd. Ingewikkeld? Dat valt wel mee. Binnenkort geven wij je ook over tips over hoe je dynamic pricing kan toepassen in jouw recreatiebedrijf.   

Tip 4: Wees flexibel in de aankomst en vertrekdagen 📅

In het hoogseizoen gaan mensen vaak voor langere periode op vakantie. Het wordt gezien als de ‘grote vakantie' en een minimaal aantal nachten boeken of een vaste ‘aankomstdag' is vaak geen probleem. In het laagseizoen daarentegen komen mensen vaak voor een korte vakantie. Het is belangrijk dat mensen ook een korte vakantie kunnen boeken. Daarnaast moeten nachtprijzen mogelijk zijn. Het enkel aanbieden van enkel (mid)week of weekendprijzen maakt recreatiebedrijven minder aantrekkelijk.   

Tip 5: Zorg dat investeringen aansluiten bij seizoensverlenging 

Je kunt je seizoen ook verlengen door meer ‘jaarrondvoorzieningen' te realiseren. Van buitenzwembad naar binnenzwembad, van buitenspeeltuin naar binnenspeeltuin, een uitbreiding van de horecagelegenheden of het aanbieden van een pop-up schaatsbaan in de winter. Deze investeringen zullen er allemaal voor zorgen dat het recreatiebedrijf aantrekkelijker wordt in het laagseizoen.   

Misschien is het zelfs wel mogelijk om de openingstijden van het bedrijf te verruimen. Veel recreatiebedrijven zijn nu ongeveer 7 maanden per jaar open. Echter, de vraag naar (korte) vakanties in de winter stijgt en (te) weinig recreatiebedrijven spelen hier nu nog op in. Als dit een mogelijkheid is, is het wel belangrijk dat je nadenkt over het type accommodaties dat open kan. Niet alles kan in de winter namelijk open. Sommige privé sanitair units of verhuuraccommodaties moeten eerst winterklaar worden gemaakt, wat weer extra kosten met zich meebrengt. Andere type verhuuraccommodaties of privé sanitair units kunnen in de winter juist prima worden verhuurd. Denk bij je investering in accommodaties dus goed na of je wil dat opening in de winter tot de mogelijkheden behoord.  

Met een paar aanpassingen en wat creativiteit zijn er dus mogelijkheden genoeg om in de rest van dit jaar het slechte voorseizoen te compenseren. En niet alleen dit jaar, maar ook aankomende jaren zullen winstgevender worden. Kortom, seizoensverlenging zal recreatiebedrijven toekomstbestendiger maken.   

met dank aan: Anna Wester, adviseur bij ZKA FrY consultants