Op 14 september is de campagne 'No room for sex trafficking' van start gegaan. In eerste instantie is de campagne gericht op bewustwording bij hotels en bungalowparken. Hotels haken inmiddels al volop aan. De organisatie nodigt ook vakantieparken uit om aan om mee te doen.

Op 14 september is de campagne 'No room for sex trafficking' van start gegaan. In eerste instantie is de campagne gericht op bewustwording bij hotels en bungalowparken. Hotels haken inmiddels al volop aan. De organisatie nodigt ook vakantieparken uit om aan om mee te doen.

Jaarlijks zijn er in Nederland naar schatting 3.000 slachtoffers van seksuele uitbuiting, waaronder 1300 minderjarigen. Seksuele uitbuiting vindt veelal onder de radar plaats, buiten het zicht van iedereen. Criminele organisaties maken hierbij - onopgemerkt - ook gebruik van hotels en vakantieparken. Diverse partijen slaan nu de handen ineen om dit maatschappelijke probleem aan te pakken.

Online trainingen en een certificaat

Het platform richt zich als eerste op hotels en vakantieparken. Bedrijven kunnen een verantwoordelijkheidscertificaat behalen als 60% van hun medewerkers de online training doorloopt. Medewerkers worden zich door de training bewust van de problematiek, leren signalen van seksuele uitbuiting in hun werkomgeving herkennen, zoals vaker dan gebruikelijk lakens of handdoeken verschonen, en krijgen perspectief hoe te handelen in dergelijke situaties.

Nadrukkelijk ook voor vakantieparken

Op de gisteren (14 september) gelanceerde website staan tot nu toe alleen nog hotels in steden die aanhaken bij het initiatief. We vragen de woordvoerder of Sex Strafficking vooral en stedelijk probleem is? Jolien Grent: "Ik wil graag benadrukken dat het certificeringsprogramma 'No Room for Sex Trafficking' ook voor vakantieparken bedoeld is. Je moet zeker niet wachten tot je een verdacht geval ziet. We willen medewerkers van vakantieparken een tool aanbieden om voorafgaand al bewustwording te creëren en signalen te leren herkennen om seksuele uitbuiting binnen hun onderneming te voorkomen."

De organisatie heeft in de voorbereiding van het project wel contact gehad met Koninklijke Horeca Nederland (hotels), maar niet met HISWA Recron (vakantieparken). Vakantieparken zullen de komende periode actief worden benaderd.

Het programma is online en gratis en daardoor makkelijk te bereiken voor iedereen.

No Place for Sex Trafficking is ontwikkeld door What The studio in samenwerking met Defence for Children, het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Openbaar Ministerie, n.a.v. de No Minor Thing challenge van What Design Can Do. 

Meer informatie: www.noplaceforsextrafficking.org