Misschien is een deel van het antwoord al gegeven als ik beken dat ik voor het eerst met ons gezin in Nederland heb gekampeerd. Zij het voor korte duur. Maar het concept sprak ons bijzonder aan: Glamp Outdoor Camp –Veluwe-.

Misschien is een deel van het antwoord al gegeven als ik beken dat ik voor het eerst met ons gezin in Nederland heb gekampeerd. Zij het voor korte duur. Maar het concept sprak ons bijzonder aan: Glamp Outdoor Camp –Veluwe-.

Danny Paerl, mede eigenaar van het familiebedrijf Bungalowpark Hoenderloo vertelt gepassioneerd over het idee als ik hem in juni spreek. Op dat moment is het merendeel van de accommodaties al volgeboekt.

Danny Paerl is een gepassioneerd ondernemer in Leisure met een bijzondere interesse voor data gedreven gastheerschap. Hieruit vloeide het initiatief voort tot het mede oprichten van ‘Superhost’ en ‘Holliday assistant’. Beide gericht op een betere gastbeleving waarbij medewerkers hulp wordt geboden in hospitality en de ondernemer meetbaar resultaat levert over wensen en interesses van de gast. Een nieuw concept sluit naadloos aan op de ontwikkeling van Glamp Outdoor Camp, te omschrijven als 'Hotelkamers in ongerepte natuur' waar je door je persoonlijke local Guide de hidden gems gaat ontdekken. Het is een soortgelijke doelgroep als het Glamp Outdoor Camp alleen dan ook voor in de winterperiode met meer luxe.

Een combinatie van creatief ondernemerschap, samenwerking met Campsolutions en de organisatie van Lowlands tilde het idee van Glamp Outdoor Camp in no-time van de grond. Roompot was als verhuurorganisatie op het bungalowpark snel in beeld om bij te dragen in de organisatie van boekingen. Danny schetst hoe de organisatie van Lowlands (zonder evenementen in 2020) helpt met hun know how een pop-up-camping op te tuigen: “Deze mensen hebben een heel andere manier van denken en werken dan wij in de recreatie gewend zijn” aldus Paerl. Hoe creatief ondernemers ook zijn in corona tijd, de wereld van de event-business is een totaal andere en zeer dynamische wereld. Zodoende is met gezamenlijke input snel en vakkundig een glamping concept, compleet met website, infrastructuur, eigen voorzieningen en verhuurconcept opgetuigd. Ook de ondernemers die met foodtrucks amper nog een evenement bezoeken weten hoe deze wereld werkt en dragen bij aan dit unieke concept. Dagelijks is er variatie in aanbod van pizza tot biefstuk en tapas.

Bijkomstig voordeel is het uitbreidingsterrein dat naast Bungalowpark Hoenderloo ligt. Danny broedt op vernieuwende concepten op het bestaande bungalowpark maar ziet een nieuw huisjespark op het uitbreidingsdeel niet als de toekomst. Een bosrijk gebied dat door “groei en krimpbeleid” van de Provincie Gelderland de recreatieve bestemming kreeg. Meer dynamiek en sneller inspelen op de wensen van de hedendaagse toerist maakt dat het Glamp Outdoor Camp op een juist moment komt. En de natuurbeleving kan niet beter. Slechts enkele paden zijn aangelegd, waarbij de bosbodem enkel is geroerd om een begaanbaar pad te creëren.

Het concept oogt niet alleen simpel, het werkt ook simpel. Bij aankomst aanmelden bij het centrale ‘Foods & Drinks’ plein via whatsapp. Direct is er iemand die een sleutel geeft van je accommodatie: van twee persoons ‘Air’ tot 6 persoons ‘Flores Plus’. Via whatsapp kun je vervolgens op ieder moment je vraag neerleggen bij de centrale organisatie. Iedere accommodatie heeft zijn eigen toilet en douche met warm water op het centraal ingerichte mobiele sanitairplein.

De doelgroep blijkt inderdaad totaal anders. Evenementen bezoekers, gasten die doorgaans een vakantie in het buitenland boeken, in elk geval niet de doorsnee kampeerder die op een van de vele campings in de omgeving is te vinden. Misschien verklaart dit ook waarom 90% van de boekingen via de organisatie zelf lopen. Er blijkt volgens Paerl een deel van de doelgroep geïnteresseerd in een meer luxe vorm van Glamping, volgens een vergelijkbaar concept. Een idee is geboren, Glamp Outdoor zal mogelijk volgend jaar al in aangepaste vorm terugkeren. Een nieuwe doelgroep voor anders kamperen dient zich aan. Nederlanders herontdekken massaal  hun eigen land in 2020. Een mooi voorbeeld van hoe uit nood geboren samenwerking leidt tot nieuwe inzichten en nieuwe verdienmodellen voor alle partijen.

Meer informatie: www.glampoutdoorcamp.nl

met dank aan: Henk Jan Kruidenier, makelaar en taxateur van recreatiebedrijven