Tijdens de persconferentie van minister president Mark Rutte op 6 augustus werden nieuwe maatregelen aangekondigd om corona-pandemie beheersbaar te houden. Voor horeca- en recreatiebedrijven werden specifieke maatregelen afgekondigd.

Tijdens de persconferentie van minister president Mark Rutte op 6 augustus werden nieuwe maatregelen aangekondigd om corona-pandemie beheersbaar te houden. Voor horeca- en recreatiebedrijven werden specifieke maatregelen afgekondigd.

Punten 2 en 3 uit de nieuwe maatregelen hebben betrekking op de recreatiesector:

2. De horeca gaat voor binnen én buiten, ongeacht de omvang van de horecagelegenheid, werken op basis van reservering (van tevoren of aan de deur), een gezondheidscheck en het toekennen van een vaste zitplaats (placering) aan een tafel of aan de bar. Daarnaast worden alle bezoekers gevraagd zich te registreren. Bezoekers laten op vrijwillige basis naam- en contactgegevens achter zodat de GGD contact kan opnemen bij een besmetting die verband houdt met de horecagelegenheid.

3. Bij constatering van bronbesmetting door GGD, leggen voorzitters veiligheidsregio een sluiting van maximaal 14 dagen van recreatieve instellingen (zoals bioscopen, horecaondernemingen, pretparken, theater, musea, enzovoorts) op.

Bekijk alle afgekondigde maatregelen van 06-08-2020 op www.rijksoverheid.nl

Reactie Koninklijke Horeca Nederland:

"Een zeer teleurstellend besluit, maar mocht dit omwille van de volksgezondheid écht noodzakelijk zijn, dan verwacht KHN wel dat de (lokale) overheid gezamenlijk met de ondernemers meedenkt over een oplossing. KHN is van mening dat we geen discussie moeten voeren over boetes/sluitingen (dit werkt alleen maar averechts), maar over het draagvlak voor de maatregelen bij het publiek. De overheid heeft daar een belangrijke rol in als het gaat om informeren en voorlichten. Het draagvlak voor de maatregelen neemt af dat is niet alleen op de horecaondernemers af te wentelen. Rutte gaf tijdens de persconferentie aan dat we allemaal onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Het effect is het grootste als we dit met alle sectoren doen. Daarom vindt KHN het wel bijzonder dat opnieuw de nadruk op de horeca wordt gelegd."

KHN op haar website