De Kaart Toeristische en Recreatieve Dichtheid van Nederland laat zien waar de toeristische en recreatieve ondernemers in Nederland zich bevinden. Deze worden weergegeven in een heatmap.

De Kaart Toeristische en Recreatieve Dichtheid van Nederland laat zien waar de toeristische en recreatieve ondernemers in Nederland zich bevinden. Deze worden weergegeven in een heatmap.

“We hebben gekeken naar alle data in de Citynavigator Open Data Platformen van onze DMO’s in Nederland, van de Wadden tot Maastricht.  Meer dan 400 grote en kleine bestemmingen in Nederland hebben we letterlijk in kaart gebracht.” Vertelt Pascal Vleugels van Insiders Online. “Op deze manier kunnen we inzichtelijk maken waar de dichtheid van toeristische ondernemers het grootste is.

Er circuleren al enige tijd een aantal soortgelijke initiatieven, maar er was nog niemand die de dichtheid in kaart heeft gebracht voor heel Nederland. Aangezien we een groot deel van Nederland al in ons databestand hebben zitten, leek het ons logisch om dit landelijk aan te pakken. We roepen dan ook iedereen op om zijn data ook beschikbaar te stellen, zodat we echt naar een landelijke dekking toe kunnen werken. De databron is al direct toepasbaar voor alle crowd managers in Nederland. Deze kaart met toeristische dichtheid stellen we gratis beschikbaar voor iedereen om te gebruiken.

Op de achtergrond zijn we druk aan het werk om dit verder door te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan het filteren op “Type toerisme”. Dan kun je dus in 1 oogopslag zien waar de meeste verblijfsaccomodaties zich bevinden. En sluit dat aan bij de plekken voor populaire dagrecreatie? Waar kun je dus als DMO kansen spotten?

Als er nieuwe databronnen beschikbaar komen (denk bijvoorbeeld aan realtime druktemeldingen, of de bezettingsgraad van parkeergarages), dan kunnen we die data gaan combineren en als extra kaartlaag beschikbaar stellen om actuele drukte in kaart te brengen. Of wat te denken aan het segmenteren van alle toeristische ondernemers op basis van Leefstijlen? Dan zie je dus direct of je aanbod matcht met je merkstrategie.

Zo werken we langzaam toe naar een tool die breed inzetbaar is op het gebied van crowd management, als merkkompas en zelfs bij beleidsbepaling.

Meer informatie: https://heatmap.citynavigator.nl/