Touringcarondernemers snappen er niets meer van. Er mogen wél volle vliegtuigen van Schiphol vertrekken, maar een halfvolle touringcar loopt de kans aan de kant gezet te worden. Touringcarbedrijven zorgen voor een essentieel onderdeel in de keten van dagjes uit met groepen, w.o. schoolreisjes.

Touringcarondernemers snappen er niets meer van. Er mogen wél volle vliegtuigen van Schiphol vertrekken, maar een halfvolle touringcar loopt de kans aan de kant gezet te worden. Touringcarbedrijven zorgen voor een essentieel onderdeel in de keten van dagjes uit met groepen, w.o. schoolreisjes.

Anderhalve meter afstand houden moet overal, maar daar waar dat niet kan (zoals in het ov of het vliegtuig) toch weer niet altijd. Ondernemers worden er gek van. Zij staan machteloos aan de zijlijn, kunnen geen droog brood verdienen en hun bedrijven dreigen straks massaal om te vallen omdat de steunmaatregelen voor een kapitaalintensief touringcarbedrijf niet voldoende zijn. Om duidelijk te maken dat zij steun nodig hebben om ook nà de coronacrisis nog een onmisbare schakel in de mobiliteit van Nederland te zijn voeren ze woensdag 17 juni actie in Den Haag.

In de touringcarsector vallen de hardste klappen nu er diverse coronamaatregelen van kracht zijn. Om toch perspectief te hebben en op verzoek van de overheid maakten de touringcarondernemers een eigen coronarichtlijn zodat zij heel voorzichtig weer aan omzet konden denken. De richtlijn gaat uit van zo veel mogelijk afstand houden en het gebruik van ongeveer de helft van de zitplaatsen van een touringcar, net zoals in het ov. Het dragen van een mondkapje is verplicht. Verder is de richtlijn een kopie van het ov-protocol, met extra toevoegingen: vooraf checkt een ondernemer bij de passagier via een gezondheidsverklaring of het vervoer plaats kan vinden. Ook in de luchtvaart en bij contactberoepen wordt zo gewerkt. Ten slotte is een groep gemaximeerd op 30 personen, ook al betekent dit dat de inzet van een grote touringcar veel minder oplevert dan vóór corona: het overeind houden van hun bedrijf vinden de ondernemers belangrijk, maar niet ten koste van alles. Veiligheid en gezondheid staan voorop.

Een bus is een bus

Met de eigen richtlijn – die werd aangeboden aan het ministerie, het veiligheidsberaad en de politie – dachten de touringcarondernemers te voldoen aan alle eisen. Op de valreep bleek echter dat er met twee maten gerekend wordt. De touringcarondernemers moeten de anderhalvemetermaatregelen strikter volgen dan het ov en de luchtvaart. Met name de uitzonderingspositie van de luchtvaart die gebaseerd is op luchtverversing is onbegrijpelijk. De luchtverversing in een touringcar doet niet onder voor die van een vliegtuig en is op sommige onderdelen zelfs beter.

Zonder steunpakket van €240 miljoen geen schoolreizen, geen dagtochten voor ouderen en geen vervoer voor het eredivisievoetbal meer, wel hogere druk op het ov en een hogere filedruk

De maanden maart tot en met juni zijn normaliter de maanden dat de ondernemers een buffer opbouwen voor de stille winter, het touringcarvervoer is immers grotendeels seizoensgebonden. Busvervoer Nederland rekende uit dat met de steunmaatregelen van de overheid voor een gemiddeld touringcarbedrijf nog een ruime drie ton aan ongedekte kosten overblijven. Om de hele branche te laten overleven is een steunpakket van €240 miljoen nodig. Het is duidelijk dat zonder steun er de komende periode veel bedrijven om zullen vallen. Dit heeft grote gevolgen voor de mobiliteit in Nederland. Zo kunnen schoolreizen dan niet meer worden gehouden, zullen ouderen hun dagtochten moeten missen en kunnen instellingen hun bewoners geen dag uit meer bieden. Voetbalclubs en hun supporters moeten voortaan op een andere manier naar een uitwedstrijd. Treinvervangend vervoer is onmogelijk en versterking van het ov kan niet meer plaatsvinden. Werknemers die eerder met touringcars kwamen, zullen met eigen vervoer moeten komen en daarmee de druk op het ov en de filedruk verhogen.

Actie

Omdat de ondernemers zich niet gehoord voelen in Den Haag voerden zij samen met branchevereniging Busvervoer Nederland (onderdeel van KNV) op 17 juni op een publieksvriendelijke wijze actie. De ondernemers boden een manifest aan aan Tweede Kamerlid Erik Ziengs (VVD, lid van de Vaste Kamercommissie van I&W). De actie van de busondernemers maakt deel uit van de internationale actie Honk4Hope.

Bron en meer informatie: www.knv.nl

Huski bussen rijden met aangepast ventilatiesysteem

Huski Reizen, de grootste schoolvervoerder van Nederland, is de afgelopen maanden intensief bezig geweest om zich voor te bereiden op de zogeheten “nieuwe werkelijkheid”. Uitgangspunt voor het bedrijf is dat, zodra de kinderen weer samen in de klas kunnen zitten, ook het reizen met Huski weer mogelijk moet worden. Zonder gedoe met aantallen, plexiglas, de anderhalve meter, mondkapjes et cetera, met een touringcar waarbij het verspreiden van ziektekiemen tot een minimum wordt beperkt door een goed werkend ventilatiesysteem.

Meer informatie: www.huski.nl