Museumwinkels bundelen hun krachten online

Het Amsterdamse filmmuseum Eye lanceert nieuwe webwinkel voor haar museumshop, waaraan binnenkort ook andere Nederlandse musea gaan meedoen.

Online verkoop van de vaak unieke en educatieve producten in museumwinkels staat vaak niet hoog op de prioriteitenlijst van musea, die zich vooral richten op hun kerntaak: de collectie beheren. Maar juist nu kan een webshop extra inkomsten betekenen.

De museumwinkel van Eye werd door The Guardian in 2015 uitgeroepen tot een van de 10 beste museumwinkels ter wereld, maar een webshop had het museum niet. Tot nu. Op www.dutchmuseumgiftshop.nl zijn allerlei Eye-producten, zoals t-shirts, sieraden en boeken met een link naar de filmwereld te krijgen.

Een van de blikvangers is een is een persoonlijke koffiemelange van filmregisseur David Lynch (Twin Peaks, Lost Highway, Mulholland Drive), die nu voor het eerst online in Europa te krijgen is. Lynch is een fervent koffiedrinker, hij drinkt er z’n 10 per dag.

Met het aanbod van Eye is DMGS nu geopend. Door producten van alle musea onder een dak te bieden, krijgen de museumwinkels een kans door schaalvergroting en gezamenlijke marketing meer bezoekers te trekken. Zowel Nederlandse liefhebbers als buitenlandse toeristen kunnen er terecht.

Ook het Rijksmuseum zal binnenkort producten aanbieden op de Dutch museum gift shop. “Naast verkoop via haar eigen webshop zal het Rijksmuseum ook een selectie van haar producten aanbieden via de Dutch museum gift shop, om op deze manier nog meer mensen in aanraking te brengen met haar collectie en de unieke en bijzondere producten die daarop zijn geïnspireerd”, zegt Philine Hofman, Hoofd Retail & Merchandising Rijksmuseum.

Meer informatie: https://dutchmuseumgiftshop.nl/nl/museum/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *