De zomervakantie van 2025 laat een positief boekbeeld zien voor vakantieparken en campings in Nederland. Ondanks het wisselvallige weer is de bezetting gestegen met maar liefst 9% ten opzichte van vorig jaar. De gerealiseerde huursom is zelfs met 18% toegenomen. Dat blijkt uit een benchmarkanalyse door Booking Experts.

Bezetting en omzet in de lift
De gemiddelde bezetting steeg van 67% naar 73%. Vooral kampeerplekken doen het dit jaar uitzonderlijk goed. De bezetting op campings steeg met 16%, en de huurinkomsten met 31%. De gemiddelde nachtprijs (ADR) voor een kampeerplek ligt nu op € 53, het hoogste gemiddelde ADR in Nederland vinden we in Brabant met € 87, gevolgd door Zeeland en Overijssel.
We zien niet alleen een stijging bij de kampeerplekken, ook voor de vakantiehuizen zien we een stijging van 9% in het aantal boekingen. Over alle typen accommodaties is de gemiddelde nachtprijs gestegen met 6%. Met de ingang van het nieuwe BTW-tarief verwachten we volgend jaar juist een meer explosieve stijging van de ADR op vakantiehuizen.
Het boekgedrag tijdens de zomervakantie
Het boekgedrag voor de zomervakantie toont een aantal belangrijke verschillen met het boekgedrag voor reguliere periodes.
- 45% van de boekingen worden meer dan 60 dagen van tevoren gemaakt, terwijl dat in een normale periode slechts 39% is.
- Mensen boeken niet alleen eerder, maar verblijven ook een stuk langer. 42% van de gasten blijft 7 nachten of langer. Dit percentage ligt buiten de zomervakantie op slechts 27%.
- Niet langer is vrijdag dé aankomstdag. Maandag is deze zomer het populairst, met daarnaast een duidelijke trend richting flexibele aankomst- en vertrekdagen. We zien namelijk ook een stijging in populariteit van dinsdag, woensdag en donderdag als aankomstdag.
Tip: Speel in op het veranderende zoek- en boekgedrag door flexibele aankomst- en vertrek mogelijkheden te bieden. Hiermee vergroot je je kansen, zeker bij last-minute gasten.
De gast: jong gezin, grotere groep en steeds vaker Duits
Het merendeel van de gasten blijft afkomstig uit Nederland. De grootste groei zien we echter bij Duitse bezoekers, met een stijging van 9%. Als we alleen kijken naar boekingen die via een eigen website zijn gemaakt is hier zelfs een stijging van 17% te zien.
Andere opvallende trends in de gastgroepen tijdens de zomervakantie:
- 54% van de gasten reist met kinderen (normaal 36%)
- 34% van de boekingen betreft gezelschappen van 4 personen (normaal 25%)
Tip: Zorg voor een sterke Duitse vertaling van je website en campagnes.
Last minute blijft weersafhankelijk
Zoals ieder jaar zien we dat het weer de last-minute boekingen flink beïnvloedt. De verwachting voor komende weken is gunstig, dus we verwachten zeker nog een piek in de boekingen.
Tip: Ben je nog niet volgeboekt? Zorg dat je aanbod zichtbaar is, en denk ook hier weer aan flexibiliteit in aankomst- en vertrekdagen.
Vooruitblik: herfstvakantie
De bezetting voor de herfstvakantie ligt al 22% hoger dan vorig jaar rond deze tijd. Ook het zoekgedrag laat een duidelijke stijging zien van 37% ten opzichte van twee weken geleden. Vooral Duitse gasten zijn actief op zoek: 35% van de zoekopdrachten komt uit Duitsland, waar dit normaliter ‘slechts’ 23% is.
Tip: Zet je aanbod voor de herfstvakantie nu duidelijk op je website. Vergeet niet om campagnes te richten op de Duitse markt en speel ook hier in op flexibele aankomst- en vertrekmomenten.
Conclusie: een sterke zomer, met veelbelovende signalen voor de herfst
Zomer 2025 laat zien dat de Nederlandse recreatiesector veerkrachtig en innovatief is. Met meer vroege boekingen, stijgende bezettingen en een gast die vaker en flexibeler reist, liggen er volop kansen. Gebruik de data, speel in op het gedrag van je gasten, en blijf zichtbaar, ook buiten het hoogseizoen.
Met dank aan (auteur van dit artikel): Kevin Cuperus, Performance Marketing Manager bij Booking Experts
“Wil je sparren over hoe je deze inzichten toepast in je park of camping? Neem gerust contact met ons op via bookingexperts.nl.”
Kevin