Puy du fou is qua bezoekersaantallen het tweede park van Frankrijk en het elfde van Europa met ca. 2,5 miljoen bezoekers per jaar. Het park is open van het voorjaar tot eind oktober. Het is een uitzonderlijk attractiepark omdat het park bijna uitsluitend opgebouwd is uit spectaculaire voorstellingen en shows; de meeste in de openlucht.
Gré Beekers en Willem Kraanen, beiden leisure consultant bij adviesbureau Ginder ondernamen in oktober een vierdaagse studiereis naar België en Frankrijk. Het doel van deze reis was om inspiratie te vergaren over interessante Leisure-ontwikkelingen die bijgedragen hebben aan een duurzame transformatie van een gebied. De reis bestond uit 4 delen: een bezoek aan Terhills in Maasmechelen, de stad Nantes en in het bijzonder île de Nantes, attractiepark Puy du Fou en museum Louvre Lens, een dependance van het Louvre Parijs. In dit deel lees je over deel 3 van de reis.
Historisch themapark
De slagzin van het park is ‘’De geschiedenis wacht op je’’. We hebben op het park verschillende tijdperken ervaren, het tijdperk van de Vikingen en Romeinen, de middeleeuwen met de ridders maar ook de 1e wereldoorlog. Deze tijdperken worden allemaal verbeeld door spectaculaire shows waarbij de beleving en het spektakel centraal staan, maar de verhalenlijnen in het algemeen wat dun zijn.
De grote avondshow Cinéscénie
Cinéscénie is de grootse en belangrijkste show van Puy du Fou die plaatsvindt achter de ruïnes van een kasteel naast het park. Met deze show is het park 2e helft van de jaren ’70 ooit begonnen. Het vertelt de laatste 700 jaar van de geschiedenis van de omgeving. Met 23 ha heeft Cinéscénie het grootste podium ter wereld en er spelen duizenden acteurs en honderden paarden in mee. Alle acteurs en actrices komen uit de nabije dorpen en zijn vrijwilligers. Om de show te bezoeken moet er ruim op voorhand gereserveerd worden.
Deze show vind in de avond plaats waardoor ook de camping en hotels goede zaken doen. En de horeca vaart er wel bij omdat veel mensen vooraf ook een hapje komen eten.
Impact op de regio
Uit cijfers van het park zelf (van voor Corona) blijken de jaarlijkse bestedingen in de regio door Puy du Fou € 275-300 mln bedragen waarbij elke euro die in Puy du Fou wordt uitgegeven tot ruim drie euro extra bestedingen in de regio leidt. Het park genereert 2.400 directe en bijna 5.000 indirecte banen voor circa 90% ingevuld door personeel uit de regio Pays-de- la Loire. Ook bij de keuze voor leverancier/diensten wordt bewust gekozen voor bedrijven uit de regio: 50% van de leveranciers komt uit de directe regio (Vendée) en meer dan 70% binnen een straal van 100 km rondom Puy du Fou.
Puy du Fou buiten Frankrijk
Het succes van Puy du Fou wordt inmiddels ook volop geëxporteerd naar steeds meer landen. Een 2e park in Todelo, Spanje is reeds geopend. Daarnaast zijn er steeds meer landen waar shows geproduceerd worden en ideeën leven voor nieuwe parken zoals in China, Engeland en VS. Ook in die landen zoekt men naar passende en aansprekende periodes uit de locale/nationale geschiedenis en verhaallijnen die aansluiten bij de omgeving aldaar. Voor degenen die het nog niet wisten is ook in Nederland een stukje Puy du Fou te vinden. In de Efteling wordt de show bij Ravelijn al jaren mede geproduceerd en uitgevoerd door Puy du Fou. En ook een park in Nederland in de toekomst is niet ondenkbaar.
Spectaculaire voorstellingen als succesfactor
We maken graag een vergelijking met het musicaltheater. Ook daar zien we in het afgelopen decennium een enigszins vergelijkbare ontwikkeling met steeds meer langlopende titels met veel spektakel en een historisch thema. Hét voorbeeld in Nederland is natuurlijk ‘Soldaat van Oranje’, waar ook het nodige spektakel in zit en die inmiddels langer loopt dan de oorlog, WOII, dat het thema is van de musical. Puy du Fou laat zien dat je dit ook in de overtreffende trap met tientallen voorstellingen per dag en nog veel meer schaal succesvol kan exploiteren. Dit vergt veel creativiteit, een enorm organisatievermogen om dit logistiek elke dag weer in goede banen te leiden op professionele wijze en decennia ervaring is nodig om dit niveau te bereiken. De verschillende voorstellingen op verschillende locaties nemen je steeds mee in een andere beleving/tijdperk waarbij het decor ook steeds anders is.
Bijzonder bij de voorstellingen van Puy du Fou zijn tot slot het betrekken van veel dieren in de shows, vooral paarden, maar ook huis- en boerderijdieren en (roof-)vogels.. Het park heeft een aparte gedragscode van 10 punten die gewijd is aan het welzijn van deze dieren. Toch kunnen we ons voorstellen dat dit in Nederland gevoeliger zou liggen gezien het huidige sentiment en de aangepaste wetgeving op dit gebied.
Conclusies/samenvattend
- Het park is bottom-up vanuit de streek ontwikkeld, klein begonnen en opgebouwd om de bekendheid en economie van het gebied te stimuleren vanuit het DNA van het gebied zelf. Ook in de 2e vestiging (in Spanje, Toledo) kiest men ervoor deze op te bouwen vanuit het DNA van het gebied/het land en niet vanuit een vaste in Frankrijk bedachte format
- Het is een unieke formule gebaseerd op bijzondere, spectaculaire voorstellingen in plaats van een vaste formule met (alleen maar) rides die overal neergezet hadden kunnen worden. Dit geeft een sterke eigenheid aan de formule.
- De historische ambiance en decors zijn grotendeels aansluitend op belangrijke momenten uit de Franse geschiedenis. De formule speelt daarmee goed in op nostalgische gevoelens en de trots van de grotendeels Franse doelgroep.
- Door het zeer uitgebreide programma aan voorstellingen, incl. de bijzondere avondvoorstelling, is ook de stap gezet naar een langer verblijf in de vorm van hotels en een camping. Ook de horeca en winkels krijgen hierdoor een extra impuls.
- Door meerdere buitenlandse vestigingen en shows is Puy du Fou in staat alle in afgelopen decennia ontwikkelde kennis en expertise veel breder in te zetten, te exporteren en te verzilveren.
Meer informatie: www.puydufou.com/nl
Met dank aan (auteurs):
Willem Kraanen en Gré Beekers zijn beide leisure consultant bij adviesbureau Ginder (voorheen ZKA). Zij bekeken bij hun bezoek aan Frankrijk voor gebiedstransformaties waarbij een hoofdrol is weggelegd voor leisure-ontwikkelingen.