Family Entertainment Centers (FEC) vinden we in Nederland in zeer diverse samenstellingen. Centraal staat een gebundeld aanbod aan spelvormen in combinatie met horeca. Deze sector wordt steeds professioneler en enkele topbedrijven in dit segment deelden hun kennis tijdens de VIP – FEC tour van Pleisureworld op dinsdag 30 september. Pretwerk reisde mee langs 7 locaties en vat de lessen samen.
1. Horeca als volwaardig component van het totaalconcept
In de beginjaren van de FEC-ontwikkeling lag de meerwaarde vooral in het bundelen van activiteiten. Een event center dat meerdere opties op één locatie kon aanbieden kon zich onderscheiden van de stand-alone activiteiten. De horeca werd destijds vooral gezien als ondersteunend servicemodel, en ook vaak uitbesteed aan een externe exploitant. Tijdens deze studiereis werd duidelijk dat horeca/foodservice een hele prominente plek inneemt in het totaalconcept. Exploitanten uit de recreatiesector hadden het vaak lastig om hun horeca als een rendementmaker in te richten. Inmiddels is die kennis bij de voorlopers in deze sector wél aanwezig en wordt het restaurant vaak zelfs de centrale component in het totaalconcept.
Kok Experience in Lelystad is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat het horecagedeelte uitstekend in de vingers heeft. Het restaurant, bar en terras zijn op zichzelf al aantrekkelijke plekken om te verblijven. Die aantrekkelijkheid wordt alleen nog maar versterkt door de aanwezigheid van o.a. een bioscoop, bowling, lasergame, vr rooms en nog meer. Men geeft de omzet nog een extra boost door arrangementen te maken, waar o.a. 75% van de bioscoopgasten op aanhaakt.
2. Social Entertainment vervangt de term ‘FEC’
De sterke ontwikkeling van de horecacomponent heeft ook geleid tot een subtiel andere inrichting van het totaalconcept. Nu eten en drinken vaker centraal komt te staan, krijgen de activiteiten een rol als sociaal vermaak tussen de hapjes en drankjes door. Hiervoor is de term ‘Social Entertainment’ gelanceerd. Het past overigens goed bij de kernwaarde van een FEC; “In een familaire omgeving samen leuke activiteiten ondernemen.” (door Hans van Leeuwen, Pleisureworld).
Vooral bij The City Food & Fun (’s Gravezande), Hollywood Entertainment Center (Rotterdam) is dit aspect in het totaalconcept sterk aanwezig. Bij beide bedrijven staan eten en drinken central en is er een direct link met de activiteiten; ook zichtbaar vanaf de horeca en geïntegreerd in het sterk gethematiseerde totaalconcept.
De opkomst van Social Entertainment brengt ook met zich mee dat er wat kleinere activiteiten (in footprint / oppervlakte) worden geïntroduceerd die passen in de ruimte van de horeca. Voorbeelden zijn Shuffly (interactief shuffle board met geïntegreerde bartafel) en Pong.
3. Self service brengt versnelling in je omzet
Bedrijven in de FEC-sector kampen, net als veel horecabedrijven, vaak met de lastige opgave om voldoende personeel te vinden. Bovendien is goed personeel ook een significante kostenpost, die je zorgvuldig wilt inzetten. Let wel: de bedrijven snappen de meerwaarde van hospitality en persoonlijke aandacht! Voor het opstarten van een spel, of een bestelling in de horeca, is het brede publiek inmiddels wel gewend om dat via een terminal of online zelf te regelen. Het versnelt de procedures. Zeker de jongere generatie is minder vaak bereid om (lang) te wachten.
Mooie voorbeelden van self service zagen we o.a. bij Fun Village in Rotterdam (vooral gericht op groepsuitjes). hun succesnummer ‘Prison Island’, een franchise activiteit uit Zweden, is goed voor 70% van de groepsuitjes-omzet. Het is een concept met diverse spelvormen die in ‘cellen’ worden aangeboden. Via een compleet geautomatiseerd systeem krijgen groepen toegang tot de cellen en worden ook hun scores bij elkaar opgeteld. Personeel kan daardoor vrijwel volledig worden ingezet in de horeca en in een rol als gastheer / gastvrouw.
Er werd ook nog een mooi Nederlandse product gepresenteerd; de X-cube, van een Rotterdamse ontwikkelaar. Deze is o.a. te vinden in het Hollywood entertainment Center. Dit is in feiten een geautomatiseerde escape room, waarin verschillende spelvormen gespeeld kunnen worden. De X-cube is dankzij digitale technieken zeer flexibel aanpasbaar en kan bijvoorbeeld ook dienen als karaoke kamer.
4. Totaalbeleving rond een centraal thema
Een onderdeel waar ook een duidelijke ontwikkeling in zit is het consequent toepassen van een centraal thema. In theorie was dit al wat langer onderdeel van een FEC-concept, maar in de praktijk blijkt het toch lastig om consequent keuzes te maken voor onderdelen / activiteiten die wel en juist niet binnen het concept passen. De nieuwe generatie FECs is hier een stuk strikter in wat leidt tot duidelijk geprofileerde centra met een herkenbaar en sterk thema.
Een bedrijf dat hier een hele scherpe keuze in heeft gemaakt in The Ruff in Utrecht (The Wall). Alles draait hier om de golfsport. (zie ook: Indoor Golf Experience RUFF heeft Europese groeiplannen) Men profileert zich o.a. als alternatief voor de golfbaan. Er zijn diverse sportieve golfgerelateerde uitdagingen en op de schermen in de horeca kun je de grote golftoernooien nog eens bekijken.
Ook Akiba District heeft gekozen voor een bijzonder thema; Japanse Arcade Games. (zie ook ons eerdere verslag op Pretwerk.nl)
Er zijn ook sterke concepten die qua huisstijl (b.v. Kok Experience) of totaalbeleving (b.v. Hollywood Experience en The City) een sterk en consequent totaalconcept hebben neergezet.
5. Survival van de Traditionals; low tech in opkomst
Het lijkt wel of sommige activiteiten alle trends en ontwikkelingen overleven. Zo blijven traditionals als bowling, karten, darten, soft play (Monkey Town), pool billiards, mini golf, bioscoop en lasergamen een geliefd onderdeel in het totaalconcept. Er worden soms wel wat technologische toevoegingen met bijvoorbeeld projecties, automatisch scores bijhouden, of interactieve spelvormen aan toegevoegd. Daarmee kunnen bedrijven zich dan weer wat onderscheiden van andere bedrijven. Toch zien we dat ook low-tech spellen weer in opkomst zijn.
Bij The Team Building in Utrecht heeft men zelf een toevoeging op een kartbaan ontwikkeld; Fusion Drift Karten. Het gaat niet langer meer om de snelste tijd, maar er is een spelvorm aan de kartbaan toegevoegd, zodat je je a.h.w. speelt als in een computerspel. De aangepast wieltjes maken het lastiger om te sturen en dat zorgt voor een extra fun-element. Fusion Drift Karten wordt ook aangeboden als franchise concept. Dat geldt overigens ook voor de low tech attractie De Nox Room.
Zelf ontwikkelen of inkopen
In dit artikel gingen we op zoek naar herkenbare nieuwe ontwikkelingen, die bij meerdere vooruitstrevende bedrijven zichtbaar worden. Wat deze sector (FEC) zo inspirerend maakt zijn juist de creatieve eigen invullingen, waardoor er unieke concepten ontstaan. Wat we nu wel zien gebeuren is dat succesvolle activiteiten gekopieerd (ingekocht) worden en soms als franchise ingepast worden bij meerdere bedrijven. Een goede balans tussen ‘zelf ontwikkelen’ (vooral het totaalconcept) en ‘succesnummer inkopen’ is zeker een thema dat ondernemers in dit deelsegment bezig houdt. Inkopen gebeurt steeds vaker omdat er ook meerdere goede producten op de markt verschijnen.
Met dank aan (organisatie van deze VIP FEC tour):
Hans van Leeuwen van Pleisureworld en de diverse ondernemers die een kijkje achter de schermen van hun bedrijf gaven. Pleisureworld organiseert regelmatig bijeenkomsten voor ondernemers in de FEC sector.
Meer informatie: www.familyentertainmentcenters.nl