Persoonlijke en relevante communicatie met je (potentiele) gasten is erg belangrijk. Elke unieke gast, op het juiste moment met de juiste informatie bereiken. Met een goede e-mailmarketing strategie kun je wel degelijk het verschil maken in het genereren van meer omzet en boekingen.
Inmiddels maken ruim 50 Stratech-klanten gebruik van onze marketingoplossing Stratech Campaign. Samen met deze recreatieondernemers hebben we inmiddels al veel ervaring opgedaan met het versturen van commerciële mailingen en de resultaten liegen er niet om. Zo worden er bij onze klanten gemiddeld 25% meer boekingen gegenereerd vanuit commerciële mailingen. Opvallend is dat deze toename in het aantal boekingen niet ophoudt bij het versturen van één (commerciële) opvolgmail. Verstuur je een week later een tweede opvolgmail naar dezelfde doelgroep? Dan wordt de conversie nog eens met 25% verhoogd!
Benieuwd hoe jij ook meer boekingen kunt genereren door de inzet van commerciële mailingen? In dit artikel geven we je enkele praktische tips en voorbeelden. Laat je inspireren en doe er je voordeel mee!
Tip 1 | Maak van bestaande gasten trouwe gasten
Het is algemeen bekend dat het vele malen goedkoper is om bestaande gasten vast te houden, dan om nieuwe gasten binnen te halen. Het is dan ook altijd aan te raden om een commerciële campagne op te zetten met als doel het verhogen van klantloyaliteit en herhaalbezoeken. Deze actie kan bijvoorbeeld gericht zijn op kortingen of extra’s bij een nieuwe boeking, maar ook door in te spelen op eerder vertoond boekingsgedrag.
Tip 2 | Maak gebruik van beschikbare data om je commerciële mailingen te personaliseren
Een persoonlijke mail – afgestemd op de specifieke situatie van de ontvanger – werkt beter dan een generieke mail. In Stratech Campaign kun je je gasten segmenteren op basis van data uit het reserveringssysteem. Zo kun je je mailingen zoveel mogelijk personaliseren waardoor de ontvanger zich goed zal herkennen in de mail. Besteed in je mail aan een gezin bijvoorbeeld speciale aandacht aan de faciliteiten die jouw park biedt voor kinderen en huisdieren. Of breng die last-minute boeker tijdig op de hoogte van de last-minute aanbiedingen die bij zijn/haar boekingsvoorkeuren uit het verleden passen.
Tip 3 | Stem je commerciële mailingen af op de fase in de customer journey waar de bezoeker zich op dat moment bevindt
Een bezoeker die je website voor het eerste bezoekt heeft een hele andere informatiebehoefte dan een bezoeker die zich al uitgebreid heeft georiënteerd en precies weet waar hij naar op zoek is. Het heeft dus geen zin om deze (potentiele) gasten te voorzien van dezelfde algemene mail, maar speel in op de fase waar hij zich in bevindt.
Voorbeelden:
- Heet een nieuwe bezoeker die zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief allereerst welkom en neem de tijd om je bedrijf voor te stellen.
- Inspireer een oriënterende bezoeker die verschillende pagina’s van je website bezoekt, maar zich nog niet in de boekingsstraat bevindt, door hem te informeren over de vele mogelijkheden en faciliteiten die je te bieden hebt.
- Spoor een bezoeker die de boekingsstraat heeft verlaten zonder te boeken aan om zijn reservering alsnog af te ronden door hem een (automatische) e-mail toe te sturen.
Tip 4 | Stem je commerciële mailingen af op de periode
Zodra het vakantieseizoen nadert zal de boekintentie groter zijn dan vroeg in het laagseizoen, wanneer mensen zich nog aan het oriënteren zijn. Hier kun je slim op inspelen met je marketingacties en –mailingen. Zo zou je zoekopdrachten in het hoogseizoen een opvolgmail kunnen sturen met als call to action ‘Boek nu’ en zou je zoekopdrachten in het laagseizoen een opvolgmail kunnen sturen met een kortingscode die ze later kunnen verzilveren.
Tip 5 | Zet een actie op voor gasten die je website bezoeken, maar niet boeken
Een groot deel van de bezoekers die de boekingsstraat verlaten zonder te boeken, is over het algemeen eenvoudig terug te halen naar je website om hun reservering af te ronden. Zo zou je een opvolgmail kunnen sturen met daarin een aantrekkelijke aanbieding om alsnog te boeken, denk aan het aanbieden van een gratis verzorgingspakket. Mochten deze gasten na deze eerste opvolgmail nog steeds niet geboekt hebben, zou je kunnen overwegen een tweede opvolgmail te sturen waarin ze zich kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief. Op deze manier kun je ze in de toekomst toch blijven informeren.
Met dank aan: Het marketingteam van Stratech automatisering
De mogelijkheden van Stratech Campaign
Met Stratech Campaign kun je je gasten automatisch gepersonaliseerde berichten sturen, waardoor je elke unieke gast op het juiste moment met de juiste informatie kunt bereiken. Stratech Campaign maakt hiervoor gebruik van alle waardevolle gastgegevens in je reserveringssysteem. Zo zou je bijvoorbeeld specifieke gastsegmenten kunnen maken op basis van type boeker, boekgedrag of enquête resultaten. Onze Recreatie Specialisten bieden je hierbij niet alleen technische ondersteuning bij het inrichten en klaarzetten van je mailingen, maar denken als kennispartner écht met je mee door jouw campagnes structureel te analyseren en je te adviseren. Zo halen we samen het uiterste uit jouw e-mailmarketing campagnes!
Meer informatie: www.stratech.nl