In juni van dit jaar werd Vakantiepark Molenwaard geopend. Na de realisatie van Avonturenboerderij Molenwaard (dagrecreatie) is dit opnieuw een uitstapje naar de recreatiesector door het bedrijf Van Hoorne Entertainment. Hun roots liggen in de wereld van entertainment – en dat zorgt voor een verfrissende aanpak. Wij gingen in gesprek met de creatieve conceptontwikkelaar Michael van Hoorne.
- Belang van een strikte afbakening van je doelgroep
- Hele dag activiteitenprogramma
- Alles op het park in eigen beheer
- Meerwaarde van het entertainmentbedrijf
- Initiator van ontwikkeling recreatie en toerisme in de regio
Het nieuwe vakantiepark, ingekleurd in vrolijke pasteltinten, oogt bij aankomst al bijzonder. Van Hoorne maakt dankbaar gebruik van de bekendheid van Fien en Teun die je bij aankomst welkom heten – met een vrolijk deuntje muziek. De toon is gezet!
“Recreatie is sinds kort een speerpunt van ons bedrijf.”
…legt Michael van Hoorne, eigenaar van Van Hoorne Entertainment, uit; ”In de kern zijn wij verhalenvertellers en dat kun je in de recreatiesector uitstekend toepassen. Het sluit prima aan bij onze andere activiteiten in de entertainmentsector. Zo hebben we zelf het hele decor op dit vakantiepark ontworpen en gebouwd. En ook voor ons uitgebreide activiteitenprogramma kunnen we putten uit veel eigen middelen. We hebben er bewust voor gekozen om zoveel mogelijk onderdelen van dit bedrijf in eigen beheer te houden; zeker ook de horeca, de technische dienst en de schoonmaak.”
Wat zie jij als het grote voordeel van ‘alles zelf doen’?
Van Hoorne: “We zetten dit park op als een beleving voor onze gasten. Dan wil je dat alles klopt. Dat proces kun je alleen goed beheersen als je de controle houdt op alle facetten. Zo trainen we al ons personeel, ook in de schoonmaak; gastvrijheid moet naar mijn visie overal in verweven zitten. Heb je het kaartje van je schoonmaakster in je huisje al gevonden? Wij vinden het erg belangrijk om ook dit onderdeel persoonlijk te maken. Bovendien zit er ook een praktische kant aan; je kunt personeel inzetten op de onderdelen waar je ze het hardst nodig hebt.”
Michael noemt nog een voorbeeld van de ver doorgevoerde kwaliteitsbewaking: “We leggen de lat qua kwaliteit zeer hoog. Nu is dit park nog helemaal nieuwen mooi. Die uitstraling willen we graag behouden. Dat kan alleen als je scherp blijft op het onderhoud en blijft investeren in de optimale uitstraling. Meldingen van gasten moeten meteen worden opgelost en elke avond neem ik de recensies van gasten door. Bij een slechte recensie wil ik in gesprek gaan met mijn gasten met de vraag wat we beter hadden kunnen doen. Maar ook bij een waardering van 3 uit 5 sterren wil ik graag weten wat er nog ontbrak.”
Geen concessies aan de afbakening van de hele jonge doelgroep
Het is opvallend hoeveel kinderwagens er op het park rondrijden. Het park profileert zich voor een jonge doelgroep – gezinnen met kinderen tot 8 jaar. Wij bevinden ons, met onze mannetjes van bijna twee en bijna vier, midden in ‘de doelgroep’. Enkele voorbeelden van aanpassingen die ons meteen opvallen; de volledige omheining van de recreatieplas – ook op ons balkonnetje aan het water; overal speelzones; huisjes met een eigen kleur en herkenbaar dier; en in het restaurant (gelukkig) een overdaad aan beschikbare kinderstoeltjes.
Van Hoorne ziet in deze zeer jonge doelgroep een marktsegment dat bij hem past: “Wij kiezen heel bewust voor de allerjongste doelgroep – met 8 jaar als grens. Die doelgroep hebben we ook bij onze dagattractie Avonturenboerderij Molenwaard in huis. Er is in de markt eigenlijk weinig aanbod dat zich echt goed op deze doelgroep richt. Ook wij komen wel in de verleiding om de doelgroep op te hogen om de oudere broertjes en zusjes ook van dienst te zijn. Maar dat doen we heel bewust niet. Daarmee blijf je extra aantrekkelijk voor gezinnen met hele jonge kinderen.”
Houd je met het recreatieprogramma nog rekening met de slaaptijden van jonge kinderen? “We merken dat dit vrij sterk per gezin verschilt. We kiezen er daarom voor om de hele dag activiteiten te organiseren. Natuurlijk is het op sommige momenten wat drukker, maar er is eigenlijk altijd wel aanloop.”
Meerwaarde van de andere bedrijven binnen de organisatie
Het vakantiepark is de nieuwste loot aan de stam van de Van Hoorne bedrijven. De relatie met Avonturenboerderij Molenwaard, gelegen op 15 minuten afstand (per auto) is logisch; de parkgasten krijgen gratis entree; de huisstijl is hetzelfde en de karakters van Fien en Teun staan op beide bedrijven centraal in de verhalen en het entertainment.
Wellicht het belangrijkste competitieve voordeel van de relatie met het entertainmentbedrijf is de enorme database aan contacten; midden in de doelgroep. Michael licht toe: “Theater is voor onze groep nog altijd heel dominant. Wij hebben daar sinds kort ook nog een bioscoopuiting bij gekregen. Fien en Teun zijn zichtbaar op TV. Daarnaast hebben we in de Benelux licentie van o.a. Brandweerman Sam, Peppa Pig en Paw Patrol. Al die producten richten zich juist op die hele jonge doelgroep. Dankzij reserveringen en bestellingen hebben we inmiddels een zeer uitgebreide database van klantcontacten. Dus toen we van start gingen met ons vakantiepark, konden we die groep mensen als eerste benaderen. Dat scheelt ons aardig wat marketingkosten.”
Kartrekker voor regionale recreatieve ontwikkeling
Je noemt ook regelmatig je rol als aanjager van recreatie en toerisme in de regio. Hoe geef je dat vorm?
Michael: “Voordat we in deze gemeente van start gingen met Avonturenboerderij Molenwaard werd er eigenlijk nauwelijks ingespeeld op recreatie en toerisme. Wij maken op onze bedrijven volop gebruik van producten en diensten uit de regio. Daarmee komen ook andere ondernemers in aanraking met het recreatieve fenomeen. Een groot succesnummer is de excursie naar onze buurman; Boer Bons. In de zomer verzorgt hij per week zo’n 6 rondleidingen voor een groep van 40 personen. Dat is voor hem inmiddels meer dan een leuke bijverdienste. Onze doelgroep is ook geïnteresseerd in een bezoekje aan lokale kaasboerderijen, de molens van Kinderdijk en De Biesbosch. Ook die partijen profiteren mee van het groeiende aantal verblijfsgasten in onze regio.”
Blik op de toekomst
De toekomst ziet er voor vakantiepark Molenwaard zeer rooskleurig uit. Op dit moment is de bezetting al uitstekend te noemen, en in het najaar starten de bouwwerkzaamheden voor een verdere uitbreiding.
In het oorspronkelijke bestemmingsplan was de oppervlakte per vakantiewoning beperkt tot 50 m2. In de nieuwe fase mogen ook grotere vakantiewoningen, waar veel behoefte aan is, worden bijgebouwd. Er komen twee vakantiehuizen bij die extra toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Ook wordt er rekening gehouden met meereizende opa’s en oma’s waarvoor comfortabele 2-persoonsaccommodaties worden ontwikkeld.
In de uitbreidingsplannen zien we weer nieuwe centrumvoorzieningen verschijnen waaronder een grote speelschuur, een winkel, een bakkerij en een ijssalon. Een deel van de huidige voorzieningen bij de ingang, waaronder de receptie, krijgen daardoor weer wat meer ruimte.
Meer informatie: