Van diverse kanten wordt de redactie van Pretwerk.nl bestookt met persberichten over kerstbelevingen. Kerst is voor regio’s en winkels een periode om een bijzondere beleving te bieden. Maar ook vakantieparken en attracties doen inmiddels volop mee. Het feit dat mensen kerst graag in de nabijheid van familie en vrienden doorbrengen sluit goed aan bij het aanbod in de recreatiesector.
De laatste jaren wordt kerst steeds vaker buitenshuis gevierd. Als eerste profiteerde de horeca daarvan – met luxe kerstdiners. Ook kerstmarkten en versierde winkelstraten zijn al vele jaren een plek om de kerstsfeer op te snuiven. Inmiddels pikt ook de recreatiesector daarvan een graantje mee.
Er is echter ook een kanttekening te maken. Als je je vakantiepark, attractie of stadscentrum wil omtoveren tot kerstbeleving, dan kom je tegenwoordig niet meer weg met het plaatsen van een kerstboom en het ophangen van de kerstverlichting. Elk jaar wordt de lat wat dat betreft een treetje hoge gelegd. De consument, op zoek naar de kerstervaring, is wat dat betreft verwend geraakt en verwacht een totaalbeleving. Het is nu wel erg laat om de kerstshow voor dit jaar nog op te tuigen. Daarom geven we in dit artikel wat tips om inspiratie op te doen voor sfeer en concepten. Op de Christmasfair in Frankfurt (7 – 11 februari 2025 in Frankfurt) vind je de partijen die jouw kerstambiance voor 2025 vorm kunnen geven.
Kerstbeleving is immersive
Wie een attractie of vakantiepark wil presenteren als kerstbeleving ontkomt er niet meer aan om aan alle belevingsaspecten te denken. De tijd van versieren met kerstdecoratie ligt achter ons. De kerstsfeer moet terugkomen in alle facetten; design en inrichting, muziek, foodservice en entertainment.
Er zijn verschillende attractieparken die dit inmiddels tot een kunst hebben verheven. In Nederland is de Winter Efteling een goed voorbeeld. De sfeer van Anton Pieck speelt hen natuurlijk in de kaart, omdat het goed past bij de kerstsferen. Ook openluchtmusea, zoals Archeon met het lichtfestival, of cultuurhistorische gebouwen (b.v. Kasteel Middachten met een kerstaankleding en kerstmarkt) spelen hier op in.
Nog een mooi voorbeeld van een immersive aanpak vinden we in het Belgische park Bellewaerde. Hier zijn maar liefst vier nieuwe themazones ingericht die elk inspelen op een specifieke kerstbeleving. Ook de basis is in orde; Bezoekers genieten van een betoverende kerstsfeer met honderden lichtjes en kerstbomen. Naast de vier themazones zijn ook de reuzegrote rolschaatspiste, de spectaculaire show Lucioza nieuw toegevoegd aan de kerstbeleving.
Meer informatie: www.bellewaerde.be/park/nl/het-park/evenementen/kerst
Kerst wordt steeds duurzamer
De afgelopen twee jaar is er bij kerstaankleding extra sterk gelet op het energieverbruik. Dat komt enerzijds voort uit een duurzame intentie. Maar ook de hoge energieprijzen gaven net het extra zetje om duurzamere keuzes en investeringen te maken.
De kerstverlichting is tegenwoordig vooral gebaseerd op led, dat veel minder energie nodig heeft dan de traditionele gloeilampen. Bij veel locaties is de schaatsbaan geschrapt of vervangen door een variant met kunstijs of een rolschaatsbaan. IJsbanen staan er om bekend dat zij bijzonder veel energie verbruiken.
Daarnaast wordt er ook kritischer gekeken naar vervuiling; Geen plastic wegwerpartikelen in de foodservice. En hoe lang wordt de houtstook nog gedoogd als vervuilende sfeermaker? Ondernemers zijn zich er van bewust dat houtstook schadelijk is, en moeten de afweging maken t.o.v. de sfeer die het met zich meebrengt.
Materialen die worden gebruikt voor de aankleding moeten bij voorkeur hergebruikt kunnen worden of recyclebaar zijn.
Concurrentie vanuit de retail en kersmarkten
Tuincentra halen traditioneel wat extra omzet uit de kerstperiode. Dat begint natuurlijk al bij de kerstboom en de kerstversiering. Bij Intratuin is die kerstbeleving de afgelopen jaren wat ‘uit de hand gelopen’. Daar worden inmiddels complete kerstbelevingen gerealiseerd waar zelfs busreizen naar toe worden georganiseerd. De tuincentra concurreren daarmee zeer succesvol in de markt voor ‘een leuk dagje uit’. Het grote voordeel van tuincentra is dat hun verdienmodel zit in het verkopen van artikelen. Tijdens de kerstperiode draait daarnaast de horeca topdagen.
Pionier op dit gebied is de Intratuin in Duiven, die ook dit jaar weer overtuigend uitpakt. Er is zelfs een storyline in het ontwerp verweven; rond het stadje Floraheim. De sfeer doet ons wat denken aan de verhalen van Harry Potter. (zie ook onderstaande vlog van Chrismaholic)
Niet alleen binnensteden, maar ook winkelgebieden doen mee met de kerstsfeer. Het maakt van een dagje winkelen een bijzonder uitje. Bij Designer Outlet Roermond werkt men dit jaar o.a. samen met de Efteling om er een sfeervol feestje van te maken.
Ook kerstmarkten profileren zich in de decembermaand als destinaties voor een bijzonder dagje uit. Kerststad Valkenburg kan zich zelfs meten met de internationale top. De stad werd onlangs uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa volgens de prestigieuze European Best Christmas Markets. Ook het Dickens Festival in Deventer is al jaren een succes en krijgt navolging in diverse andere Nederlandse steden.
Er staat nu wel ‘concurrentie’ boven deze paragraaf. Maar slimme vakantieparken maken ook handig gebruik van de aanwezigheid van een mooie kerstmarkt in de buurt. Zo prijst Landal de vakantieparken in de omgeving van Bourtange en Valkenburg aan als uitvalsbasis om deze sfeerbelevingen te bezoeken.
Kerst komt nog maar mondjesmaat naar binnen in de vakantiehuisjes
Wat opvalt is dat de kerstbeleving op vakantieparken vooral geconcentreerd is op de centrale voorzieningen, de restaurants en de programmering. De vakantieparken die adverteren met vakantiehuisjes rond de kerstdagen laten (nog) nauwelijks huisjes zien met kerstinrichting (o.a. een kerstboom). Dat wordt nog veelal aan de individuele creativiteit van de gasten overgelaten.
Kerstbeleving is volop in ontwikkeling
Vanuit de beurs Christmasworld, die dit jaar plaat vindt van 7 t/m 11 februari in Frankfurt, vernemen we: “De customer experience staat centraal bij de kerstbeleving. En de consument wil elk jaar weer opnieuw verrast worden met nieuwe belevingen. Op de eerste dag van Christmasworld wordt een begeleide rondleiding verzorgd voor organisaties die zich willen verdiepen in de diverse aspecten die gezamenlijk het concept en de sfeer bepalen.”
Meer informatie: https://christmasworld.messefrankfurt.com/frankfurt/en/programme-events/lighting-large-scale-object-decoration.html