Tijdens het Trendcongres Toerisme van NRIT op 20 maart j.l. werd volop gediscussieerd over twee ontwikkelingen die de recreatiesector de komende jaren ingrijpend gaan veranderen. 1. De groeiende toerismesector loopt tegen grenzen op; zowel op gebied van milieu als maatschappelijke impact. 2. Daarnaast wordt de invloed van technologie steeds dominanter; denk bijvoorbeeld aan Artificial Intelligence (AI) en robotisering.
Het Toerismecongres werd vooral goed bezocht door vertegenwoordigers van opleidingsinstituten; daar waar de toekomstige werknemers worden opgeleid en ook de plek waar onderzoek wordt gedaan naar ontwikkelingen in de sector.
Grenzen aan de groei?
Het onderwerp ‘duurzaamheid’ is inmiddels breed omarmd in de recreatiesector. Maar is dat genoeg? Volgens professor Willy Legrand van de Duitse IU International University of Applied Sciences, wordt er op dit moment vooral gekeken hoe we bestaande processen duurzamer kunnen maken. Hij pleit er voor om het toeristisch aanbod volledig opnieuw te bekijken en herinrichten. “De sector is toe aan een transformatie. We moeten daarbij starten bij de basis; mensen wil nu eenmaal ontdekken en nieuwe ervaringen opdoen. Hoe kunnen we dat bieden? Is het altijd nodig om een verre reis te maken om nieuwe ervaringen op te doen? Ook dichtbij en in je directe omgeving kun je onverwachte dingen meemaken. Als je er voor open staat, dan kun je je ook op straat verwonderen over de bijzonderheden in het alledaagse leven.”
Ook refereerde Legrand aan het begrip ‘Sympoetic tourism & hospitality’. Het begrip Sympoetic verwijst naar de natuur die van nature circulair is ingericht. Het is een complex systeem dat zichzelf altijd weer in balans brengt. Zo zou het nieuwe toerisme ook ingericht moeten worden; met ruimte en aandacht voor het zelfhelend vermogen van de omgeving waarin toeristen actief zijn.
Meer informatie: www.willylegrand.com
Wordt de recreatiesector een techsector?
In de wandelgangen en ook in de breakout sessies werd veel gesproken over de enorm snelle ontwikkelingen in de technologie. Docenten moeten toegeven: “We worden soms links en rechts ingehaald door onze studenten die al veel meer bekwaam zijn in het gebruiken van Artificial Intelligence.” In steeds meer rollen in de recreatiesector wordt het gebruiken van technologie onderdeel van de functieomschrijving.
Een van de experts op het gebied van technologie in toerisme en hospitality is Stanislav Ivanov van de Bulgaarse Universiteit van Varna. Hij bespreekt niet alleen de opkomst van AI (cognitieve ondersteuning), maar legt ook de koppeling met andere technologische ontwikkelingen, zoals robotisering (fysieke ondersteuning). Juist de combinatie van die twee ontwikkelingen zorgt voor een wereld van nieuwe mogelijkheden.
Ivanov ziet dat in de marketing de A.I. ontwikkelingen al volop worden toegepast. Aanbieders zetten AI agents in om een gepersonaliseerd aanbod te optimaliseren. Maar aan de consumentenkant gebruiken steeds meer vakantiegangers eigen agents om hun vakantie voor te bereiden. Het toekomstbeeld: Agents van aanbieders en consumenten die met elkaar in gesprek gaan om een optimale vakantie voor te bereiden. Dit vraagt om een totaal nieuwe opzet van de afdeling marketing van een recreatiebedrijf.
De dominantie van technologische aspecten in de sector hospitality zal de komende jaren verder groeien. Het wordt een steeds belangrijker onderdeel in het curriculum van vele functies in de sector. Niet alleen de inzet van AI, maar ook het omgaan en samenwerken met robots. Technologiepartners worden ook steeds belangrijker voor het succes van een recreatiebedrijf.
In één van de breakout sessies (building bridges) over de samenwerking in techniekontwikkelingen tussen onderzoek, opleidingen en het werkveld werd o.a. benoemd dat het traditionele onderzoek te laat wordt gepubliceerd om de ontwikkelingen in de dagelijkse praktijk bij te houden. Bij toekomstig onderzoek zou je dat met tussentijdse updates en aanpassingen in de onderzoeksrichting kunnen verbeteren.
Meer informatie: www.stanislavivanov.com
Vanuit Pretwerk hebben we vooral gekeken naar de wetenswaardigheden waar ook ondernemers in toerisme en recreatie mee te maken krijgen. Opleidingen en onderzoeksinstituten hebben een bredere scope en letten bijvoorbeeld ook op de maatschappelijke impact van toerisme en beleidsmatige instrumenten. Die komen in het verslag van organisator NRIT Media wat beter tot hun recht.
Meer informatie: www.nritmedia.nl