Toerisme in Duitsland trok sterk aan in maart 2022; vooral campings in trek

Ook bij onze Zuiderburen trekt het toerisme weer aan. In maart 2022 werden bijna 3 keer zoveel overnachtingen geregistreerd dan een jaar eerder. Dat signaal pikte RED online marketing op in een persbericht van het Duitse statistiekbureau Destatis. Vooral kampeervakanties zorgen voor een stevige positieve impuls.

Toeristen in Karlsruhe (foto Pretwerk)

De cijfers: 

  • 25,1 miljoen overnachtingen in maart 2022
  • +175,7 % in vergelijking met maart 2021
  • +58,8% in vergelijking met maart 2020
  • -23,7 % in vergelijking met maart 2019

In maart 2022 werden in Duitsland 25,1 miljoen overnachtingen geteld van binnen- en buitenlandse gasten. Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis) concludeert volgens deze voorlopige resultaten, dat dit bijna driemaal zoveel (+175,7%) is als in maart 2021, toen een verbod op accommodatie voor particulier reizende gasten van kracht was vanwege de Corona Pandemie. In vergelijking met maart 2020, toen de eerste lockdown in verband met de Corona begon, lagen de overnachtingen 58,8% hoger. Dit is echter nog steeds bijna een kwart (-23,7%) lager dan in maart van het pre-crisisjaar 2019.

Inkomend toerisme nog niet teug op pre-Coronacrisis niveau

Het aantal overnachtingen van binnenlandse bezoekers steeg in maart 2022 met 166,6% tot 21,8 miljoen in vergelijking met maart 2021. Het aantal overnachtingen van gasten uit het buitenland steeg zelfs met 254,5 % tot 3,3 miljoen. In vergelijking met de eerste Coronamaand van maart 2020 is het aantal overnachtingen voor gasten uit Duitsland met 57,6% gestegen en voor gasten uit het buitenland met 66,8%. Het aantal overnachtingen van gasten uit het binnenland lag echter nog 19,2% lager en het aantal overnachtingen van gasten uit het buitenland 44,2% lager dan in maart van het pre-crisisjaar 2019.

Aanzienlijk meer overnachtingen op campings

Uitgesplitst naar type accommodatie (soorten etablissementen) waren hotels, pensions en andere accommodatiebedrijven goed voor bijna 63,6% van de overnachtingen in maart 2022, vakantieverblijven en soortgelijke etablissementen voor 17,7% en campings voor 2,8%. Andere met toerisme verband houdende accommodaties, zoals preventieve- en revalidatieklinieken en opleidingscentra, was goed voor 16,0% van de overnachtingen. 

Duitse campings waren het enige type etablissement dat in maart 2022 een stijging van het aantal overnachtingen liet zien (+39,1%) in vergelijking met 2019. Dit illustreert de trend naar kampeervakanties. Daarentegen registreerden de andere accommodatietypes zoals hotels, herbergen en pensions (-28,6%), vakantieaccommodatie (-11,6%) en andere toerisme gerelateerde accommodaties (-20,6%) een daling van het aantal overnachtingen in vergelijking met het jaar 2019 vóór de crisis.

Alle gegevens hebben betrekking op accommodatiebedrijven (hotels, pensions en dergelijke, vakantieverblijven en soortgelijke accommodatie, kampeerterreinen en andere door het toerisme geboden accommodatie) met ten minste tien bedden of tien staanplaatsen in het geval van kamperen. Meer informatie vind je hier

Dit is een naar het Nederlands vertaald persbericht, het originele persbericht vind je hier. Bron: Statistischen Bundesamt.

Met dank aan (vertaling):

Lotte Konietzny, directeur Nederland en Duitsland bij RED Online Marketing, een marketingbureau gespecialiseerd in travel en leisure

RED online marketing heeft o.a. een vertegenwoordiging in Duitsland, waardoor zij de vertaalslag van marketingactiviteiten met de Duitse markt goed kunnen maken. Dat gaat veel verder dan het vertalen van een Nederlandse tekst. Lotte: “Wanneer je je als Nederlands bedrijf voor het eerst wilt focussen op de Duitse markt, is het belangrijk dat je rekening houdt met de cultuurverschillen.”

Meer informatie: www.redonlinemarketing.nl/internationale-marketing/duitsland/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *