Stratech blikt vooruit naar de Paasvakantie in de benchmark verblijfsrecreatie

Als we terugblikken op de eerste drie maanden van het jaar, zien we dat het aantal reserveringen en de omzet flink hoger liggen dan in dezelfde periode vorig jaar: respectievelijk met plussen van 22,3% en 29,9%. 

Ook in de afgelopen dagen wordt er nog flink geboekt voor de maand maart. Gezien het mooie weer de afgelopen weken is dat geen heel grote verrassing. Ten opzichte van dezelfde 7 dagen vorig jaar wordt er zelfs 87,8% meer geboekt. De omzet ligt daarentegen 20,7% hoger, dus ondanks de grote vraag gaat de prijs niet enorm omhoog. De positieve percentages kunnen volledig worden toegeschreven aan Kamperen. Naast het mooiere weer dit jaar, was er vorig jaar nog veel dicht en dus bleven veel kampeerders thuis. Dat is dit jaar wel anders! Het aantal kampeerreserveringen in de laatste 7 dagen lag 278,7% hoger tegenover een omzetstijging van 362,2%.

Pasen 2022: vooral kamperen meer in trek dan vorig jaar

Kijken we vooruit naar Pasen, dan zien we eenzelfde verhaal als hierboven. Over het algemeen loopt de periode mooi voor ten opzichte van vorig jaar, met een verschil in omzet van 151,9% tegenover een verschil in reserveringen van 147,0%. De afgelopen 30 dagen lopen zowel de omzet als de reserveringen daarentegen achter ten opzichte van vorig jaar. Dat is natuurlijk niet gek, gezien de boekingen eerder op gang zijn gekomen en er dus minder beschikbaar is om überhaupt nog te boeken. Waar voor Pasen dit jaar minder dan 43% van de boekingen in 2022 zijn gemaakt, is vorig jaar 60% van de reserveringen voor Pasen in 2021 gemaakt.

Zoals gezegd loopt het de afgelopen 30 dagen achter ten opzichte van vorig jaar, maar dit is volledig te wijten aan de categorie Verhuur. Voor Kamperen zien we dat er nog wel goed wordt geboekt voor Pasen, met een omzetstijging van 87,0% tegenover een stijging van 56,9% in het aantal reserveringen. Niet alleen meer reserveringen dus, maar ook een hogere omzet per reservering.

Overigens moet hierbij gezegd worden dat er duidelijke verschillen te zien zijn in de diverse regio’s in Nederland. Parken aan de kust zien de boekingen nog steeds binnen komen, terwijl bij de parken die meer in het binnenland liggen de boekingen achterblijven. Ook is er een verschil tussen of een park voornamelijk bezocht wordt door Duitsers of door Nederlanders. Altijd goed dus om jezelf te vergelijken met de markt, maar vooral om de data te combineren met de kennis over je eigen situatie.

 Wil jij meer inzicht in je prestaties, ook ten opzichte van de markt, en heb je nog geen toegang tot Stratech Insight? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie: www.stratech.nl


Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Door Bertine Riezebosch, consultant bij Stratech

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt aan de hand van belangrijke KPI’s als Bezettingsgraad (OCC)Gemiddelde prijs per nacht (ADR) en Omzet (RevPAR).

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  • Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  • Meer rendement uit je accommodaties halen
  • Hogere bezettingsgraad realiseren
  • Meer omzet genereren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *