• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Rabobank ziet weer perspectief voor horeca en recreatie

24 maart 2022 by Redactie Reageer

In de laatste leisure update van de Rabobank wordt een positieve vooruitblik gegeven voor de recreatie- en horecasector. Bij het herstel wordt wel onderscheid gemaakt tussen deelsectoren. Bedrijven die afhankelijk zijn van internationaal toerisme herstellen trager.

Groeiverwachting door Rabobank

Jos Klerkx, sectormanager leisure, geeft een toelichting: “Binnen de verblijfsrecreatie verwachten we dat vakantieparken en campings in 2022 alweer boven het niveau van 2019 komen. Voor hotels zien we een divers beeld, waarbij hotels gericht op de leisure-gast weer op niveau van 2019 presteren. Maar met name hotels in grootstedelijk gebied en afhankelijk van de zakelijke reiziger zullen nog langer op herstel moeten wachten.”

Nieuwe uitdaging: Inflatie

Klerkx: “Dat de sector te maken krijgt met de gevolgen van de inflatie mag duidelijk zijn. Gasprijzen stijgen, maar ook de inkoopprijzen van onder andere bier gaan de komende tijd omhoog. Dit kan een nadelig effect hebben op de marges die gerealiseerd kunnen worden. Het inflatiecijfer van maart 2022 kwam uit op 6,2%. Goed om te weten is dat ruim 50% van de inflatie op dit moment wordt veroorzaakt door de stijgende prijzen van gas en elektriciteit. Naar verwachting zullen deze prijzen nog verder stijgen de komende periode als gevolg van de oorlog in Oekraïne.”

Ook het personeelstekort in de diverse sectoren blijft boven de markt hangen als een grote uitdaging voor de komende jaren.

Inkomend toerisme hapert nog

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) verwacht dit jaar ongeveer 12 miljoen bezoekers uit het buitenland. Dit is 90% meer dan in 2021, maar nog altijd ruim 40% minder dan in 2019, toen het aantal buitenlandse toeristen 20,1 miljoen bedroeg. De buitenlandse toerist is belangrijk voor Nederland en dat zien we terug in het hotelbezoek in de grote steden. Ook vakantieparken en campings zijn voor de groei afhankelijk van het buitenlands toerisme. Dat het buitenlands toerisme van belang is, blijkt wel uit het feit dat het aandeel buitenlandse overnachtingen harder toeneemt dan het aandeel binnenlandse overnachtingen. Was het percentage buitenlandse overnachtingen in 2012 nog 31,8%, in 2019 was dit toegenomen tot 41,9%.

Groei in horeca vooral gerealiseerd door ketens

De horeca sector kenmerkt zich in de Nederland als een heterogene markt, waar veel diversiteit is. Dit in tegenstelling tot het buitenland waar vooral de ketens de dienst uitmaken. Toch zien we in Nederland de afgelopen jaren ook hierin een omslag waarbij de groei in de sector voornamelijk afkomstig is vanuit de ketens. Hieronder verstaan we ketens met 5 vestigingen of meer en niet per se dezelfde merknaam hebben. Vanaf 2013 tot en met 2018 zien we dat de groei binnen de horecasector werd gedomineerd door met name zelfstandigen die een nieuw restaurant, café of hotel openden. Vanaf 2019 is hier echter een duidelijke omslag in en zien we dat met name de ketens voor de groei in de sector zorgen.

Deze ontwikkeling schrijven wij toe aan economies of scale. Hierin realiseren ondernemers door schaalvoordelen betere marges. Met name inkoopvoordelen bij leveranciers zorgen voor deze margeverbetering. Daar komt op dit moment nog bij dat ketens over het algemeen beter in staat zijn om personeel aan zich te binden. Dit komt omdat ze in staat zijn om betere secundaire voorwaarden te bieden. Door de aanhoudende druk op de marges door stijgende kosten, verwachten we dat de komende jaren vooral de ketens bijdragen aan de groei van de horecasector.

Bron en meer informatie: www.rabobank.nl

Categorie: Insight Tags: economie, horeca, leisure, rabobank

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Leisure-vastgoed onder de aandacht op de Provada

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Recente reacties

  • Adriana Stam op Landal De Lommerbergen als renovatiepilot voor de bungalowsector
  • Frank op Campings: Verkoop een beleving en volg de customer experience
  • aslan Wiegel op Ontwikkeling dagrecreatie op het Nederlandse platteland biedt nog vele perspectieven

Secundaire Sidebar

Insight

Op zoek naar de beste makers van totaalervaringen in de vrijetijdssector; Phantasialand

Landal De Lommerbergen als renovatiepilot voor de bungalowsector

Vitale vakantieparken naar een next level

Wederzijdse meerwaarde van nieuw Landal Residence Westduin met Speelpark De Goudvis

Ontwikkeling dagrecreatie op het Nederlandse platteland biedt nog vele perspectieven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS