Ondanks het goede herstel in de afgelopen maanden moet de horeca- en recreatiesector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten. Een echte cocktail van bedreigingen. Daarover bericht de Rabobank in de meest recente sectorupdate leisure.
De invloed van de economische omstandigheden
Jos Klerx, sectorspecialist horeca en recreatie, start in zijn update met het schetsen van de economische situatie waarin ook de sector leisure moet opereren:
“Als we naar het consumentenvertrouwen kijken zien we echter dat er donkere wolken samenpakken boven consumentgedreven sectoren. Het consumentenvertrouwen is sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer zo laag geweest. Het kan niet anders dan dat dit zich aan het einde van 2022 en het begin van 2023 gaat vertalen in lagere consumentenuitgaven. Rabobank verwacht dan ook dat de consumentenuitgaven kwartaal op kwartaal met 1 procentpunt zullen dalen.”
“Ondanks de mindere economische vooruitzichten en een krimp van de consumentenuitgaven verwachten we voor 2023 toch een groei van de leisure sector (red.: daaronder valt in de Rabobank-definitie ook de horeca) ten opzichte van 2022. Doordat er tot en met februari 2022 nog beperkende maatregelen golden en het internationaal toerisme pas later herstelde, kende de sector niet over het hele jaar een groei. In 2023 zal wel over het hele jaar groei zichtbaar zijn. Toch zal het herstel voor de sector nog niet volledig zijn. Als gevolg van de uitdagingen in de sector zal het herstel stokken op ongeveer 95% van het niveau van 2019.”
Voorspellingen voor de vakantieparken
Specifiek voor de vakantieparken voorziet Klerx:
“Vanwege verandering in de meetmethode bij het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS) kijken we naar twee verschillende periodes als het gaat om het aantal overnachtingen bij verblijfsrecreatie (huisjesterreinen, campings en groepsaccommodaties) namelijk 2008-2011 en 2012-2019. Daarbij zien we dat de recessie als gevolg van de financiële crisis in 2008 impact had op het aantal overnachtingen.”
“Opvallend is dat het aantal overnachtingen al in 2008 daalde, terwijl in 2009 het aantal overnachtingen juist weer steeg. Hierdoor ontstaat er een verstrooid beeld. In 2010 is er weer een krimp in het aantal overnachtingen, waardoor geconcludeerd kan worden dat verblijfsrecreatie geraakt wordt door een economische terugval. De afname van het aantal overnachtingen is relatief beperkt.”
“In de periode 2012 tot en met het pre-coronajaar zien we een ander beeld. Met uitzondering van 2016 zien we jaar op jaar een groei in het aantal overnachtingen. Deze groei schrijven we grotendeels toe aan het vanaf 2010 sterk groeiende inkomend toerisme.”
“Doordat beide periodes een verschillend beeld laten zien, is het lastig in te schatten wat de impact zal zijn van een economische terugval op deze subsector. Rabobank denkt dat de impact in eerst instantie beperkt zal zijn, omdat consumenten grote waarde hechten aan een vakantie. Het is wel belangrijk dat het inkomend toerisme weer hersteld richting niveaus van 2019.”
Bekijk de complete sectorupdate op: www.rabobank.nl
Eén reactie
Wat voorziet Klerkx voor de vakantieparken? Heel weinig. Eerst blikt hij uitgebreid terug, zegt dan dat het lastig is ivm andere meet methoden en in een halve zin denkt hij “dat de impact in 2023 beperkt is.” hahaha, geweldig toch ? Nou, ik denk dat de gewone vakantie perioden wel doorgaan ( zomer, hersft, pasen etc,meivakantie) maar bij de 3e of 3e vakantie (midweekje, weekendje) zal komend absoluut een daling gaan optreden als mensen hun eerste energierekeningen krijgen. Zeer lastig voor parken die veel vaste mensen in dienst hebben. Ook de horeca merkt het al en gaat het nog veel meer merken. Bestedingen zakken al. Ipv een flesje wijn , een glas en ipv 3 gangen, alleen een voorgerecht/hoofdgerecht. Bon bedrag gaat dalen, food cost & payroll stijgt. Vraag is of parken het gaan doorberekenen of genoegen nemen met een lagere EBITDA. Maar met al die private equity bedrijven is de vraag stellen ‘m eigenlijk ook beantwoorden…..