Podcast met Rick Otter van De Boshoek; moderne visie op businessmodellen van een vakantiepark

Recreatiepark De Boshoek is een familiebedrijf op de Veluwe. Rick Otter is al de derde generatie die dit park beheert. In de podcast van Richard Otten gaat hij dieper in op zijn businessmodel; “Je moet wel ervaringen bieden waar mensen voor willen betalen.”.

Het bedrijf heeft in de loop der jaren een omslag gemaakt van camping naar een locatie met steeds meer verhuuraccommodaties; in een grote diversiteit. Ook de introductie van automatiseringssystemen heeft grote invloed gehad op de bedrijfsvoering.

De automatisering van het bedrijf is een van de stokpaardjes van Rick. “Ik ben een groot voorstander van het automatiseren van bedrijfsprocessen om efficiency te verbeteren en de gastervaring te verbeteren. De automatisering moet echter wel altijd ten dienste staan van de customer journey. Vaak wordt automatisering ook gebruikt om juist meer tijd vrij te maken voor de persoonlijke (menselijke) benadering.”

“Je bent als ondernemer altijd bezig om jezelf overbodig te maken.”, is ook een bijzondere uitspraak van Rick. “In die positie ben je als ondernemer het meest flexibel. Het is overigens een streven en in de praktijk lukt dat lang niet altijd lukt. Want je moet toch regelmatig inspringen. Maar dat is dan ook het voordeel van de vrijheid die ik voor mezelf heb gecreëerd.”

In 2019 werd Park Sallandhoeve in aangekocht. Een totaal ander park dan de Boshoeve (veel rustiger) Toch is er veel synergie tussen de bedrijven.

Ook Rick Otter heeft op zijn bedrijven de nodige uitdagingen om aan voldoende personeel te komen. Zo werkt hij nu o.a. met zzp-ers in de keuken, inhuur van een schoonmaakbedrijf en een animatieteam. “We proberen ons vaste personeel wel zoveel mogelijk zekerheid te bieden. Beide bedrijven zijn jaarrond geopend, maar kennen natuurlijk een rustiger periode.”

Een van de USP’s van de bedrijven is de mooie natuurlijke omgeving. Er is veel aandacht voor de landscaping en ecologie. Otter: “Onze natuurlijke omgeving geeft een soort interne rust. Dat is belangrijk voor de beleving van het verblijf. We willen het zo mooi maken dat de omgeving ook ‘instagrammable’ is, met bijvoorbeeld onze mooie groene heuveltjes.”

De Boshoek heeft al 20 jaar groepsaccommodaties. Otter noemt dat een ‘hele stabiele markt’ die ook bezetting biedt op momenten dat de traditionele vakantieverblijven wat minder bezetting hebben. Het bijzondere aan het aanbod is dat er op De Boshoek een enorme differentiatie aan accommodaties wordt aangeboden w.o. kampeerplekken, safaritenten, hotelkamers, trekkershutten, camperplaatsen en chalets.

Andere onderwerpen die aan bod komen:

  • ondernemen in de coronaperiode
  • ketenvorming in de sector
  • toekomst van de recreatiesector
  • het creëren van een digitale winkel
  • de primaire behoeftes van de vakantieganger
  • relatie met de omgeving (ook dagrecreatie voor de omgeving)
  • nieuwe rol van de receptie

Meer informatie: www.deboshoek.nl

Beluister de hele podcast op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *