Podcast met Merlijn Pietersma (ZKA) over groei en professionalisering van de recreatiesector

Richard Otten heeft voor zijn nieuwste podcast over recreatie en toerisme een bezoek gebracht aan Merlijn Pietersma van ZKA. Recreatie-autoriteit Pietersma werd o.a. gevormd door zijn werk bij vakantiepark t Mölke, brancheorganisatie RECRON en adviesbureau ZKA. In dit interview staat de ontwikkeling van de verblijfsrecreatie in Nederland centraal.

Merlijn Pietersma

Enkele quotes uit de podcast:

Schaalvergroting in de verblijfsrecreatie; daar zitten economische wetmatigheden achter. Schaalgrootte en efficiency zorgen voor verbetering van het rendement. De consolidatieslag is een volkomen logisch ontwikkeling. Het risico is dat er eenvormigheid op de A-locaties ontstaat. De leuke kleine pareltjes, die het verschil maken, dreigen van de toplocaties te verdwijnen.

Een belangrijke trend in campingland; Wat gebeurt er met de nieuwe toetreders – veelal door ketens uit het buitenland. Ook hier ontstaat een risico van eenvormigheid, maar de campingsector heeft die fase nog lang niet bereikt. Waar ik me wel zorgen over maak is de lokale binding van het familiebedrijf met de omgeving. Dat verandert als de beslissingen straks vanuit een hoofdkantoor worden genomen, i.p.v. aan de keukentafel door een familie die is ingebed in de lokale gemeenschap.

Veel jaarplaatscampings, waar ondernemers richting de pensioengerechtigde leeftijd aanlopen,  worden overgenomen. Veel van die parken worden herontwikkeld tot vakantieparken. Dit proces gaat sneller dan veel partijen op dit moment in de gaten hebben. Dit soort processen moet je wel in de gaten houden en goed sturen. Er ligt een risico op de loer dat hier een bubbel ontstaat. En een ander belangrijk put: Wat doen we met de vakantiegangers op de jaarplaatsen, die vaak niet de hoge prijs van een vakantiepark kunnen opbrengen?

Beleidsmakers willen toerisme vergroenen en veranderen; o.a. vliegvakanties ontmoedigen. Er zijn echter meerdere werkelijkheden. Het lijkt wel of er twee werkelijkheden zijn. Beleidsmakers die willen vergroenen versus vakantiegangers en reisbedrijven die vakanties naar het buitenland weer snel mogelijk willen maken. Het lijkt vanuit het beleid nog te vaak op wensdenken, waaraan vooralsnog geen maatregelen gekoppeld zijn.

Balans in toerisme. We hebben nu nog de luxe om keuzes te maken. Daarom moeten regio’s nu actie ondernemen om de ontwikkeling van het toerisme in goede banen te leiden.

Trend: Hang naar meer echtheid. Toeristen zijn op zoek naar authentieke belevingen. Er is een bewustwording gaande in ondernemersland om veel meer aandacht te besteden aan regionale inbedding van hun aanbod. Dat kun je doen met streekproducten, architectuur die aansluit op de omgeving e.d..

Beluister de hele podcast op:

Met dank aan:

  • Richard Otten (Blogs 4 Travel) voor het maken van de podcast
  • Merlijn Pietersma (ZKA Leisure) voor het delen van zijn inzichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *