MSC Cruises was vorige maand een van de sponsors van de Dutch Grand Prix in Zandvoort. Tijdens een ontmoeting in de VIP Paddock Club bleek dat er veel overeenkomsten zijn tussen de cruisebeleving en een GP sportevent. We gingen in gesprek met MSC over o.a. de VIP behandeling, crowd control, duurzame ambities en invloed op de lokale gemeenschap.
VIP Beleving
De VIP zone in Zandvoort wordt vormgegeven in de Paddock Club. VIP zones zijn een belangrijk onderdeel van het programma omdat hier een zichtbare meerwaarde wordt geboden aan o.a. sponsors en genodigden. In Zandvoort is de VIP zone gerealiseerd in de Paddock Club, die binnen het circuit is gesitueerd. Je kunt bijna niet dichter bij de race worden betrokken. Ontvangst (uiteraard) met Champagne en ook de catering is van topniveau. Als extraatje werd nog een rondleiding in de pitstraatgarage van alpine toegevoegd. Kortom; een dag om nooit meer te vergeten.
Zie ook: https://dutchgp.com/hospitality/lounges/paddock-club/
Op de grootste schepen van MSC Cruises varen zo’n 6000 gasten mee. Met de MSC Yacht Club wordt het luxere segment aangesproken. De VIP zone ingericht als een schip in het schip waar de beleving onderscheidend moet zijn van de rest van het schip. Gasten van de Yacht Club kunnen makkelijk gebruik maken van alle faciliteiten op het schip, maar je wilt de zone wel exclusief houden, zodat de speciale gasten hier ongestoord van hun privileges kunnen genieten. Er wordt daarvoor o.a. gewerkt met een app die de toegang tot de zone regelt.
Verder krijgen de gasten in de MSC Yacht Club exclusieve extraatjes zoals een luxer drankenarrangement, voorrang bij aankomst en vertrek, toegang tot de Aurea Spa thermal voorziening en exclusieve excursies in de destinaties die worden bezocht. Het is voor de organisator een uitdaging om nieuwe services te vinden om de VIP-beleving bijzonder en exclusief te maken.
Impact op de omgeving
Tijdens de Grand Prix van Zandvoort staat de badplaats Zandvoort (17.374 inwoners op 1-1-2025) volledig in het teken van het sportevenement. Alleen al op het circuit werden in vier dagen 305.000 bezoekers ontvangen. Diverse straten en toegangswegen werden ingezet voor de logistiek rond het evenement en in de stad werd een heel programma georganiseerd om bewoners en bezoekers te vermaken. Ondanks de grote drukte is er toch veel draagvlak onder de bevolking, die deels ook meegeniet of profiteert van het evenement en het randprogramma.
Als een (groot) cruiseschip arriveert in een haven, en de passagiers willen de omgeving verkennen, dan heeft dat een impact op de destinatie. De ondernemers in horeca en winkels zullen ongetwijfeld blij zijn met de extra klandizie. Steeds vaker is er echter ook weerstand tegen de extra drukte (overtoerisme) die de bezoekers met zich meebrengen. Hoe speelt MSC daar op in?
Wij zijn ons goed bewust van de impact die wij hebben op de locaties die we bezoeken. Er is regelamtig overleg tussen de cruisemaatschappij en de lokale autoriteiten en ondernemers in de bestemmingen die we aandoen. Wat wij zelf doen, zeker op kwetsbare locaties, is het reguleren van de bezoekersstroom. We zorgen er voor dat niet iedereen tegelijk van boord gaat door o.a. excursies zorgvuldig te plannen. Rondom diverse cruiseterminals (o.a. Miami, Barcelona en Durban) investeren we mee in de voorzieningen, die de toeristische infrastructuur van de hele stad verbeteren. Ook investeert MSC op diverse locaties mee in o.a. walstroom, afvalverwerking en logistiek rondom de cruiseterminals.
MSC wijst ook op het project ‘Respect the City’ in Dubrovnik als voorbeeld van samenwerking om cruisetoerisme op een kwetsbare locatie goed te managen. Dit programma werd in 2019 opgestart door gelanceerd door samenwerking met het stadbestuur, de haven van Dubrovnik, cruiserederijen zoals MSC en CLIA. Het was een pilot in Europa om toerisme in goede banen te leiden en heeft diverse andere toeristische bestemmingen geïnspireerd om ook deze aanpak te volgen. Het programma richt zich op het spreiden van bezoekersstromen, het reguleren van de toegang en het verminderen van congestie. Het laat zien hoe constructieve samenwerking tussen stadsbesturen, belanghebbenden in de toeristische sector en de cruisesector positieve resultaten kunnen opleveren.
Zie ook: https://tzdubrovnik.hr/lang/en/get/kultura_i_povijest/75284/respect_the_city.html
Crowd Control
Dit is een vak apart. Het hoogtepunt is natuurlijk de racedag zelf. Dat zorgt vooral voor een enorme piek in de bezoekersstroom vooraf en na afloop van de race. Bijkomende uitdaging is om ook alle bezoekers naar hun eigen zitplaats te verwijzen en daarnaast te zorgen dat de F1 sportteams, media en de ondersteunende diensten allemaal op een efficiënte wijze terecht kunnen komen op de plekken waar zij hun werk moeten doen. Voor reguliere bezoekers wordt gewerkt met een digitaal ticketingsysteem in een app; vips krijgen een keycard om de controlepoortjes te passeren. In Zandvoort komt daar nog een extra uitdaging in de logistiek rondom het circuit bij; Er wordt gestreefd naar zoveel mogelijk duurzaam vervoer, waardoor er rondom het event veel aandacht is voor openbaar vervoer en fietsen.
Zie ook: https://dutchgp.com/duurzaamheid/mobiliteit/
Ook Cruiseschepen hebben te maken met Crowd Control. Met 6000 passagiers aan boord, die eenmalig moeten inchecken en soms ook nog door een douanecontrole heen moeten, ligt daar ook een uitdaging. Het is een logistieke operatie die behoort tot de noodzakelijke onderdelen in de klantreis met een risico op een negatief ervaringsmoment.
Logistieke uitdagingen zien we ook terug op de Cruiseschepen van MSC. Een goede doorstroming begint al bij de inrichting van het schip. We zorgen ervoor dat gasten snel op het juiste dek terecht komen. Daar worden, met dynamische bebording en ondersteuning door stewards, onze gasten verder in de juiste richting geholpen. De dynamische bebording past zich aan aan de situatie; bijvoorbeeld het moment waarop mensen van boord gaan.
Bij MSC speelt de MyMSC App een bijzonder nuttige rol – als ondersteunende tool voor de gasten. Daarmee kunnen groepen worden ingedeeld, zodat niet iedereen tegelijk van boord hoeft te gaan. Ook met de planning van starttijden van excursies kan een grote groep mensen met tijdsloten gedoseerd worden toegelaten. Via de app kunnen ook reserveringen worden gemaakt in de restaurants, die elke avond drie couverts verwerken. Bij de foodservice hebben we daarnaast nog een flexibel aanbod van eet- en drinkgelegenheden die 24 uur per dag geopend zijn.
Duurzame ambities
Wat cruises en autoraces ook gemeen hebben is dat zij onder een vergrootglas liggen als het gaat om duurzaamheid. Beide organisaties zijn zich daarvan ter dege bewust. Zandvoort gaat voor de ambitie om het meest duurzame GP event ter wereld te organiseren, wat zich o.a. vertaald in het al eerder genoemde plan om een autoloze aankomst te bevorderen. Daarnaast wordt er op het terrein volop rekening gehouden met duurzame randvoorwaarden.
Zie ook: https://dutchgp.com/duurzaamheid/
Ook MSC heeft grote ambities om de duurzaamheid op haar schepen te verbeteren. Er is een tijdspad ontwikkeld om in het jaar 2050 ‘Net zero emissions for maritime fleet operations’ te realiseren. MSC ligt goed op koers met het stappenplan, want de doelstelling van -40% CO2 uitstoot in 2040 is in 2025 al bijna binnen bereik. Belangrijke onderdelen van de aanpak behelzen:
- Overstappen van diesel naar LNG als brandstof. De nieuwe schepen worden nu al voorbereid op de volgende generatie van bio en synthetische LNG die wordt erkend als uitstootvrije brandstof.
- Door aanpassingen aan het ontwerp van schepen en slimme technologie wordt ook een besparing op brandstof gerealiseerd.
- Overschakelen op walstroom zodra een schip in de cruiseterminal ligt. Alle schepen die sinds 2017 van de werf afrolden zijn uitgerust met een walstroomaansluiting, en enkele oudere schepen worden er op aangepast. Aan het eind van 2025 zijn 19 van de 25 schepen geschikt voor walstroom.
- Ook rondom de verzorging van de passagiers worden er de nodige maatregelen genomen, zoals het uitbannen van plastic en een eigen waterzuiveringssysteem aan boord.
Zie ook: https://www.msccruises.com/int/sustainability
MSC als sponsor van de Dutch Grand Prix
In de sponsoring van de Dutch Grand Prix in Zandvoort werken beide partijen aan hetzelfde project. Alberto Revelli, Head of Sports Sponsorships bij MSC Cruises benoemt daarbij nog enkele eigenschappen die overeen komen: “Cruisen en Formula 1® lijken misschien ver uit elkaar te liggen, maar we delen hetzelfde DNA: innovatie, precisie en onvergetelijke ervaringen. Beide zijn gebaseerd op teamwork en een voortdurende drang naar perfectie — of dat nu op zee is of op het circuit. Daarom voelt onze samenwerking met autosport heel natuurlijk aan.”
Met dank aan:
MSC Cruises voor de inzichten in de werkzaamheden achter de schermen bij een cruiseschip.
Meer informatie: www.msccruises.com