Op naar 2022 – wat kan de recreatiesector verwachten?

Aan de vooravond van een nieuw jaar blikt leisure-trendwatcher Hans van Leeuwen vooruit. Ondanks het vuurwerkverbod wilde Van Leeuwen graag deze zevenklapper afsteken met trends, verwachtingen en kritische veranderpunten.

Wat kan de recreatiesector in 2022 verwachten?

Hans van Leeuwen

(een overzicht van trends en ontwikkelingen door Hans van Leeuwen)

  1. De verbreding van Dagrecreatie met verblijfsrecreatieve concepten zet zich nog verder door. De grote partijen zijn daar al een aantal jaar mee bezig – en we zien daar nog altijd groei. Ook kleinere partijen denken nu steeds vaker na over een uniek verblijf (al dan niet pop-up) naast hun attractie.
  2. In de evenementensector krijgen we een duidelijke tweedeling te zien. Enerzijds zijn er de grootschalige evenementen die straks weer massaal toeloop krijgen zodra de beperkende maatregelen worden opgeheven. Daarnaast ontstaan er kleinschalige satelliet-evenementen (die vaak al zijn ontstaan in de coronacrisis) Deze worden georganiseerd op non profit basis en kenmerken zich door een gemoedelijke sfeer.
  3. Opkomst van bedrijven die op basis van klant-data analyses hun producten organiseren en vermarkten. Ook deze trend is ontstaan in de coronacrisis. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van Black kitchens (bezorgrestaurants zonder fysiek restaurant er achter). Deze zijn alleen online vindbaar, maar weten hun marktaandeel in de horeca te veroveren .
  4. Voorzieningen in de verblijfsrecreatie los van het centrumgebouw. Ook deze trend heeft zich ontwikkeld tijdens de coronacrisis. Denk daarbij bijvoorbeeld aan wellness en sauna bij de huisjes of nieuwe locaties in het park waar je minder massaal een activiteit kunt beoefenen.
  5. Tijdsloten worden de nieuwe norm in de dagrecreatie. Dat zal niet van de een op de andere dag plaatsvinden, maar voor deze ontwikkeling is de basis gelegd tijdens de coronacrisis – en dat bevalt veel attracties wel. Deze trend past uitstekend bij de toepassing van dynamic pricing en het maximaliseren van de totaalopbrengst. Mede door deze technieken worden dagattracties minder afhankelijk van het kortingsinstrument.
  6. Ook in 2022 zullen veel Nederlanders er voor kiezen om dichter bij huis op vakantie te gaan. We hebben nu twee jaar achter de rug waarin veel Nederlanders min of meer verplicht in eigen land op vakantie gingen. Dat heeft ook de knelpunten blootgelegd. Met name voor jongeren en het hoge luxesegment is het aanbod in Nederland op dit moment nog (zwaar) onvoldoende; maar daar wordt aan gewerkt!
  7. Er komt meer aandacht voor de relatie van het recreatiebedrijf met de omgeving. Voorzieningen in de omgeving van bijvoorbeeld een vakantiepark gaan nadrukkelijker onderdeel worden van het parkaanbod. Op deze manier kan een regio ook beter meeprofiteren van toerisme en ontstaat er weer meer draagvlak voor toeristische ontwikkelingen. Op vakantiepark Puur Exloo is deze samenwerkingsvorm al in hoge mate ontwikkeld.

Met dank aan:

Hans van Leeuwen, trendwatcher en leisure-booster met www.Pleisureworld.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *