Ondernemerslessen uit Efteling-attractie Danse Macabre

Op 31 oktober 2024 opende de Efteling een nieuwe attractie; Danse Macabre. Er is inmiddels al veel over geschreven en gediscussieerd. Het betreft immers de Efteling en het concept is vernieuwend voor de attractiesector. Wij sloten nog eens aan in de wachtrij om de attractie te beoordelen vanuit een ondernemersperspectief; Wat kunnen we leren van deze nieuwe ontwikkeling? Eftelings’ woordvoerder Steven van Gils gaf een toelichting bij de keuzes die gemaakt zijn.

Het belang van nostalgie

Allereerst was de aanleiding en totstandkoming ‘nogal buitengewoon’. Na de aankondiging dat het Spookslot zou verdwijnen uit het park brak een storm van protest los onder fans. Had Efteling onderschat hoe populair de oude attractie nog was? Het werd wel duidelijk dat ‘nostalgie’ een niet te onderschatten factor is in de beleving van een attractie. Het mag dan wel verouderd zijn; de herinneringen die het publiek heeft, spelen een belangrijke rol in de beleving.

We vroegen de Efteling hoe zij aankijken tegen de reuring die ontstond rondom het verdwijnen van het Spookslot?

“Het heeft ons enorm geraakt dat er mensen geëmotioneerd waren door dit nieuws. Het bevestigt dat de Efteling voor veel mensen enorm belangrijk en bijzonder is. Het Spookslot was onvervangbaar. Daarom is gekozen voor een geheel nieuwe gebiedsinvulling op deze locatie. Met groot respect voor en geïnspireerd op het iconische gebouw is met Danse Macabre een nieuwe dimensie toegevoegd. Dit eerbetoon aan het Spookslot zal persoonlijke herinneringen vooral verrijken. We hopen dat onze gasten net zo enthousiast zijn over het nieuwe themagebied als wij. We denken dat de publieke aandacht voor het verdwijnen van het Spookslot zeker een bijdrage heeft geleverd aan de reuring die ontstaan is rondom Danse Macabre.”

Steven van Gils verwoord het sentiment

De attractie Danse Macabre stond niet gepland in het meerjarenplan van Efteling. Is het in de plaats gekomen van een ander project?

Van Gils: “Het oorspronkelijke plan was om het park uit te gaan breiden aan de oostkant. Door corona en de onzekerheid die ontstond is gekozen voor investeringen binnen de huidige parkgrenzen. Dat zijn de projecten Danse Macabre en het Efteling Grand Hotel.”

Naast de gasten met goede herinneringen aan het Spookslot komen er ook mensen naar de attractie die de nostalgische achtergrond niet herkennen. Hoe spelen jullie daar op in?

Van Gils: “Iedereen beleeft de attractie op een andere manier. De gemiddelde parkbezoeker ziet Danse Macabre echt als een nieuwe attractie. Efteling-liefhebbers en frequente bezoekers zijn wellicht wat meer bezig met wat ze herkennen van het Spookslot, maar dat geldt zeker niet voor iedere gast.”

De discussie rondom wachtrijen

In de attractiesector wordt steeds kritischer gekeken naar de lengte van wachtrijen. O.k.; ze horen er bij om de capaciteit van het hele park op peil te houden. Maar de nieuwe generatie is steeds minder genegen om heel erg lang in een rij te gaan staan. Efteling heeft dit onderwerp zelfs in de meerjarenplannen opgenomen; zonder dat daar al een uitgewerkte oplossing voor klaar ligt. Zie ook: Efteling wil wachtrijen in 2030 terugbrengen naar maximaal 20 minuten

Ook Danse Macabre kent een relatief lange wachtrij. De gewenste maximale wachttijd van 20 minuten, wordt eigenlijk zelden gehaald. In de eerste weken liep de wachttijd zelfs (incidenteel) op tot 4 uur.

De aankleding en thematisering van de wachtrij is duidelijk wel een van de betere uitvoeringen in het park. Je loopt door verschillende scenes in het Huyverwoud; zoals de kruidentuin, de kruisgang en een houten brug. Er is niet alleen aandacht voor het visuele, maar ook geluidseffecten dragen bij aan de beleving. Door de wat langere wachttijd herken je na verloop van tijd wel een ‘loop’ in de geluidseffecten. Net als bij de vorige grote attractie ‘Symbolica’ is er ook bij Danse Macabre voor gekozen om niet een verhaal te vertellen met een kop en een staart, maar de invulling wordt aan je eigen fantasie overgelaten. Overigens is er wel een compleet verhaal beschikbaar, want daarover is een boek verschenen. En er zijn ook online filmpjes die ‘het verhaal’ van de Charlatans vertellen.

Efteling geeft ook nog een toelichting op enkele keuzes die zijn gemaakt m.b.t. de wachtreis:

Hebben jullie ook gekeken of de wachtrij bij deze attractie beperkt kan worden?

Van Gils: “Bij Danse Macabre is echt gekozen voor de beleving. Het samen beleven van de wachtreis en niet zozeer op korter wachten. We zijn aan het testen met Virtueel Wachten, zoals laatst bij de Droomvlucht. Maar dit project is nog niet afgerond, dus ook niet toegepast bij Danse Macabre.”

Waarom is in de wachtrij geen gebruik gemaakt van de melodie van Danse Macabre?

Van Gils: “De muziek hoort bij de hoofdshow. Bij het Spookslot was de muziek bijvoorbeeld ook niet in de wachtrij te horen. Het totale gebied wordt op sommige momenten overgenomen door de Danse Macabre, bijvoorbeeld in de wachtreis.”

Een totaal nieuw attractieconcept

Bij de attractie staat niet het ritsysteem (door Intamin ontwikkeld), maar juist de herkenbare melodie van het muziekstuk ‘Danse Macabre’ centraal. De muziek zorgt, net als in het oude Spookslot, voor de indringende blijvende herinnering. De bewegingen van het ritsysteem, hologram, de animatronics, de belichting, en de afwisselende scenes zijn a.h.w. gecomponeerd rondom het muziekstuk. Het is echt een totaalbeleving (immersive experience). Door de ronddraaiende schijven en de vele scenes krijgt de bezoeker niet altijd hetzelfde te zien – wat zorgt voor nieuwe verrassingen bij een herhaalbezoek. De Efteling heeft op dit moment geen plannen om op korte termijn al scenes te vernieuwen.

Overigens zijn er al veel uitstekende uitgebreidere artikelen geschreven waarin nog meer op de details wordt ingezoomd. Laat dat maar over aan de pretparkfans! Zie bijvoorbeeld het verslag op de Darkride Database: Giving Danse Macabre at Efteling a Spin

Welke rol speelt het muziekstuk in de attractie?

Danse Macabre beleving door Darkride Database

“Vanuit het muziekstuk Danse Macabre is het idee voor de attractie ontstaan. We wilden onze bezoekers laten dansen op de muziek. We hebben aan zo’n 20 verschillende fabrikanten gevraagd of ze een attractietype hadden die dit mogelijk maakte. Intamin liet weten bezig te zijn met een prototype. De ride-techniek is in nauwe samenwerking met de Efteling ontworpen en geproduceerd door de Zwitserse leverancier Intamin. De grote draaischijf met daarop 6 kleinere draaischijven stijgt en daalt horizontaal of schuin, met soms een hoog – laag beweging van ca. 3,5 meter hoogteverschil. Zoals een munt ronddraait voordat die plat valt. De attractie geeft het gevoel alsof je danst door een griezelige beleving.”

Ook Steven van Gils benoemt de belangrijke rol van het muziekstuk

Een goede attractie staat zelden op zichzelf

En dat geldt zeker voor attracties in de Efteling, waar storytelling een belangrijke rol speelt. Die verhaallijn kun je weer inzetten om de zone rondom de attractie aan te kleden; de souvenirshop vorm te geven en de beleving door te trekken naar de aankleding het aanbod in de omliggende horeca. Zelfs de toiletten ‘De laatste hoop’ zijn niet vergeten. Ook dat is ‘des Eftelings’ goed gedaan.

De Charlatans brengen het publiek in bekoring

De acteurs buiten, meneer en mevrouw Charlatan, waren van grote klasse en zeer vermakelijk. We weten allemaal dat personeel schaars is, en een kostenpost. Wat is de overweging geweest om toch live acteurs in te zetten. Zelfs op een grauwe doordeweekse dinsdag.

Van Gils: “Voor het eerst realiseert de Efteling in één keer een compleet nieuw themagebied. We willen de gasten volledig onderdompelen in de immersieve wereld van het Huyverwoud. De Familie Charlatan draagt bij aan die immersieve onderdompeling.”

In de winkel en de horeca is juist weer sprake van veel self-service met bestellen en afrekenen. Ook hier gelijksoortige vraag; Waarom hier juist wel besparen op personeel?

Van Gils: “De zelfscankassa’s zijn er niet ter vervanging van collega’s, maar uit gastgerichtheid. Gasten kunnen sneller geholpen worden en collega’s hebben hierdoor meer ruimte om de voorraad aan te vullen en gasten te betoveren.”

Onze conclusie

Efteling heeft met Danse Macabre laten zien dat zij nog altijd een voortrekkersrol vervult in de internationale attractiesector – ondanks wellicht wat bescheidener financiële mogelijkheden als de Amerikaanse giganten. Zij blijven daarbij vasthouden aan hun motto: ‘story first’. Voor professionals uit de sector is het vooral een goede les om te zien hoe je de nostalgie van een oude attractie kunt doorvertalen naar een nieuw concept. Nieuwe beschikbare technieken staan daarbij ten dienste van de hedendaagse conceptontwikkelaars – maar kies daarbij wel zorgvuldig je instrumenten. Ook de vertaalslag naar de themazone hoort bij de immersieve beleving die de gasten steeds meer verwachten.

Meer informatie: www.efteling.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *