Nieuwe leisure podcast over cross-overs dag- en verblijfsrecreatie

In de nieuwste Leisure podcast van Richard Otten komt Margreet Papamichael aan het woord. Daarin wordt o.a. ingezoomd op de ontwikkeling van accommodaties bij attractieparken. Wat kunnen bestaande hotels leren van deze nieuwe concepten?

sdr

Alhoewel Margreet Papamichael een achtergrond heeft in de verblijfsrecreatie, werkte zij de afgelopen jaren vooral als adviseur voor grotere ontwikkelingen in attractieparken en destinaties. Daarin ziet zij een interessante ontwikkeling: “Het aanbieden van hotels en andere vormen van verblijfsrecreatie zorgt duidelijk voor een tweedeling in de markt van attractieparken. Parken met een verblijfsaccommodatie bieden een totaalervaring. De gast hoeft in feite niet meer van het terrein af. Het aanbieden van verblijf past in een groeistrategie, want de actieradius van dit soort parken wordt langzaam maar zeker steeds groter. Dat vertaalt zich ook in hogere bezoekcijfers.”

Onderwerpen die aan bod komen:

Waarin verschilt een hotel bij een attractiepark van reguliere hotels?

“De accommodaties bij attracties bieden niet alleen veel leukere hotelkamers. Ze weten ook veel beter hoe ze de relatie met de gast kunnen aangaan. Hun aanbod stopt niet bij het aanbieden van een kamer met ontbijt, maar volgt de hele weg van een leuk dagje uit.”

Wat is het profiel van de Nederlandse recreatiesector t.o.v. het buitenland?

Papamichael werkt vooral aan internationale projecten en is sinds een jaar weer in Nederland. Daardoor kan zij met een zekere afstand naar de Nederlandse recreatiesector kijken: “We staan niet bekend om onze innovatieve concepten. Nederlandse bedrijven wachten graag even af of iets in het buitenland goed werkt. We staan wel bekend om een zeer hoge kwaliteit. De Nederlander is veeleisend en dat zie je terug in het aanbod.”

Location Based Entertainment

“De locatie is een belangrijk element om je product uniek te maken Het is namelijk niet te kopiëren. Het bieden van unieke en authentieke ervaringen zorgt voor een belangrijke meerwaarde voor je bedrijf. Het moet wel echt zijn – en kloppen! Want de consument ziet steeds beter wat nep is.”

De ontwikkeling van visuele technieken en immersive experiences

Daarin geeft Margreet haar visie op de rol van Virtual Reality (VR): “Ik zie wienig meerwaarde voor VR op attractielocaties. De bril zorgt er voor dat je de binding met je gezelschap kwijtraakt. VR biedt wel geweldige nieuwe kansen om beleving over te brengen. Maar dan zie ik vooral toepassingen in de thuissituatie, waarmee je bijvoorbeeld de voorpret en achteraf terugblikken kunt stimuleren. Dan wordt VR ingezet als instrument om herhaalbezoek te stimuleren.”

Luister ook naar de ervaring die Margreet had met de immersive ervaring van de ‘Secret Cinema‘ in Londen. “Ik hoop dat een dergelijk concept ook naar Nederland komt.”

Met dank aan:

De gast van deze aflevering: Margreet Papamichael, van Clear Asociates  (daarnaast ook Vice President van TEA Europe and Middle East)

De maker van de podcast: Richard Otten van Blogs4Travel en Team Animation

Beluister de podcast via: https://open.spotify.com/episode/0x4CQSs13TKgiIMEwLROj8?si=eQn3cOZARHqvTXKpUrAzjA

of hier onder:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *