De coronacrisis heeft gezorgd voor een stressvol jaar voor de Europese kampeersector, waarbij de zwaarste klappen vielen in Zuid-Europa. We blikken met Ramon van Reine, directeur van campingspecialist ACSI, terug op een ‘bijzonder’ kampeerseizoen. Ook zijn organisatie kwam niet ongeschonden door de crisis
.ACSI heeft belangen in heel Europa en heeft daardoor ook zicht op de regionale verschillen. Van Reine ziet de schade toenemen als je van Noord naar Zuid naar Europa kijkt: “Campings aan de Oostzee hebben zelfs een vrij goed seizoen achter de rug, terwijl de situatie voor campings in Italië, Spanje, Kroatië en Frankrijk als vrij dramatisch mag worden bestempeld. Het Zuiden van Europa kende dit jaar een omzetverlies tot wel meer dan 60%.”
Ook ACSI kreeg zware klappen
ACSI kreeg zelf ook de nodige tegenslag te verwerken. Met name de afdeling touroperating, waar o.a. Suncamp onderdeel van uitmaakt, kende een dramatisch seizoen. In de eerste periode moesten alle zeilen worden bijgezet om reizigers vanuit hun vakantieadressen te repatriëren. Daarnaast werd 2/3 van alle boekingen geannuleerd. ACSI heeft ook besloten om dit jaar flinke kortingen te geven aan campings die adverteren op de website en in de gidsen. Dit jaar kregen alle 5200 bij ACSI adverterende campings de clicks en deelname aan ACSI Booking gratis. Van Reine: “Alles bij elkaar gaan we voor 4 miljoen aan korting weggeven. Dat is uiteindelijk in ieders belang. We hopen dat de campings de crisis doorstaan. En anders waren campings wellicht noodgedwongen ook wel gestopt met hun marketingprogramma bij ons. Al met al is het voor het eerst in de geschiedenis van ACSI dat we een jaar met verlies moeten afsluiten.” En dat loopt in de miljoenen.
Het was voor ACSI ook het eerste jaar dat er geen inspecties op de campings werden uitgevoerd. Dat gold overigens ook voor de inspecties van de concullega’s ANWB en de ADAC. Van Reine: “Door de lockdown in diverse delen van Europa kon je daar gewoon geen inspecteurs heen sturen. We wilden ook geen onderscheid maken tussen landen. Daarom is besloten om de inspectieronde een jaar over te slaan. Wel hebben we drie belrondes naar de campings ondernomen om er voor te zorgen dat de gegevens wel correct en up to dat in de gidsen en op de website terecht komen.”
Het enige onderdeel binnen ACSI dat schijnbaar weinig last had van de crisis waren de campinggidsproducten, de apps en het bezoek op de sites. Van de gidsen en de apps werden er bijna net zoveel verkocht als in 2019. Van Reine verklaart de goede verkoop: “De Europese kampeerder wilde gewoon op vakantie. Toen de campings weer open konden met gebruik van sanitair, zagen wij een hausse in de verkoop van onze gidsen. Kampeerders gingen zich meteen weer oriënteren.”
Hoe kijk je naar de situatie in Nederland en België?
Van Reine: “Qua bezetting hebben de campings in onze regio het vrij goed gedaan. Die hebben uiteindelijk flink geprofiteerd van het feit dat Nederlanders dit jaar noodgedwongen veelal in eigen land op vakantie moesten blijven en dat ook veel Duitse en Belgische gasten kozen voor een Nederlandse camping. Toch is het zeker geen topjaar geweest, want naast de sluiting in het voorseizoen, hebben campings ook veel omzetverlies geleden doordat de horeca-omzet voor een langere periode wegviel.”
Nederlandse campings en het NBTC hopen dat zij de Nederlandse gast kunnen verleiden om ook de komende jaren vaker in Nederland op vakantie te gaan. Is dat een reële verwachting?
Van Reine: “Wellicht komend jaar nog wat meer, maar ik zie dat op termijn op deze schaal niet blijvend gebeuren. Wij hebben tijdens de crisis twee enquêtes gehouden onder een brede groep van Europese kampeerders. Een groot deel daarvan staat nu al weer te popelen om hun vakantie ook weer in het buitenland door te brengen. Het was deze zomer ook extreem druk op Nederlandse en Duitse campings. Een goede internationale spreiding is in het belang van het Europese kamperen. Zodra er een vaccin tegen corona is gevonden voorzie ik dat de markt voor kampeervakanties ook in Zuid-Europa snel weer herstelt. Op onze website zien we ook dat de Europese kampeerder zich nu al weer internationaal oriënteert op de komende kampeervakantie. De boekingen blijven nog even achterwege zolang er nog te veel onzekerheid is. Door de grote onzekerheid wachten mensen lang met boeken en gaan we een grote last-minute golf krijgen.”
Gaat de coronacrisis nog gevolgen krijgen voor het karakter van kamperen in de komende jaren?
Van Reine: “Het is onze overtuiging dat de kampeersector uiteindelijk sterker uit deze crisis komt. Je ziet bij de consument een grotere behoefte aan ruimte, schone lucht en natuur. Dat zijn eigenschappen die op een camping ruimschoots voorhanden zijn. In Europa zit de verkoop van kampeermiddelen dit jaar flink in de lift. Mensen beseffen dat ze met een eigen kampeermiddel hun vakantie veel veiliger kunnen organiseren. Wat je dit jaar ook zag was dat er nieuwe doelgroepen voor het eerst zijn gaan kamperen. Dat zijn o.a. veel dertigers die voorheen vaker kozen voor een hotelvakantie. Een product als glamping is volgens mij ook zeer geschikt om deze jongere doelgroep weer naar de camping te krijgen.”
En als Nederlanders niet meer naar het Zuiden gaan, dan komen de Zuidelijke campingketens wel naar Nederland. Hoe kijk jij aan tegen de overnames van Nederlandse campings door, met name, Franse campingketens?
Van Reine: ”Die trend is al wat langer gaande. Als belangrijkste oorzaak zie ik de verandering van het klimaat. In Zuid Europa stijgt de temperatuur op steeds meer dagen boven de 40 graden. Dat is echt niet meer aangenaam. In Nederland hebben we de laatste jaren juist meer aangename zonnige zomers met acceptabele temperaturen. De campingketens spelen daar op in en willen nu ook Nederlandse campings in hun portfolio hebben.”
Meer informatie: www.acsi.eu/nl