Musea toekomstbestendig maken met een sterk concept

Welke kernboodschap wil je als museum uitdragen? En voor wie is die boodschap écht interessant? Vaak zien we, met name bij de kleinere stads- en streekmusea, dat de collectie vooral interessant is voor een kleine bezoekersgroep van specialisten.

Terwijl de verhalen van de stad of streek een veel bredere bezoekersgroep zouden kunnen aantrekken. Daar komt Jesse van Tetterode in beeld. Als senior adviseur bij Ginder maakt hij musea toekomstbestendig door meer vanuit een museumconcept te denken.

Jesse: “Veel musea hebben een uitgebreide collectie, beheerd door een groep gepassioneerde medewerkers en vrijwilligers. Die collectie beweegt zich voort in de tijd. Ze houdt haar historische waarde, maar van tijd tot tijd is het belangrijk om de houdbaarheid van het museumconcept tegen het licht te houden. Past het nog in de huidige tijdgeest? Is het voldoende onderscheidend en gelaagd? Welke doelgroepen spreek je aan?”

Logische verbindingen

“In het traject richting een (aangescherpt) museumconcept verdiep ik me eerst in het DNA van de stad/ streek en de authentieke verhalen. Zo ga ik het gesprek aan met belangrijke spelers in de gemeente om verbindende thema’s te vinden die bijdrage aan de gemeenschappelijke identiteit.

Denk aan een vrijwilliger die veel doet voor de lokale gemeenschap. Een oudere inwoner die veel over de lokale geschiedenis weet. Een ondernemer die weet wat er leeft binnen de gemeenschap. Maar dat niet alleen. Wat speelt er momenteel in de maatschappij? Klimaatadaptatie, migratie of voedselzekerheid bijvoorbeeld. Waar kan je een logische verbinding maken die relevant is voor de bezoeker? En kun je je daarin als museum onderscheiden van andere musea? Ik ben van mening dat je als museum het verleden met het heden en de toekomst moet proberen te linken. Dat maakt het relevant voor de hedendaagse bezoeker.”

Museumconcept

“Momenteel ben ik als adviseur betrokken bij het vernieuwen van het museumconcept voor het Oosterscheldemuseum. Door me te verdiepen in historische gebeurtenissen in de streek, kwam ik erachter dat de bewoners op veel momenten daadkrachtig opgetreden hebben. Vanuit deze achtergrond zijn we gekomen tot het thema ‘denken, durven en doen’ als één van de ingrediënten voor het museumconcept. Daar kun je ontzettend veel kanten mee op.  Bijzonder aan dit project is dat ook het gebouwconcept meteen wordt meegenomen. Door de storyline van de tentoonstelling af te stemmen op de architectuur van het pand, wordt de belevingswaarde nog meer versterkt.“

Financiële haalbaarheid

“Een belangrijke uitdaging in het herzien van een bestaand museumconcept is de financiële haalbaarheid. We kijken niet alleen naar de investeringen, maar ook naar de effecten op de exploitatie. Daarbij geven we uiteraard altijd een langetermijnprognose van de bezoekersaantallen en omzet. Die worden vaak positief beïnvloed, omdat je een grotere doelgroep aan gaat spreken. En mogelijk kan het museum aanspraak maken op subsidies of steun van overheidsinstanties, juist omdat een museumconcept linkt aan relevante thema’s.”


Met dank aan (redacteur): Jesse van Tetterode (j.vantetterode@wijzijnginder.nl), de cultuur- en erfgoedspecialist bij adviesbureau Ginder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *