2022 blijkt op veel gebieden een roerig jaar te zijn. Er gebeurt van alles in Europa en dit heeft invloed op het consumentengedrag. Toch beleeft de kampeersector een goed seizoen. Kan hetzelfde verwacht worden voor 2023? Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca, Recreatie en Toerisme bij de Nederlandse Rabobank, en ACSI-CEO Ramon van Reine kijken naar de vooruitzichten voor het nieuwe kampeerseizoen.
Twee belangrijke factoren
Klerx trapt af met twee factoren die het komende jaar waarschijnlijk een grote rol gaan spelen. ‘Allereerst de oorlog in Oekraine en wat dat betekent voor het vertrouwen in de economie. Daarnaast de inflatie, die niet los te zien is van de oorlog. Dit zorgt vooral voor koopkrachtuitholling bij de consument en dat gaat van invloed zijn op de manier waarop we op vakantie gaan en welke keuzes we maken voor onze vakantie.’
COVID, brandstofprijzen en duurzaam reizen
Voor het zomerseizoen van 2023 verwacht Klerx geen effect van COVID-19, mits er geen nieuwe zorgwekkende variant opduikt. Verder lijkt de invloed van stijgende brandstofprijzen mee te vallen. ‘Dit blijft lastig in te schatten. Het kan zijn dat consumenten volgend jaar alsnog besluiten hierdoor minder ver van huis gaan, maar we hebben dat dit jaar niet echt zien gebeuren.’ Van Reine ziet eenzelfde beeld. ‘De kampeerder is juist enthousiast dat men na twee jaar weer zonder al te veel beperkingen naar het buitenland kan reizen. Zij laten zich dan ook niet tegenhouden door duurdere brandstof. Bovendien verschillen de brandstofprijzen in Europa heel erg en maken de honderd tot tweehonderd euro extra niet het verschil binnen het totale vakantiebudget.’ Ook het kiezen voor een duurzamer vervoersmiddel wordt nog niet verwacht, denkt Klerx. ‘Hoe graag we dat ook zouden willen. Misschien dat mensen vanwege downtrading wel eerder met de eigen auto op reis gaan dan met het vliegtuig, afhankelijk van de locatie.’
Downtrading
Toch hebben andere zaken wel een belangrijke invloed op de vakantie-intentie van de kampeerder. ‘Zodra de koopkracht achteruit gaat, zie je dat er sprake is van downtrading. Dat is niks anders dan dat de consument een goedkoper alternatief gaat kiezen. Het zou mij niks verbazen als dat ook voor vakanties gaat spelen’, verwacht Klerx. Kampeerders kunnen er in dat geval voor kiezen om minder vaak op vakantie te gaan, of om toch wat dichter bij huis te blijven. ‘En ook de oorlog in Oekraïne en klimaateffecten als bosbranden en overstromingen kunnen ervoor zorgen dat men wat minder geneigd is om eropuit te trekken.’
Een perfect storm
De koopkrachteffecten zijn een opstapeling van verschillende zaken die Klerx een perfect storm noemt. ‘Het gaat onder andere om de gestegen gasprijzen. Dit was voor de oorlog in Oekraïne al aan de gang omdat de economie sneller groeide na COVID-19 en de vraag naar grondstoffen veel sneller steeg dan verwacht. Door de oorlog wordt dit effect vergroot. Samen met het personeelstekort en de stijgende grondstofprijzen zorgt dit voor een hogere inflatie.
Kamperen als basisbehoefte
Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen veel meer kwijt zijn aan hun energielasten. Een gezin kan zomaar tot wel € 300 per maand meer kwijt zijn aan de energierekening. Geld dat ze niet aan andere zaken kunnen besteden. Toch zorgt dit er volgens Klerx niet voor dat consumenten de vakantie gaat schrappen. ‘Het voordeel van campings is dat ze vrij immuun zijn voor grote economische schommelingen. Het perspectief voor 2023 is misschien iets minder, maar nog steeds goed. Mensen blijven op vakantie gaan. Ze zien dat bijna als een basisbehoefte, als een verworven recht. De verwachting is juist dat campings een prima 2023 zullen realiseren.’
Flexibel en voor ieder budget
Van Reine sluit zich hierbij aan: ‘De vakantieganger kiest steeds vaker voor de camping als vakantiebestemming. De brede keuze in kampeermiddelen en campings maakt kamperen voor ieder budget mogelijk.’ Op reis gaan met eigen vervoer is bijvoorbeeld vaak voordeliger dan reizen met het vliegtuig. Daarnaast is een kampeerder flexibel, omdat hij of zij het ‘vakantiehuis’ meeneemt in de vorm van een vouwwagen, tent, caravan of camper. Er zijn dan ook nog steeds veel kampeerders die op de bonnefooi naar de camping rijden. Valt het weer tegen of lonkt een andere bestemming, dan is er zo een andere camping gevonden. Nieuwe kampeerders Van Reine verwacht dat kamperen ook in 2023 populair blijft onder vakantiegangers. ‘Het aantal kampeerders is de afgelopen coronajaren explosief gestegen. Bovendien hebben veel mensen nieuwe kampeermiddelen gekocht. En dat doe je meestal niet voor slechts één jaar. We mogen best aannemen dat al die mensen die een nieuwe caravan of camper hebben gekocht hier nog jarenlang gebruik van gaan maken. Door de huidige wachttijden in de caravan-en camperindustrie is er zelfs een grote groep kampeerders die hun nieuwe kampeermiddel nog moet ontvangen.’
De camping dicht bij huis
Het internationale toerisme hoeft zich volgens Van Reine dan ook geen zorgen te maken en mede dankzij de coronapandemie is ook het kamperen dicht bij huis opnieuw ontdekt. ‘Steeds meer mensen hebben de voordelen hiervan ingezien. Het is voordelig, je bent flexibel, de reiskosten zijn laag en je bent toch even lekker weg. Ook ideaal voor een extra vakantie’, somt hij op. Klerx en Van Reine zien voor de kampeersector een gunstig 2023 in het verschiet. Op de volgende pagina’s leest u hoe enkele Europese campingketens hiernaar kijken. Ook met hen kijkt ACSI naar het huidige én het volgende kampeerseizoen.
Bron en meer informatie: www.acsi.eu
Jos Klerx is Sectorspecialist Horeca, Recreatie en Toerisme bij Rabobank, een Nederlandse coöperatieve bank. Klerx volgt alle trends en ontwikkelingen binnen de sectoren op de voet en is continu bezig met de vrijetijdseconomie.
Ramon van Reine is directeur van ACSI en en volop betrokken bij nieuwe ontwikkelingen in de kampeersector. ACSI helpt kampeerders op weg naar hun ideale kampeervakantie met o.a. gidsen, website en begeleide kampeervakanties.