Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor Bourgondische lunchrevolutie

Bourgondische Lunchindex 2025 toont een kloof van 35 procent in de gemiddelde lunchbon: Belgische gasten rekenen voor een lunch gemiddeld 38,20 euro af, terwijl Nederlandse gasten 28,05 euro betalen. Deze kloof weerspiegelt meer dan louter economische verschillen; zij laat zien hoe diep lunchgewoonten cultureel verankerd zijn.

“Waar Nederlanders het middaguur gebruiken voor snelheid en efficiëntie, benutten Belgen dezelfde tijd voor contact, comfort en culinaire beleving.”

Vlaanderen voert aan, Nederland verrast

Met 67,94 euro per persoon prijkt Deinze bovenaan de ranglijst, gevolgd door Knokke-Heist (59,70 euro) en Oudenaarde (58,67 euro). Kusttoerisme, streekproducten en een uitgesproken “zit-en-geniet”-mentaliteit stuwen de bedragen omhoog. Van de eerste vijftien posities liggen er veertien in België, dertien daarvan in Vlaanderen. Toch waait de bourgondische geest over: Zwolle (50,24 euro), Delft (36,71 euro) en Amersfoort (33,29 euro) laten zien dat een historisch decor plus kenniseconomie ook in Nederland een royale lunchcultuur kan voeden. De cijfers in dit rapport zijn gebaseerd op geanonimiseerde kassadata van ruim 6.500 horecazaken die werken met het Lightspeed-platform in de periode van april 2024 tot en met maart 2025.

Millennials jagen lunchomzet aan

Uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat vooral jongere generaties deze ontwikkeling aandrijven. Zo luncht 37 procent van de Nederlanders tussen 25 en 40 jaar minstens wekelijks buitenshuis, beduidend vaker dan oudere cohorten. Sinds 2018 stegen de gemiddelde lunchbestedingen in Nederland met 57 procent, zelfs na correctie voor inflatie. Opvallend is dat het generatieverschil in uitgaven relatief klein blijft—tussen de 16 en 18 euro per lunch—wat de noodzaak onderstreept van flexibele, modulaire menukaarten met lichte, plantaardige opties.

Lunchmoment als economische hefboom

Ook economisch gezien krijgt het lunchmoment meer gewicht. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft ruim 22 procent van de Nederlandse bedrijven in 2025 zijn import- of exportmarkten herzien, waarbij België vaak als alternatief dichter bij huis wordt genoemd. Sinds 2020 groeide de wederzijdse handel in goederen en diensten met 55 procent naar € 195 miljard, mede gedreven door geopolitieke onzekerheid. Tegelijk verdubbelde het aantal Belgische verblijfsgasten in Nederland sinds 2010 tot 2,6 miljoen; ramingen wijzen op meer dan 3 miljoen in 2030. Dat gezamenlijke lunches ook functioneel zijn, blijkt uit gedragswetenschappelijk onderzoek: zakenpartners die hetzelfde gerecht bestellen, bereiken vaker overeenstemming, en teams die regelmatig samen lunchen, blijken aantoonbaar creatiever en productiever.

Bron en meer informatie: www.abnamro.nl

Culinaire troeven in toerisme

Het culinaire aspect speelt ook een steeds grotere rol in de landenpromotie. IN Vlaanderen werd de kracht van het culinaire aanbod al wat langer onderkend en heeft men inmiddels diverse succesvolle campagnes achter de rug, waaronder ”Jong Keukengeweld’ om de sector gastronomie te verjongen qua koks en publiek. Zie ook: Culinair Vlaanderen | Toerisme Vlaanderen

Maar ook het NBTC heeft culinaire waarden als troefkaart ontdekt. Al moet men in Nederland nog wel wat meer werk verrichten om de culinaire cultuur vorm te geven. Dat is in 2023 o.a. gebeurt met de Quickscan Culinair Nederland – NBTC

Pretwerk over culinaire aspecten in de landenmarketing

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *