Na 4 jaar was het weer zover: het Google Travel EMEA Summit 2023 in Dublin. Tijdens dit event worden de laatste trends en nieuwste functionaliteiten voor travel gedeeld. De top van de EMEA travel wereld komt hier bij elkaar. Tijmen en Corné van Red Online Marketing waren er ook bij en namen 7 Key Take Aways voor jou mee.
1. Travel Ads formats: de SERP voor travel wordt steeds visueler
Dé boodschap die Google dit jaar had op het Travel Summit: de SERP – resultaatpagina als je een zoekopdracht doet – wordt steeds visueler. Het moet leuker. Inspirerender. En consumenten geven aan binnen travel vooral zich visueel te laten inspireren. Hier gaat Google in mee.
Wat verder ontwikkeld gaat worden of binnenkort live komt:
- Things to Do Ads
- Property Promotion Ads
- Performance Max for Travel
- Hotel Ads
- Travel Analytics Centre
- Travel Feeds on Video for Action
- Short Form Video for Travel Exploration
2. Bleisure & diversiteit zijn het nieuwe normaal
Post-corona ziet Google dat de doelgroep van business, steeds meer leisure zoekt. Niet alleen die zakentrip, maar ook de stad of regio leren kennen. Tijd nemen voor ontspanning. Bleisure is aanweziger dan ooit en biedt kansen.
Doelgroepen zijn tegenwoordig dus niet meer zo staccato als we 10 jaar geleden dachten. Diversiteit is het nieuwe normaal. Samenlevingen hebben niet meer 1 karakteristiek. In beeldend materiaal, aanspraak en behoeftes moet je hier rekening mee houden. De wereld wordt steeds globaler, dit is voor toerisme net zo.
3. Performance Max for Travel is the next big thing
Voor alle advertising specialisten is Performance Max (afkorting: pMax) geen nieuwtje meer. Ben je onbekend met deze term? Lees meer over Performance Max in dit artikel.
Voor Travel gaat een specifieke connectie komen met het Hotel Ads Center. Dus, maak je gebruik van Hotel Ads en is je feed geupload? Dan kan deze binnenkort ook geïntegreerd worden in Performance Max. De functionaliteit wordt momenteel door ons al als beta functie getest, maar zal binnenkort dus breder uitgerold worden.
4. Travel Analytics Centre = the must have in data
Iets waar wij als bureau al 2 jaar enorm hevig mee werken, wordt nu langzaam ook voor andere adverteerders uitgerold: Travel Analytics Centre. Deze functionaliteit geeft enorm veel houvast en inzicht in de markt. Het somt namelijk alle market demand op, over de gehele wereld.
Zo kun je snel inzien waar vraag naar jouw bestemming(en) vandaan komt, welke internationale markten populair zijn, hoe de marktvraag is vergeleken met andere landen, wat de gemiddelde tijd tot boeking is etcetera.
Een voorbeeld, zo kunnen we bijvoorbeeld voor de bestemming Texel zien naar welke accommodatypes op dit moment de meeste vraag is, hoe zich dat verhoudt t.o.v. voorgaande jaren en uit welke landen en provincies de vraag afkomstig is. Super waardevol tijdens het maken van beslissingen natuurlijk!
5. Google Ads aansturen met AI & automated bidding
Artificial intelligence is inmiddels niet meer weg te denken uit de digitale marketing wereld. Net als automated bidding. Dit is iets wat Google al een aantal jaren inzet, om op het juiste moment voor de juiste personen de juiste advertentie kan laten zien.
Door optimaal gebuik te maken van deze functionaliteiten, heeft Red Online Marketing vorig jaar de European Search Awards gewonnen. Tijdens het Travel Summit werd ons wel duidelijk: iedere adverteerder moét voor zichzelf een manier gaan vinden hoé je het meeste uit Google Ads kunt halen met deze functionaliteiten. Want let wel op, het is niet even aanzetten en daarna je handen eraf halen. Het vergt een gedegen plan van aanpak en goed uitgedachte strategie. Termen als broad match, value based bidding en customer match passeerden de revue. Wij werken er al tijden mee, Google maakt er verdere stappen op waardoor duidelijk is dat dit meer en meer de toekomst is.
6. YouTube is in travel nog steeds dé plek voor inspiratie van gebruikers
Mensen inspireren met het hart, maar kiezen met het hoofd. Zoals eerder genoemd, de SERP wordt steeds visueler. Google gaat de komende maanden en jaren met steeds meer nieuwe functionaliteiten komen om afbeeldingen en video’s in de zoekmachine te integreren. Waarom? Omdat oriëntatie in travel vooral visueel is.
Binnen het ecosysteem blijft YouTube het belangrijkste inspiratiekanaal voor travel. Vooral sinds de lancering van YouTube Shorts – als tegenbeweging op TikTok en Instagram Reels – zijn het aantal advertentieformats uitgebreid. YouTube is niet alleen een horizontaal video platform, maar nu ook een verticaal videoplatform (de Youtube shorts). Houd hier in je content creatie dus zeker rekening mee!
7. Je kunt niet zonder een 360° (media mix) strategie
Met al die veranderende touchpoints wordt het des te belangrijker dat je een goede strategie hebt als organisatie. De vraag is hoe je Search, Hotel Ads, Display, YouTube (Shorts), Performance Max maar ook andere kanalen buiten het Google ecosysteem samen laat werken.
Paradisus by Mélia deelde een hele mooie case waarbij visuele content en krachtige Search combinaties tot leven zijn gebracht. Door de gast, reiziger of consument in de hele marketingfunnel op de volgen – met de juiste visuele (keuze met het hart) of tekstuele (keuze met het hoofd) content – heeft Mélia haar nieuwe merk fantastisch kunnen lanceren. Natuurlijk, de branding strategie helpt enorm door het om te toveren naar Destination Inclusive® Luxury Resorts.
Destalniettemin, hoe veranderend de wereld ook is: adaptief zijn én je merk of organisatie opvallend maken is key voor online succes. Be bold! Zoals Google dat aangeeft. Een sterke strategie ligt altijd aan de basis.
Dit artikel verscheen eerder al op de website van Red Online Marketing
Met dank aan: Corne en Tijmen van Red Online Marketing die de laatste inzichten met ons wilden delen.