Landal Beach Resort Ooghduyne, op een kustlocatie vlak onder Den Helder, heeft de afgelopen jaren opvallend goed gepresteerd. “De hele regio werkt aan een kwaliteitsimpuls – en wij lopen daarin voorop.” stelt parkdirecteur Bart van Wegen in een interview met Pretwerk.nl. Voor de komende jaren heeft het park nog volop plannen om te investeren.
Natuurlijk komt de coronacrisis ter sprake. Bart is sinds april 2019 actief als directeur op het park en kon dus al snel aan de slag met crisismanagement. Dat is hem goed afgegaan als je de bezettingscijfers van 2018 (65%) vergelijkt met 2021 (80%).
Het lijkt wel of de crisis aan Ooghduyne voorbij is gegaan?
Van Wegen: “We hebben wel degelijk de bakens flink moeten verzetten. Vooral onze grotere groepsverblijven hebben flink last gehad van de coronamaatregelen. Ook bleven de Duitse gasten voor een groot deel weg. Er is al met al een forse financiële impact geweest door sluiting en beperkingen van onze faciliteiten. Gelukkig hebben we dat gemis goed op kunnen vangen met veel meer bezoekers uit eigen land. Die hebben Nederland duidelijk herontdekt – en daar gaan we de komende jaren nog veel plezier aan beleven. We hebben ook zelf niet stilgezeten als organisatie en gezorgd dat de kwaliteit op een hoog niveau bleef. Ook de samenwerking met de boekingscentrale van Landal moet ik noemen, want daar is veel winst geboekt door slimmere marketing en dynamic pricing.”
De kwaliteitsverbetering van het park is al ingezet voordat de coronacrisis begon. Wat zijn de overwegingen geweest om te blijven investeren?
Van Wegen: “In 2014 heeft het vooruitstrevende stichtingsbestuur van de eigenaren besloten dat het belangrijk is om het park een kwaliteitsimpuls te geven. De gast is bereid te betalen voor een bovengemiddelde kwaliteit en luxe. Ook de faciliteiten spelen een hele belangrijke rol bij de verhuurbaarheid van het park. De brand in het centrumgebouw in 2015 heeft eigenlijk voor een nieuwe impuls gezorgd. Op dat moment is er besloten om een nieuw multifunctioneel centrumgebouw neer te zetten met een heel mooi zwembad waarmee we ons echt onderscheiden in deze regio. Dat de investeringen succes hebben zien we duidelijk terug in de review-score, die de laatste jaren flink ophoog is gegaan. Overigens wordt er door meerdere ondernemers en overheden in de kop van Noord-Holland op dit moment veel geïnvesteerd in een toeristische kwaliteitsimpuls. Dat is uiteindelijk goed voor het toerisme in deze hele regio.”
Wat zijn je uitdagingen naar de toekomst?
Van Wegen: “De opwaardering van het park is in gang gezet, maar we zijn er nog niet. Op dit park kennen we een specifieke situatie van eigenaren die hun vakantiewoning via Landal verhuren en mensen die een vakantiehuis voor eigen gebruik hebben. Het is mijn uitdaging om die twee groepen op één lijn te krijgen als het gaat om investeringen in de kwaliteit van het park. De uitstraling van het park spreekt op dit moment niet echt tot de verbeelding en daar moeten we ook de niet verhurende eigenaren van overtuigen, om nog meer eenheid uit te stralen. We willen het hele park veel meer een strand-uitstraling gaan meegeven, met o.a. kleine duintjes op het park en veel meer beach-elementen. Verder wordt er op korte termijn geïnvesteerd in de infrastructuur en inbreiding met nieuwe vakantiewoningen. Kontour Vastgoed heeft plannen om op een aanpalend perceel een serie bijzonder luxe vakantiewoningen te gaan bouwen. Het is onze ambitie om de uitstraling en het service niveau van Ooghduyne dusdanig aan te laten sluiten, dat ook de gasten van dit extreme luxe segment zich bij ons thuis voelen. Er is in het verleden ook een oud clubhuis van de golfclub aangekocht; nu in gebruik als evenementenlocatie Juliana’s – inclusief restaurant Steaks & Burgers op een unieke locatie. Hiermee hebben we ook ambitieuze plannen om deze locatie te gaan herontwikkelen en een kwaliteitsimpuls te geven.”
Wat mij (Redacteur Pretwerk.nl) opvalt tijdens het verblijf op Park Ooghduyne, maar ook bij een bezoek aan uitgaanslocatie Willemsoord in Den Helder is de supervriendelijke benadering: ‘De mensen zijn zo dienstbaar en attent. Dit voelt echt als een verademing, en is bijna on-Nederlands.’ Van Wegen is blij met het compliment: “Daar werken we ook heel hard aan. Het heeft vooral te maken met de juiste keuze van medewerkers. Ik heb liever iemand zonder opleiding die oprechte interesse toont in onze gasten, dan iemand met alle papieren, maar die er weinig zin in heeft. De trainingen, ook in gastvrijheid, verzorgen we zelf. Belangrijk daarin is dat ik en overige leidinggevenden, ook oprechte interesse tonen in onze medewerkers. Zo geef je het goede voorbeeld.”
Meer informatie: https://www.landal.nl/parken/beach-resort-ooghduyne
Eén reactie
Bart Zorg goed voor je personeel!! Anders lopen ze allemaal weg!