Knelpunten in F&B kosten je park geld

Hoe lang zijn de wachtrijen bij je restaurants en snackpunten op je park? Zeker in deze coronatijd, waarop veel uitgiftepunten (binnen) verplicht gesloten zijn loop je het risico dat de wachttijden oplopen en dat het publiek kiest om in het vervolg toch maar weer eigen boterhammetjes mee te nemen. Dat kost je omzet!

Op basis van praktijkervaringen geven we hier onder enkele adviezen om je omzet in eten en drinken op je park verder te optimaliseren:

De koffiestop bij aankomst

Veel gasten van een dagattractie hebben een (lange) autorit achter de rug en snakken naar een kop koffie. Gevolg is dat het eerste F&B punt in de looproute ‘tegen de klok in’, bij de start van de dag overuren draait.

Tip: Het is niet altijd nodig om de capaciteit van dat koffiepunt structureel te verhogen. Je kunt dat ook doen met een uitgiftepunt van ‘coffee to go’. Een groot deel van de mensen is er inmiddels wel aan gewend om koffie mee te nemen. Het mobiele uitgiftepunt kun je eventueel, later op de dag, weer inzetten op de lunchlocaties.

Het superdrukke lunchmoment

Vanaf 12 uur zoekt ‘de Nederlander’ vaak zijn lunchplek op. En dan ontstaan er vaak lange rijen bij de afhaalpunten. Het lijkt wel of iedereen tegelijk wil eten en snel aansluit in de rij voordat deze nog langer wordt. Gevolg: lange wachttijden voor een activiteit die je extra omzet oplevert. De verstopping van de uitgiftepunten zorgt er ook voor dat de bezoekers nauwelijks de mogelijkheid hebben om er nog even iets bij te halen (= meer omzet.) Bovendien is er een groep die geen zin heeft in wachten en de eetstop overslaat.

Tip 1: Zorg dat je het lunchpunt kunt opschalen. Dat doe je door mobiele uitgiftepunten te plaatsen rond de eettafeltjes. Die kunnen worden bevoorraad vanuit de centrale keuken. Hou de keuze van de producten beperkt en zorg voor een assortiment met een korte bereidingstijd. Zo kun je snelheid maken en ontlast je het centrale uitgiftepunt.

Tip 2: Denk ook aan de bijbestellingen, zoals bijvoorbeeld extra drankjes. Dit kan met een bemand uitgiftepunt of met een drankenautomaat worden gerealiseerd.

Wees aanwezig op de drukke plekken

In de markt van fastservice foodproducten is er altijd een zoektocht naar locaties waar veel mensen langs lopen. Dat zijn bijvoorbeeld drukke winkelstraten, stations, of locaties bij evenementen. Daar wordt de meeste omzet gerealiseerd. Als we een vertaalslag maken naar de attractieparken, dan zien we dat er o.a. veel mensen aanwezig zijn in wachtrijen en op locaties waar een tijdelijk event plaatsvindt (b.v. voedershow in de dierentuin) en bij de ingang/uitgang.

Tekort aan zitruimte

Voor veel bezoekers is het eetmoment ook meteen een rustmomentje. Daar hoort een tafel en stoel bij. Op de drukke momenten zijn veel restaurants en terrassen echter volledig bezet. Het flexibel inrichten van een grasveld of loze ruimte met extra stoelen en tafels kan je helpen om de capaciteit tijdelijk uit te breiden. Is deze locatie te ver weg gelegen van de horeca-outel, dan kun je daar met foodtrucks of mobiele units voor een oplossing zorgen.

Vooral parken die een iets ouder publiek trekken zien dat in de loop van de dag steeds meer mensen behoefte hebben aan een plek om te zitten. Dat biedt kansen om je F&B omzet te verhogen.

Automatiseer je bestellingen

Bij de afhaalpunten voor eten en drinken zijn er vaak twee wachtmomenten; 1. voor de bestelling en 2. voor het afhalen van het eten. Dat zijn vor je personeel ook twee momenten waarop zij tijd besteden aan de klant. Je kunt een tijdsbesparing realiseren door bestellingen via een bestelzuil of een app te laten plaatsvinden. Ook is het mogelijk om een wachtdisk mee te geven na de bestelling. Dan hoeft de klant niet in een rij te wachten. Zodra de bestelling klaar is, kan de gast naar de afhaalbalie komen.

Een andere vorm van automatisering is het inzetten van een automatiek. Dat is zeker niet nieuw; Febo is er groot mee geworden. De techniek van automatieken is in de loop der tijd verder ontwikkeld, waardoor je o.a. temperatuur (warm/koud), kunt inregelen en digitaal kunt bijhouden of er een bijvulronde noodzakelijk is. 

Meeste parken missen het dinermoment

Veel parken sluiten om 18.00 uur de deuren. Dat is net te vroeg om de gasten nog te voorzien van het diner voordat ze naar huis gaan. Vaak zit het dilemma in het open houden van het hele park, terwijl je eigenlijk alleen nog maar je restaurant wilt laten doorlopen. Oplossing zit in het realiseren van een locatie waarbij gasten niet meer het park in kunnen, maar nog wel naar de uitgang en het parkeerterrein.


met dank aan:

Reinier Kuper, verkoper-adviseur bij Multiwagon

Multiwagon is een Nederlandse fabrikant van mobiele F&B oplossingen. Kuper: “Juist in deze tijd kun je met een mobiele foodtruck of een bijzet-bar meer omzet genereren. Wij kunnen een kant en klare oplossing voor je leveren, inclusief de benodigde keukenapparatuur, waarmee je snel aan de slag kunt. Zo loop je geen omzet meer mis.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *