Retailtainment staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Toch zien we ook in Nederland dat retailers steeds vaker het nut zien om een deel van het winkeloppervlak te besteden aan services die een bezoek aan een winkel(gebied) aantrekkelijke maken. Recent investeerde de Kampeerhal in het Drentse Roden in een uitbreiding van de speelzone. Wij keken met leverancier Sidijk naar de ontwikkelingen op dit gebied.
De speelzone is nog niet vergelijkbaar met een indoor speelhal of het ballenbak concept waarmee IKEA al jarenlang de show steelt. Voor de Kampeerhal in Roden is het wel een grote stap vooruit als het gaat om kwaliteit en uitstraling van de speelzone. Het voordeel van de kampeerhal is dat zij aardig wat vierkante meters tot hun beschikking hebben. (20.000 m2).
De huidige eigenaren, Richard Kremer en Harm Jan Poel zijn nu drie jaar aan het bouwen aan de grootste Kampeer en buitensporthal van Nederland, die zij overnamen na het faillissement va De Vrijbuiter. Dirk Pieter Wouda van de firma Sidijk woont zelf in Roden en heeft de eigenaren geadviseerd over de nieuwe speeltoestellen. Wouda: “Wij leveren vooral veel aan recreatiebedrijven. In de retailsector is er voor ons duidelijk een andere rol weggelegd. Vermaak en entertainment is voor hen nog geen core business, dus zij hebben meer hulp nodig om uit te leggen welk concept aanslaat. Het doel is om de bezoekers langer te laten verblijven in de Kampeerhal. Als de kinderen lekker aan het spelen zijn, dan kunnen de ouders rustiger winkelen. En dat leidt vaak tot een hogere besteding. Daar weet ik alles van, want mijn kinderen willen ook altijd naar deze winkel om er te spelen.”
Welke ontwikkelingen zie jij in dit basissegment van ‘vermaak in de winkel’?
Wouda: “De investeringen gaan langzaam maar zeker omhoog. De eerste winkels herkennen dat zij zich met een leuke speelzone kunnen onderscheiden. We zijn nog lang niet op het niveau van een indoor attractie, maar je ziet wel dat de speelzone serieus genomen wordt. Ook de combinatie met een foodservice komt je steeds vaker tegen, zoals ook hier in de Kampeerhal. Ook dat is een service die zorgt voor een langer verblijf in de winkel. De combinatie retail-leisure-horeca is volgens mij een goede basisformule als je je winkel wilt profileren voor een leuke middagje uit”
Waar valt volgens jou op korte termijn de meeste winst te boeken voor retailers?
Wouda: “Wij proberen de ondernemers mee te nemen in het denken aan een totaalconcept. Zet dus niet alleen een paar speeltoestellen neer, maar denk ook aan de aankleding en thematisering. De duurste investering zit in de speeltoestellen. De eenvoudigste winst kun je boeken door het geheel leuk aan te kleden. Vaak willen ondernemers dat zelf doen – ‘met wisselend succes’. Wij komen bij winkels graag binnen als de ‘leisure dokter’ die de problemen voor de winkelier oplost. Met ons full service pakket kunnen we meteen met alle succesfactoren rekening houden.”
Wouda noemt nog een kans die een retailer niet moet laten liggen: “Zorg ook voor verbinding tussen de retail en de leisure-component. Als je een betaald onderdeel hebt, dan kun je bijvoorbeeld gratis tokens uitdelen bij aankoop van een product. Of laat kinderen spelen met spullen of thema’s die ook in de winkel te koop zijn.”
Zie jij ook kansen voor betaalde leisure concepten in winkels?
Wouda: “Tot nu toe zien de retailers hun speelcorner vooral als service aan de klant. Daar zijn goede argumenten voor, want het geld wordt verdient in de verkoop. Door onze ervaringen bij recreatiebedrijven kunnen wij eventueel ook een berekening maken van een return on investment (roi). Die ontwikkeling voorzie ik op korte termijn nog niet bij retailers, maar kan in de toekomst, bij verdere uitbreiding en grotere attracties best een toekomstbeeld zijn.”
Waar staan we in Nederland als het gaat om de ontwikkeling van retailtainment. Wouda: “Oei, dan staan we nog heel ver achter. Als je ziet wat wij samen met onze zusterbedrijven (verbonden onder de merknaam Global Leisure Group) in het buitenland realiseren, dan hebben wij nog een lange weg te gaan. In Dubai, waar ik een aantal jaar gewoond heb, is de retail en leisure echt verweven in de shopping malls. Ook de dienstverlening in de vorm van onderhoud en hulp bij investeringen is daar al in een hele andere fase. Ik zie de laatste jaren gelukkig wel een versnelling in deze ontwikkelingen in Nederland.”
Meer informatie: