Een 60-tal professionals uit de pretparkindustrie verzamelden de eerste week van december in het Loonsche Land van de Efteling voor een onderdompeling in de magische wereld van het park. Wat 70 jaar geleden begon als natuurpark, is ondertussen uitgegroeid tot een wereldwijd icoon met een breed aanbod aan attracties en accommodaties.
Een leuk weetje is dat Efteling zelfs nog voor Disney de eerste was om te werken met animatronics. De bewegende poppen zijn ook nu nog overal te vinden in het park. Nog steeds is Efteling eigendom van de originele Stichting en worden de waarden van de stichters in ere gehouden. Zo wordt maar 11% van de totale oppervlakte bebouwd zodat gasten volop kunnen genieten van de mooie natuur. Ook lokale verankering, social responsibility en sustainability zijn belangrijke waarden voor het park. Een slimme combinatie van zonnepanelen, energy recovery systems en natural energy hubs reduceren de gasconsumptie en CO2 uitstoot.
Efteling is tijdloos
Gastheer Jaap Den Bleker legt samen met collega’s van het design team uit hoe de Efteling waarden in de praktijk worden toegepast op de attracties en gastbeleving. Oog voor detail en perfectie samen met ‘build for eternity’ tillen de sprookjes en verhalen vlotjes doorheen de tijd. Nieuwe technologie staat steeds ten dienste van de gastervaring, wat we in de THEA bekroonde dark ride Symbolica zelf konden ervaren – de award staat trouwens ergens ‘zichtbaar verborgen’ te pronken in een van de scenes. Dit nieuwe ‘thuis’ van Pardoes is gevestigd in een sprookjesachtig gebouw, en biedt gasten een onvergetelijke beleving met wervelende balzaal, koninklijk banket tot een reuzewalvis in een indrukwekkend botanicum. Om dit te realiseren werden tal van ontwerpen gemaakt die elk detail weergeven op CAD tekeningen en technische plannen, met specificatie van ralkleuren en materialen, tot zelfs het bouwen van een heuse maquette. Designers en show producers hielden overal rekening gehouden met akoestiek en lichtinval, en zelfs de vloeroppervlakte werd geanimeerd om een onderdompelende ervaring te bieden.
Het geheim van de Eftelings succes zit in interne samenwerking en partnerships die resulteren in een doorgedreven gastbeleving, wat ook de 9+ quotering verklaart. Er wordt dan ook constant gewerkt aan het verbeteren van de service door zowel de data analytici alsook door alle parkmedewerkers. Sinds 1999 is het park het hele jaar door open en de Winter Efteling met zijn eigen typische sfeer trekt heel wat bezoekers uit binnen- en buitenland.
Tijdens het vrij bezoek aan het park konden we zelf zien en voelen hoe het park evolueerde maar toch zijn typisch nostalgisch karakter vrijwaart. Het sprookjesbos voelt nog net aan als 10 of 20 jaar geleden, hoewel sommige gebouwen volledig werden herbouwd. Velen van ons in Nederland en Vlaanderen groeiden op met de Efteling en komen terug met kinderen of kleinkinderen. Max & Moritz is een charmante ‘rebelse’ familie-achtbaan binnen een leuk gethematiseerd gebied. Naast de klassiekers in Ruigrijk zoals Joris & De Draak of Vliegende Hollander, is ook de Baron een mooi staaltje van hoogstaande technologie in een perfect passend thema. Na de gezellige wintersfeer, konden we ter afsluiting van de dag genieten van een prachtig water & licht schouwspel op het meer.
We kijken alvast uit naar de volgende attracties zoals Danse Macabre en het nieuwe Grand Hotel, die beiden openen in 2024. We zijn er alvast gerust in dat deze ook de kracht van de Efteling zullen weerspiegelen, namelijk met aandacht en liefde de wereld verbeteren.
Dank aan alle parkmedewerkers voor deze open en inspirerende blik achter de schermen, die ons de magie nog meer doet waarderen.
Met dank aan:
- Anja D’Hondt (auteur van dit artikel) – BoldMove Nation, actief op het gebied van interactieve darkrides.
- en ook gastheer Efteling en de organisator Themed Entertainment Association