Hoe kan de leisuresector een aantrekkelijker werkgever worden?

De leisuresector (dagrecreatie, verblijfsrecreatie en horeca) kan zijn aantrekkingskracht volgens ABN AMRO vergroten door het welzijn van werknemers te verhogen. Zo is op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, de werk-privébalans en veiligheid veel winst te behalen. Dat blijkt uit de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO.

Mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling maken de sector aantrekkelijker

Hierin wordt het welzijn van werknemers per sector gemeten op basis van tientallen variabelen in zeven categorieën: persoonlijke ontwikkeling, gelijke kansen, gezondheid, veiligheid, economie, klimaat en werkprivébalans.

Personeelstekort

De leisuresector is nauwelijks hersteld van de coronacrisis, maar ondernemers kunnen nu al moeilijk personeel vinden: in de horecabranche is dit voor 31 procent van de ondernemers een belemmering, volgens het CBS. Angst dat potentieel personeel voor een andere sector kiest, leeft onder 44 procent van de ondernemers in de horeca en bij ruim één op de vijf bedrijven in de cultuur-, sport- en recreatiesector.

Waarop scoort leisure bovengemiddeld

Op een aantal terreinen scoort de leisuresector volgens ABN AMRO beter dan het landelijk gemiddelde. Zo valt op dat werknemers minder vaak burn-out gerelateerde klachten hebben en is sprake van een lager ziekteverzuim (3 procent) dan in alle andere sectoren (ruim 4 procent). Ook scoort de sector beter op de categorie ‘gelijke kansen’, omdat het procentuele loonverschil tussen mannen en vrouwen relatief klein is.

Grotere zelfstandigheid en veiligheid kan tevredenheid medewerkers vergroten

Op meerdere categorieën en variabelen scoort de leisuresector echter minder goed dan
andere sectoren. Dit geldt onder meer voor de categorie ‘persoonlijke ontwikkeling’. Zo
neemt bijvoorbeeld een relatief klein deel van de werknemers in de leisure deel aan
opleidingen en zij worden door hun leidinggevenden ook relatief beperkt gestimuleerd omhun vaardigheden te ontwikkelen.

Ook als het gaat om de werk-privébalans scoort leisure minder goed dan andere sectoren. Zo verstoort een beroep met onregelmatige werktijden en veel weekendwerk het privéleven meer dan in veel andere sectoren.

“Deze lagere score op werk-privébalans is vooral in de horeca een gevolg van de aard van de werkzaamheden. Hier is nu eenmaal vaker sprake van een hoge werkdruk en onregelmatige werktijden, omdat veel in de avond en het weekend wordt gewerkt”, zegt Gerarda Westerhuis, Senior Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “De sector kan haar imago niettemin verbeteren door het welzijn van personeel te verbeteren. Dit is mogelijk door medewerkers meer autonomie te geven – bijvoorbeeld bij het vaststellen van werktijden en het opnemen van verlof. Ook is het bieden van ruimte voor persoonlijke ontwikkeling van belang om aantrekkelijk te blijven en medewerkers aan de sector te binden. Naast het investeren in opleidingen is het belangrijk om mét medewerkers te blijven sparren over creatieve manieren om de tevredenheid van zowel gasten als medewerkers te verhogen.”

Bron en meer informatie: www.abnamro.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *