Het begrip ‘duurzaamheid’ heeft aan waarde ingeboet in marketingcommunicatie

Duurzaamheid is een woord dat aan duidelijkheid heeft ingeboet. Alles kan duurzaam zijn of als dusdanig worden omschreven. Doordat steeds meer partijen het label ‘duurzaam’ gebruiken, ook in het toerisme, heeft het aan geloofwaardigheid ingeboet: Reizigers geloven de uitspraak “Wij zijn duurzaam” niet meer. Dat betoogt het platform Green Pearls dat vele ‘duurzame’ accommodaties helpt bij hun marketing.

Naturhotel Gut Guntrams

Het belang van authentieke communicatie over duurzaamheid

Volgens een consumentenonderzoek uit 2020 heeft één op de twee Duitsers zijn of haar gedrag al veranderd of is bereid dit te doen om duurzaamheidsredenen. Dit wordt ook bevestigd door het duurzaamheidsrapport van booking.com: meer dan tweederde van de reizigers wil duurzamer reizen en 38% zoekt zelfs actief naar informatie over accommodaties en activiteiten en hun duurzame initiatieven.

Hier komt eerlijke en authentieke communicatie over duurzaamheid om de hoek kijken. Het doel is niet alleen om de initiatieven en inzet van de accommodatie op een begrijpelijke manier over te brengen, maar ook om deze met feiten en cijfers te onderbouwen en geloofwaardig te maken.

Hoe communiceer je duurzaamheid in toerisme?

Verantwoorde duurzaamheidscommunicatie is authentiek, transparant en eerlijk. Het laat niet alleen zien wat er is bereikt, maar ook de weg om daar te komen, evenals toekomstvisies en plannen. Het belangrijkste is dat het verifieerbaar is. In de praktijk kan duurzaamheidscommunicatie verschillende vormen aannemen.

Online communicatie

Nog voordat ze een duurzaam hotel kiezen, zoeken reizigers steeds vaker naar informatie over de duurzame initiatieven van hun favoriete bestemmingen. Het is een goed idee om een ​​subpagina op uw eigen homepage in te richten. Het doel van de pagina mag niet zomaar een opsomming van activiteiten zijn, maar een schets geven van de reis die is gemaakt naar duurzame huisvesting.

Een website alleen is niet genoeg voor het Berghotel Rehlegg. Het team communiceert openlijk zijn ecologische en sociale filosofie op het web, in sociale media en in interviews.

In het CERVO Mountain Resort in Zermatt wordt de eigen duurzaamheid van het hotel niet alleen getoond op hun website, maar ook via social mediakanalen. Daarnaast sluit het luxe hotel aan op evenementen als de Sustainable Day in Zermatt en organiseert het zelf een A Love Beyond Festival. Sinds het voorjaar is er ook een duurzaamheidsambassadeur op elke afdeling. Dit stelt hen in staat om het verbeterpotentieel te verkennen en stimuleert een regelmatige uitwisseling van ideeën.

Naast tastbare en zichtbare maatregelen (bijv. composteerbare koffiecapsules of aanmoediging om af te zien van kamerreiniging), informeert Hotel Das Rübezahl gasten over duurzaamheidsmaatregelen in het boetiekhotel in de dagelijkse “Morgenpost” (uiteraard op gerecycled papier). Het team behandelt het onderwerp ook keer op keer op boekingsbevestigingen en in blogposts.

Online, maar ook direct in het hotel, geeft de familie Pichler van de Weihrerhof hun gasten informatie over hun duurzaamheidsmissie. Mededelingen en informatiepanelen geven niet alleen veel nuttige informatie, bijvoorbeeld over de warmtekrachtcentrale, maar zetten gasten ook aan tot gedragsverandering, bijvoorbeeld door erop te wijzen dat handdoeken meerdere keren gebruikt kunnen worden.

Recensies en rapporten

Een belangrijk onderdeel van duurzaamheidscommunicatie is controleerbaarheid. Te veel mooie woorden wekken wantrouwen bij geïnteresseerden en gasten en het vermoeden van greenwashing ontstaat.

De meeste duurzame hotels en accommodaties gaan dit tegen met berichtgeving en transparante berichtgeving in onafhankelijke media. Het Naturhotel Outside ontwikkelt momenteel een nieuw duurzaamheidsrapport. De laatste, uit het jaar 2020, somt de verschillende soorten verbruik van het Oost-Tiroolse hotel op, evenals individuele maatregelen die zijn bereikt en die zijn gepland.

Duurzaamheidsrapportages kunnen ook door derden worden opgesteld. Het SCHWARZWALD PANORAMA in Bad Herrenalb heeft gekozen voor aansluiting bij twee labels: de Duitse duurzaamheidscode en de Baden-Württembergse WIN! Handvest. In samenwerking met Climate Partner wordt de jaarlijkse CO2-balans vastgesteld. Alle certificaten kunnen worden bekeken in de hotellobby of op de website.

Het Black Forest Hotel neemt zijn gasten graag mee op hun eigen reis en toont bijvoorbeeld duurzame projecten, upcycling-producten en onderscheidingen op sociale media. Ook is er de mogelijkheid van klimaatneutraal overnachten, feesten en vergaderen in het SCHWARZWALD PANORAMA. De speciale aanbiedingen zorgen ook voor bewustwording van duurzaam toerisme.

Wall of Change in lobby van Creativhotel Luise

Fysieke communicatie in het hotel

Naast digitale communicatie vertrouwen sommige Green Pearls®-partners ook op een fysieke weergave van hun engagement die verder gaat dan brochures of flyers. Zo werd aan het begin van het jaar de Wall of Change gecreëerd in lobby van Creativhotel Luise in Erlangen. Hier worden de meer dan 200 grote en kleine duurzaamheidsmaatregelen van het hotel weergegeven, gegraveerd op houten platen.

Het Hotel Klosterbräu in Seefeld heeft de Wall of Change als voorbeeld genomen en plant zijn eigen interactieve muur. Het zal driedimensionaal zijn en gasten meenemen op het pad naar klimaatneutraliteit, en regelmatig updates geven over de voortgang.

Gesprekken met gasten en een rolmodel zijn

Vooral in het toerisme gaat er bijna niets boven directe communicatie met de gasten. Dit gebeurt natuurlijk pas als er een boeking is gemaakt. Toch is het een waardevol instrument om gasten te sensibiliseren en te inspireren tot duurzame keuzes.

De Naturgut Guntrams heeft een bijzondere aanpak gevonden en een fotowedstrijd gelanceerd onder de slogan “Beauty of Diversity”. Het doel is om de biodiversiteit van de regio vast te leggen en bezoekers aan te moedigen zich bewust te zijn van zelfs de kleine dingen. Daarnaast blijken rondleidingen voor gasten door de biologische kruiden- en moestuin en door de boomgaarden zeer gewaardeerd te worden.

Bij de HUBERTUS Mountain Refugio in Balderschwang in de Allgäu zijn het de hotelexcursies met de gastheren Karl en Marc Traubel die gesprekken over duurzaamheid initieren. Gasten kunnen zich hiervoor aanmelden als onderdeel van het activiteitenprogramma.

Duurzaamheid is een onderwerp vanaf het inchecken in de Keemala in Thailand. Tijdens de eerste rondleiding door het luxueuze jungleresort legt het team de gasten de duurzame levenscyclus-filosofie uit en wijst het ook op bijzonderheden met betrekking tot de architectuur, het gebruik van water en het vermijden van plastic.

Directe communicatie met de gasten heeft het voordeel dat het gevoel ontstaat dat duurzaamheid een zaak van het hart is en niet alleen een marketingslogan. Dit is nog een reden waarom het van groot belang is voor het hele team van hotel STURM. Naast brochures en het welkomstboekje zijn het vooral de gesprekken met de gasten en het actief naleven van hun eigen filosofie die de duurzaamheidsmissie van het hotel authentiek overbrengen.

The Dreamers Club

Deelnemen aan projecten

Het Kroatische Eco Aparthotel The Dreamer’s Club op Korcula communiceert zijn passie en inzet voor duurzaam toerisme actief en met de betrokkenheid van zijn gasten. Gasten kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan een gratis boottocht naar de onbewoonde eilanden, mits ze tegelijkertijd helpen de stranden van deze eilanden schoon te maken. Het Dreamer’s Club-team moedigt mensen ook aan om de ongerepte stranden van Korcula schoon te maken van afval. Het aparthotel biedt een drankje aan de bar voor elke volle zak met afval die wordt binnengebracht. Op deze manier zullen gasten niet alleen actief deelnemen aan het vormgeven van duurzaam toerisme, maar ook verbindingen met elkaar aangaan en samen de schoonheid van de planeet behouden.

Het communiceren van duurzaamheid is, zoals elke vorm van communicatie, complex. Uiteindelijk is het een juiste mix van de boodschap en kanalen waarmee je op een geloofwaardige manier je gasten zal overtuigen en inspireren.

Bron en meer informatie: www.greenpearls.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *