De zomer laat weleens te wensen over. Donkere wolken en pittige regenbuien domineren vaak en soms lijkt er gewoonweg geen einde aan die ellendige regenbuien te komen. Dagattracties zoals pretparken en dierentuinen moeten het juist hebben van de zomer en beschikken daarom over veel buitenlocaties.
Waar het voor de gasten die wel komen leuk is dat er minder drukte is, kunnen lange periodes regen in het algemeen zorgen voor lagere bezoekersaantallen. Gelukkig is het mogelijk om de regenbui te omzeilen en slim om te gaan met regen in je digitale marketingstrategie. Graag geven we je een aantal tips.
Maak een speciale landingspagina over regen en slecht weer
Neem de mensen aan de hand mee en maak een landingspagina omtrent “wat te doen als het regent”. Op deze pagina licht je al je indooractiviteiten zoals attracties, dierenverblijven en voorstellingen uit, evenals andere activiteiten die mensen bij jouw dagattractie kunnen doen als het regent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het shoppen in de souvenirwinkels of genieten van allerlei lekkers in een restaurant of café. Je kunt vervolgens deze pagina gaan gebruiken in Google Ads, in je e-mailnieuwsbrief of deze delen op social media. Op deze manier geef je mensen het gevoel dat jouw dagattractie ook tijdens de regen de moeite waard is om te bezoeken.
Tevens is zo’n pagina erg goed voor je SEO. Door gebruik te maken van zoekwoorden omtrent regen en dagjes uit kunnen mensen overwegen jouw dagattractie op een regenachtige dag te bezoeken. Als je een volledige indoorlocatie hebt is het vanzelfsprekend dat voor zoekwoorden omtrent “indooractiviteiten” en “activiteiten met slecht weer” een landingspagina gemaakt moet worden. Dit is immers, zeker in het wisselvallige Nederland, een echte USP voor jouw dagattractie.
Toon indooractiviteiten in je actuele content
Ziet het ernaar uit dat het in de zomer voor een langere periode flink gaat regenen? Zorg er dan voor dat je op social media, e-mail en in je advertenties geen beelden toont van mensen die genieten van de zon. In plaats daarvan kun je inspelen op het slechtere weer door beelden te tonen van mensen in indoorlocaties of hoeveel plezier je nog altijd kunt beleven ondanks de regen. Voor volledige indoorattracties is het weer een leuk idee om een filmpje te maken van droevige mensen in de regen die helemaal opleven als ze jouw dagattractie bezoeken.
Voor Display advertenties is een goede en tijdbesparende oplossing WeatherAds. De doelgroep blijft hierbij volledig gelijk, het enige wat aangepast wordt zijn de ads die actief zijn tijdens een specifiek scenario. Deze scenario’s zijn gekoppeld aan USP’s. Zo voerden we dit uit voor het Dolfinarium waarbij met 25+ graden gefocust werd op de waterglijbanen in Waterpret en waarbij met regen juist gefocust werd op de indoorvoorstellingen. Meer hierover weten? Lees dan onze WeatherAds case.
Regenverzekering of slechtweertarief
Heeft jouw dagattractie veel buitenlocaties, waardoor regen echt aanzienlijk de dag zal beïnvloeden? Dan is een regenverzekering wellicht iets voor jouw dagattractie. In zo’n verzekering geef je bij een x aantal millimeters dat valt tijdens de openingsuren van je dagattractie een gratis ticket voor een volgend bezoek. Deze verzekering kost meestal een aantal euro en kunnen mensen extra bij hun ticket aanschaffen.
Een andere optie is het scherp afprijzen van tickets op datum bij slecht weer. Veel dagattracties werken tegenwoordig met tickets op datum die goedkoper worden aangeboden dan open-datum tickets. Als mensen tickets op datum aanschaffen ben je er eigenlijk van verzekerd dat zij die dag jouw attractie gaan bezoeken. Als je deze tickets ook nog goedkoper maakt vanwege het weer geef je mensen een goede reden om toch jouw dagattractie te komen bezoeken ondanks de regen. Andersom kunnen dagattracties met alleen indoorgebieden juist bij hoge temperaturen op dezelfde manier korting aanbieden. Deel dit ook zeker in je advertenties en op je social media.
Speel op locatie op de regen in
Komen mensen jouw dagattractie bezoeken op een regenachtige dag? Dan kun je op de dag zelf hier ook slim op inspelen. Zet bijvoorbeeld in op de verkoop van paraplu’s en poncho’s en verkondig bij de ingang prominent dat je deze artikelen verkoopt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een bord bij de voorste souvenirwinkel. Er zijn namelijk altijd wel mensen die gedurende de dag balen dat ze geen paraplu of poncho hebben meegenomen.
Vanzelfsprekend is het verstandig om te zorgen dat je genoeg overdekte locaties hebt waar mensen even kunnen schuilen als het flink regent. Ditzelfde geldt voor wachtrijen in de buitenlucht. Het creëren van een overdekte wachtruimte is ook ideaal voor dagen met veel zon, zo wachten mensen in de schaduw in plaats van in de volle zon. En uiteraard weet je… na regen komt zonneschijn… ☀️
Tot slot
Wil je met ons (= Red Online) brainstormen over hoe onze specialisten zouden kunnen helpen? Plan een gratis adviesgesprek met ons in.
Met dank aan: Joyce Dijkstra, SEO en content marketeer bij Red Online Marketing