Halloween marketing: 5 online tips voor jouw evenement

Halloween is een van de meest belangrijke periodes in de attractie-industrie. Duizenden griezels worden jaarlijks uit de kast gehaald om in oktober en begin november mensen angst aan te jagen. Oorspronkelijk komt dit feest uit Amerika, maar door vele films en series werd het al gauw in Europa ook populair.

Rond het jaar 2000 werd Halloween voor het eerst in diverse Europese pretparken gevierd die toentertijd in Amerikaanse handen waren. Inmiddels is dit gigantisch uitgegroeid. Zo kan Halloween tegenwoordig voor een verdubbeling van je bezoekersaantallen zorgen. Hierom geven we jou graag 5 tips om jouw Halloweenevenement online op de kaart te zetten.

1. Onthul het Halloweenevenement vroegtijdig

Allereerst is het van belang dat je het evenement vroegtijdig aankondigt. Een goede strategie is om jouw Halloweenevenement aan te kondigen rond begin september. De zomer is op dat moment achter de rug en mensen zijn zich aan het oriënteren om iets te gaan ondernemen in de herfst. De echte liefhebbers van Spooky Season zijn in deze periode tevens al op zoek naar geweldige manieren om hun favoriete feest de hele maand oktober te kunnen vieren. Bovendien zit je op dit moment ruim voor de daadwerkelijke festiviteiten. 

Het aankondigen van je Halloweenevenement doe je het beste via persberichten, via je eigen social media, e-mail en door het te vermelden op je website. Hierbij is het verstandig om bij een bestaand Halloweenevent dat terugkeert de nieuwigheden meteen kort te benoemen. Geef aan dat een bezoekje dit jaar, ondanks dat mensen vorig jaar al zijn geweest, ook weer de moeite waard is. Halloween is ook de uitgelezen kans om eens een unieke e-mail te verzenden met bijvoorbeeld spinnen die eroverheen lopen om echt even de aandacht te trekken.

In deze aankondiging van je evenement geef je ook aan wanneer de ticketverkoop van entreetickets en de specifieke Halloweenbelevingen start; de best practice hierbij is meestal een week na de aankondiging.

2. Bouw online de spanning op

In de loop naar de ticketverkoop kun je steeds wat meer informatie weggeven of belevingen aankondigen/uitlichten zodat mensen hun interesse verder wordt gewekt en jouw evenement steeds top of mind blijft. Denk bijvoorbeeld aan het apart aankondigen/uitlichten van al je Halloweenbelevingen op social media tot de ticketverkoop is gestart of het sturen van toffe e-mails met een speciaal Halloweentemplate. Blijf mensen voeden met informatie over jouw specifieke evenement, zodat ze meteen een ticket kopen als de ticketverkoop is gestart.

Daarbij is het, zeker voor nieuwere evenementen, verstandig om een early bird deal aan te kondigen op het moment dat de ticketverkoop is begonnen; zo hark je net nog even de twijfelaars naar binnen. Een andere best practice is tevens om te vermelden dat de ticketverkoop hard gaat, het evenement al bijna is uitverkocht of de tijdvakken van bepaalde spookhuizen al bijna niet meer te boeken zijn. Hiermee creëer je urgentie.

3. Target de juiste doelgroepen

Het is ook een verstandig idee om, nadat de ticketverkoop van start is gegaan, advertenties te plaatsen op Facebook en Instagram en hierbij specifiek te focussen op bepaalde doelgroepen en interesses. Een goede strategie is bijvoorbeeld om voor deze campagnes te focussen op mensen met interesse in horror. Voor kleinere attracties is het bovendien verstandig om uitgebreider te focussen op mensen in de nabije omgeving. En houd je ook een Halloweenevenement voor families? Focus dan op mensen met interesse in kinderen en ongeveer de juiste leeftijd om jonge kinderen te hebben. 

In deze advertenties licht je kort toe wat jouw evenement te bieden heeft, zodat de value for money meteen duidelijk is. Ook kun je gaan werken met remarketing, waarbij je met gerichte advertenties mensen laat converteren die bij het eerste bezoek aan je website deze weer hadden verlaten.

4. Laat het griezelen al beginnen op de website

Jouw website is de virtuele toegangsweg naar het daadwerkelijke evenement en moet daarom potentiële bezoekers enthousiasmeren. Inmiddels begint de ervaring namelijk tegenwoordig al online en niet meer ‘on the spot’. Hierom is het allereerst van belang om een speciale landingspagina te maken voor jouw Halloweenevenement en hier de belangrijkste USP’s uit te lichten en mooie beelden te tonen. 

Heb je ook een Halloweenevenement dat specifiek gericht is op families, naast de enge beleving voor volwassenen? Zorg er dan voor dat je ook voor dit event een speciale landingspagina hebt met de juiste beelden. Denk bijvoorbeeld aan geschminkte kinderen en sfeervol uitgesneden pompoenen. Als je voor de eerste keer een evenement houdt en dus nog geen beeldmateriaal hebt, kun je het beste materiaal gaan schieten tijdens een testdag; vanwege de authentieke beleving is stockmateriaal namelijk niet verstandig.

Verder is het een goed idee om alle Halloweenbelevingen op de website al te introduceren. Zo weten mensen ongeveer wat ze kunnen verwachten en kun je bovendien het specifieke verhaal van deze spookhuizen, scarezones en walkthroughs beter toelichten. Op deze manier wordt het tevens voor bezoekers makkelijker om zich op locatie in te leven in de verhaalwereld van een Halloweenbeleving. Denk hierbij ook aan het gebruik van videomateriaal dat de beleving introduceert. Dit kun je bovendien doen op TikTok of met een Reels. Denk aan het maken van een serie om het verhaal van je evenement of van een specifieke beleving uit te lichten.

Vergeet tot slot ook niet om een interactieve plattegrond toe te voegen aan je website zodat mensen meteen een goed beeld hebben van jouw evenement, en om jouw Halloweenlandingspagina toe te voegen aan de homepage van je website.

5. Creëer FOMO tijdens de eerste dagen van je evenement

Als je evenement bijvoorbeeld meerdere keren in oktober plaatsvindt betekent dit niet dat je in de maand oktober zelf helemaal geen bezoekers meer kunt aantrekken. De ervaring leert namelijk zelfs dat de eerste weekenden van Halloweenevenementen traditioneel rustiger zijn. 

Hierdoor kun je de eerste edities van je evenement juist gebruiken om FOMO (Fear Of Missing Out) te creëren. Laat bijvoorbeeld op social media zien hoe leuk de eerste edities waren door video’s te tonen van diverse belevingen of stuur na het eerste Halloweenweekend een e-mail met als onderwerp: “Zo zag het eerste weekend eruit”. Deze beelden kun je eveneens gebruiken in je betaalde advertenties zodat deze ook meteen weer vernieuwend zijn.

Een andere best practice is om tijdens het eerste weekend influencers uit te nodigen die jouw evenement vervolgens promoten. Vervolgens zul je zien dat de komende edities nog drukker bezocht gaan worden.


Met dank aan (redacteur): Joyce Dijkstra, SEO en contentmarketeer bij Red Online Marketing

Joyce is niet alleen bekend met de instrumenten om je online marketing te optimaliseren. Zij is ook een fanatiek bezoeker van attractieparken en kent deze sector bijzonder goed. In 2023 bezocht Joyce voor Pretwerk.nl diverse Halloween-events en maakte daarvan een ondernemend verslag.

Red Online marketing is eind deze maand (24 – 26 september) ook aanwezig op de IAAPA Expo Europe in Amsterdam (stand 9300). Daar zijn diverse specialisten in online marketing aanwezig die jou verder kunnen helpen met onderwerpen als zoek- en boekgedrag van online klanten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *