Gekochte aandacht of verdiende aandacht

In de marketing gaat het over twee zaken; bereiken en beraken! Je kunt bereik kopen door bv. een Google Adwords campagne, een flyer verspreiden of bv. een vliegtuigje laten rondvliegen met een slinger met daarop je url. Je kunt zorgen dat de harten van je (potentiële) gasten een huppeltje gaan maken.

Maar er bestaat ook een hybride oplossing. Dat start met de ontwikkeling van een nieuw product of dienst, waaraan je een tof verhaal kunt koppelen; zolang het maar nieuwswaardig is!

En als je regelmatig weer van die leuke hybride oplossingen ontwikkeld, dan wordt je uiteindelijk steeds sneller herkend door de schrijvende pers. Met als gevolg dat ze je ook spontaan gaan opzoeken. 

Zo was het ook met het concept dat Cor ontwikkelde samen met De Ondernemer. Cor vroeg me of we mee wilde doen. Maar natuurlijk wilden we meedoen. Dus gingen we aan de slag met het recept om gerookte paling te bereiden; kort ons verhaal opschrijven, ingrediënten inkopen zodat wat we hier thuis al wat konden voorbereiden, en klaar maken. Daarna reisden we met ons kratje naar Amsterdam. Er waren diverse camera’s in de keuken, ik kreeg een microfoontje om,… test test test. En ja hoor, we gingen los.

Weken later kregen we het filmpje te zien. Dat is voor mij altijd een wat ongemakkelijk moment, maar het brengt ook een trots gevoel. Ik knijp in mijn arm; Waar hebben we dit toch aan verdiend? Ik voel me een gelukkeling! Alleen die stem van me (brr wat klinkt die naar) en die blik, ik zag dat ik sterk scheel keek. Maar verder was het een leuk filmpje waar we direct al leuke reacties op mochten ontvangen. Dat het filmpje vervolgens ook nog eens in het Parool, AD en de Gelderlander wordt gepromoot, was een volslagen verrassing voor ons!

Je snapt dat het bereik zo enorm is. Fantastisch zo net voor het hoogseizoen! Een betere timing kan je als camping haast niet hebben! Verdiende aandacht is dit, en die heeft niet alleen betere resultaten (per bezoeker van het filmpje is de ratio op bv. onze website vele malen hoger, dan dat dezelfde hoeveelheid mensen een abri of andere gekochte aandacht zien.) Het kost misschien wat meer tijd van je, het kost veel minder geld en de resultaten zijn vele maken beter!

Daarom mijn ode aan het sturen op verdiende aandacht, en vol blijven houden! Dan kan het niet anders of je wordt ook spontaan gevraagd voor nog meer leuke acties!

We zijn benieuwd naar jou ervaringen, wanneer kreeg jij spontaan verdiende aandacht? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *