De Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) en de Wereld IP Organisatie (WIPO) kwamen afgelopen week met een bijzondere publicatie waarin wordt gewezen op de het belang van Intellectueel Eigendom (IE) in het creëren van vernieuwing in toerisme.
Trendwatcher Hans de Vries (Bureau voor Vernieuwing) las het document kritisch voor ons door en zag de volgende meerwaarde: “Er kan een gunstig ecosysteem voor innovatie, ondernemerschap en investeringen in de sector tot stand brengen, zo stellen de auters. Maar vooral waarschuwen zij dat ‘creativiteit, innovatie, tradities en erfgoed’ in toerisme voldoende (juridisch) beschermd worden en vervolgens ingezet zodat de regio daarvan kan profiteren.”
IP in de strategie voor regio-promotie
Een quote uit het rapport ‘Boosting tourism Development through Intellectual Property‘ over de kern van het onderscheidend vermogen bij destinatie-ontwikkelingen:
“Het concurrentievermogen van elke bestemming is gebaseerd op zowel materiële factoren (zoals natuurlijke en culturele hulpbronnen) als immateriële elementen (zoals imago en branding), die kunnen helpen producten, diensten of bestemmingen te onderscheiden van de concurrentie. Een slogan of een nieuwe merknaam kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een bestemming te promoten; een certificeringsmerk kan worden gebruikt om de kwaliteit van een product of dienst te onderschrijven; of een geografische aanduiding kan worden gebruikt om een bekend voedsel of drank te identificeren die is geproduceerd in een bepaalde regio met behulp van traditionele methoden. Het gebied van toeristische innovatie biedt talloze mogelijkheden om IP-strategieën te ontwikkelen met nieuwe start-ups en ondernemers, wiens uitvindingen kunnen worden gepatenteerd.”
Biedt dit rapport ook praktische en nuttige aanknopingspunten voor de Nederlandse situatie?
De Vries ziet in het rapport allereerst een interessante aanpak omdat IP centraal wordt gesteld; “In de praktijk is deze aanpak met beschermde merkrechten m.i. niet nieuw. Toch zorgt de bundeling in dit rapport zeker enkele goede inzichten:
Vooral de praktijkvoorbeelden zijn interessant. Vooral om te zien waarom het vastleggen van beeldmerken, proposities, slogans en beelden zin heeft. Zoals bij een ‘designer’s hotel experience’, een ‘sustainable community tourism toolkit’ en hoe de 2010 FIFA World Cup de springplank vormde voor het Zuid-Afrikaanse toerisme.
Opmerkelijk is ook dat toerisme wordt gezien als ‘key driver of socioeconomic development’. Dat is een wat mij betreft overtuigend standpunt dat we misschien meer moeten gebruiken. Al dan niet vanuit de sterke merken en wat zij kunnen beteken voor een gemeenschap, regio of land.
Natuurlijk kennen wij de discussie rondom onze Holland, tulpen en klompen (en wiet). Moeten we die iconen wel blijven inzetten om Nederland te promoten? Of wekken die associaties een verkeerde indruk van het Nederland van nu en vooral hoe we dat Nederland willen positioneren? Het NBTC heeft daarin gekozen voor themalijnen en recht voor The Netherlands als merknaam.
Het gaat met andere woorden ook vooral om keuzes. De keuzes rondom de ‘branding’ van een bedrijf, dorp, stad, streek, natuurgebied, recreatiegebied, regio, land etc. Waar willen we voor staan? En vooral ‘hoe zorgen we dat we relevant blijven’?”
Conclusie
Het is logisch dat een WIPO publiceert over het belang van IP. Dat is zoiets als ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Maar het is een sterke en misschien wel noodzakelijke insteek van het beschermen, vernieuwen en financieren van onze branche. Zeker vanuit overheden gezien die o.a. het NBTC en de diverse Destinatie Marketing Organisaties financieren. Er liggen ook kansen voor het toeristisch bedrijfsleven en iconen in een regio. Door het vastleggen van Intellectueel Eigendom behoud je de controle over je product en je merk en kun je daarop kapitaliseren.
Meer informatie: www.unwto.org
Met dank aan (analyse van het rapport): Hans de Vries, Bureau voor Vernieuwing