Een overzicht van trends en ontwikkelingen in de attractiesector

De IAAPA Expo Europe is vandaag begonnen met een paneldiscussie over de belangrijkste topics in de attractiesector. Natuurlijk stonden duurzaamheid en technologische ontwikkelingen daarbij centraal; maar er kwamen ook nog diverse andere onderwerpen aan bod.

Panelleden: Michael Collins (LDP), Andreas Andersen (Liseberg), Jacob Wahl (IAAPA), Charles Read (Blooloop) en Bart Dohmen (TDAC)

Het afgelopen jaar is voor de hele attractiesector in Europa een buitengewoon goed jaar geweest. Andreas Andersen van Park Liseberg (Göteborg) verwoorde het treffend: “In het eerste jaar na de coronaperikelen wilde iedereen er weer op uit. We konden in feite zelf onze entreeprijs bepalen. De bezetting was het hele jaar door uitstekend. Maar die situatie begint zich inmiddels wel wat te normaliseren.”

Trends attractiesector

Over de belangrijkste trends in de attractiesector waren de panelleden het van tevoren wel eens geworden. Hoe deze trends zich ontwikkelen – en welke keuzes er gemaakt moeten worden, zorgde nog wel voor enig verschil van inzicht…

  • Wachtrijen zijn niet toekomstbestendig: De nieuwe generatie is niet gewend om te wachten. Daar zal de industrie met een oplossing moeten komen. Het bieden van voordring-arrangementen stuit op weerstand. Andersen: “Zoals ik het zie heeft de attractiewereld een probleem veroorzaakt; namelijk wachtrijen. En nu mag de consument er veel geld voor betalen om het probleem te omzeilen. Mensen met een beperkter budget worden hiervan ook bij voorbaat uitgesloten.” Bart Dohmen voegt daar nog aan toe: “Ook het plannen van entree in attracties in een app is niet ideaal. Daarmee gaat de spontaniteit van een bezoek aan het park verloren. Je loopt continu op je app te kijken of je de planning nog gaat halen.”
  • Duurzaamheid gaat de attractiesector ingrijpend veranderen: Charles Read: “De consument eist steeds meer een duurzame bedrijfsvoering. Je ontkomt er niet aan om maatregelen te nemen.” Andersen: “Je krijgt ook geen leningen meer voor nieuwe ontwikkelingen waarbij niet is nagedacht over duurzaamheid. De financiële sector heeft in dat opzicht de regie op duurzame ontwikkelingen.” Colins: “Een aspect dat echt moet worden aangepakt is de bereikbaarheid. Het grootste deel van de ecologische footprint van een attractie zit in niet-duurzaam vervoer.” Wahl: “Duurzaamheid is ook niet alleen een maatschappelijke overweging. Er zijn ook vele voordelen voor je ecnomische bedrijfsvoering.”
  • Consolidatie zet door – maar wel met oog voor perspectief op termijn: Er zijn de afgelopen jaren veel bedrijven opgegaan in een keten. Maar dat is niet altijd even goed gegaan. Dohmen: “Met name Venture Capital (VC) spelers wilden snel rendement. En in deze sector moet je gewoon meer geduld hebben en een langere termijn visie. We zien wel dat de aanpak in de VC wereld aan het veranderen is. Anderson is vertegenwoordiger van een zelfstandig bedrijf, maar ziet wel de voordelen van ketenvorming: “Met name op het gebied van ‘kennis’ hebben ketens een voorzsprong. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een pilot doen in één park en dat bij succes uitrollen naar de andere bedrijven. Ook hebben zij gezamenlijk veel meer kennis in huis.”
  • Social en immersive entertainment: Dit zijn ontwikkelingen met o.a. VR, AR en projectietechniek, waarbij de gast wordt ondergedompeld in een beleving. “Immersive is geen nieuw fenomeen.”, legt Charles Read van Blooloop uit; “Maar het is door de opkomst van nieuwe technologieën wel in een stroomversnelling terecht gekomen. Collins: “Immersive attracties, zien we op steeds meer verschillende locatie ontstaan. Vanuit een economisch perspectief is dit een zeer interessante ontwikkeling, want het kent een veel betere spreiding over de week en het jaar. Vanwege de zeer interessante cashflows zijn veel recreatiebedrijven er in geïnteresseerd.”
  • Toegankelijkheid en inclusie: Deze ontwikkeling is sterk vergelijkbaar met de ontwikkeling van duurzaamheid. Het is een ontwikkeling die wordt geëist door het maatschappelijk krachtenveld. Je kunt als bedrijf eigenlijk niet meer zonder een goede visie op toegankelijkheid en inclusiviteit. Ook hier noemen de panelleden ook weer diverse voordelen. Andersen: “In Europese parken heeft 25% van de bezoekende gezelschappen wel iemand met bijzondere behoeften in de groep. Alleen al daarom is het belangrijk om rekening te houden met beperkingen.” Collins: “Parken die extra goed rekeining houden met speciale behoeften blijken ook erg goed in de markt te liggen bij sponsors. Daarmee kun je weer een extra inkomstenmodel aanboren.”
  • Personeel: In heel Europa heeft de (arbeidsintensieve) attractiesector last van de krappe arbeidsmarkt. Alhoewel de druk wel wat begint af te nemen. De attractiebedrijven realiseren zich heel goed dat zij werk moeten maken van de aantrekkelijkheid als werkgever. Jacob Wahl: “Toen ik nog bij Europa Park werkte is daar een talent academy opgezet, inclusief gegdegen huisvesting voor personeel. Daarmee maak je e baan extra aantrekkelijk en biedt je groeiperspectief.”

De IAAPA Expo Europe vindt nog plaats t/m 28 september in Wenen.

Meer informatie: www.iaapa.org/expos/iaapa-expo-europe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *