Websitebureau Rubber Cheese heeft, ondersteund door Convious (klantreisondersteuning), een onderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit van websites in de attractiesector; ‘The Visitor Attraction Website Report 2023’. Daaruit blijkt dat veel attractiebedrijven nog heel wat verbetermogelijkheden hebben.
Het rapport is tot stand gekomen door o.a. een enquête onder het management van attracties. Enkele interessante bevindingen:
- Een goed werkende techniek en een soepele gebruikservaring zijn essentieel voor een goede conversie via de website. Een schokkende 88% van de websitebezoekers geeft aan dat zij na een vervelende website-ervaring niet snel meer terugkomen op dezelfde website.
- Bijna de helft van de dagattracties heeft geen protocol klaarliggen voor technische problemen met de website.
- Op 75% van de websites moet de consument minimaal 5 stappen doorlopen om een transactie af te ronden. E-commerce speler Shopify legt uit dat de conversie met gemiddeld 35% omhoog gaat als je dat weet terug te brengen naar 2 stappen.
- 22% van de respondenten verzorgt geen redactionele updates of doet dat zeer onregelmatig.
- Het is bij 86% van de bedrijven bekend dat personalisatie van de gegevens zorgt voor een betere online ervaring. toch heeft slechts 6% dat ook toegepast op de eigen website.
- 53% van de respondenten maakt geen gebruik van interactieve elementen op de website. Dit zijn bijvoorbeeld spelletjes of enquêtes. Het is aangetoond dat de bezoeker daardoor langer op de website verblijft – met ook een hogere conversie als gevolg.
Op basis van het onderzoek geeft Rubber Cheese in het rapport enkele adviezen om de effectiviteit van je website te verbeteren.
- Overbrug de kloof tussen de online informatie en de werkelijke experience. Maak de
- Zorg dat je website design vooral gericht is op de mobiele telefoon
- Meet, test en optimaliseer (continu)
- Zorg voor een eenvoudige gebruikservaring; stuur op conversie
Meer informatie: https://info.convious.com/report-visitor-attraction-website-survey-by-rubbercheese-conviou