In de dynamische wereld van digitale communicatie is het belang van een goed doordachte e-mail strategie niet te onderschatten. De eerste barrière die je moet overwinnen is ervoor zorgen dat je e-mails niet alleen worden verzonden, maar ook daadwerkelijk aankomen bij je beoogde ontvangers. Recentelijke updates van Gmail en Yahoo hebben de eisen voor e-mailmarketing aangescherpt sinds 1 februari. Hierdoor is het cruciaal geworden om je technische fundamenten op orde te hebben. Bevat jouw e-maillijst veel Gmail en/of Yahoo e-mailadressen? Lees dan snel verder!
Een ‘Nee’ bij de deur: Gmail en Yahoo laten niet iedereen meer binnen
Stel je voor dat de e-mailclient (zoals Gmail, Outlook, Yahoo of Apple Mail) fungeert als de portier van een exclusieve nachtclub, die selectief bepaalt wie wel en niet wordt toegelaten. Je hebt zorgvuldig nagedacht over je kleding en uiterlijke verzorging, maar het ontbreken van je naam op de lijst van de portier met een groen vinkje erachter zorgt ervoor dat je niet wordt binnengelaten. Deze situatie is niet alleen balen, maar ook een verspilling van tijd en moeite. In de wereld van e-mailmarketing werkt dit vergelijkbaar. Terwijl veel marketeers zich richten op de visuele aantrekkingskracht van hun e-mails, vergeten ze vaak de technische basis. Hierdoor belanden hun e-mails niet op de ‘lijst’ en staan ze teleurgesteld voor een gesloten deur. Een gemiste kans!
Hoe kom ik dan wel binnen?
De sleutel tot binnenkomen is het hebben van een betrouwbare afzender. Net zoals een bekende naam deuren opent in het echte leven, geldt dat ook voor een e-mail. Vermijd het gebruik van algemene info@ e-mailadressen en zorg ervoor dat de e-mailclient weet wie je bent voordat je aanklopt. Maar hoe kom je dan op de lijst te staan? We leggen je het uit:
Authenticeer wie je bent
Wanneer je gaat mailen, is het belangrijk om de basisinstellingen goed te hebben staan. Dit bestaat uit drie essentiële dingen:
- Geef aan welke IP-adressen of domeinen namens jou mogen mailen door het Sender Policy Framework (SPF) in te stellen.
- Voeg daarna een digitale “handtekening” toe waardoor e-mail clients kunnen vaststellen dat de mail van jou komt. Dit wordt ook wel DomainKeys Identified Email (DKIM) genoemd.
- Tot slot: voordat de mail wordt afgeleverd gaat de Domain-based Message Authentication, Reporting & Conference (DMARC) in werking. Hiermee wordt gecontroleerd of de SPF en DKIM met de afzender overeenkomen. Is dit het geval, dan wordt de e-mail binnengelaten in de mailbox van de ontvanger. Is het antwoord nee, dan kom je helaas niet binnen.
Een schone verzendlijst: Kwaliteit boven kwantiteit
Het is uitermate frustrerend om een database te hebben zonder te weten wie nog interesse heeft in jouw e-mails. Zorg daarom voor een dubbele opt-in mail om zeker te zijn dat mensen daadwerkelijk jouw mails willen ontvangen. Voer regelmatig controles uit op de prestaties van je campagnes en verwijder inactieve ontvangers. Iemand wordt als inactieveling gezien als hij of zij al een half jaar geen mails meer heeft geopend en nergens op heeft geklikt.
Daarnaast kun je twee keer per jaar een heractivatiecampagne doen, waarbij je mensen aanmoedigt om je mails te openen. Als ze nog steeds niet geïnteresseerd zijn, is het beter om ze uit je verzendlijst te verwijderen om je verzendreputatie te behouden.
Tot slot is Gmail begonnen met het verwijderen van e-mailadressen die al twee jaar niet meer zijn gebruikt. Zorg er dus voor dat deze e-mailadressen niet meer in je database staan om bounces te voorkomen.
Minimaliseer je spamratio
Gmail en Yahoo hebben hun regels strikter gemaakt omtrent spamklachten. Je kunt nu maximaal 3 klachten per 1000 e-mailadressen krijgen (0,3%) voordat je toegang moeilijker wordt gemaakt. Maar hoe voorkom je nu dat je e-mails als spam worden gemarkeerd?
Zorg er altijd voor dat het uitschrijven eenvoudig is. Als dit moeilijk te vinden is, zijn mensen eerder geneigd de spamknop te selecteren. Daarnaast kun je mensen die op de spamknop hebben gedrukt, het beste onmiddellijk verwijderen en ze niet opnieuw mailen.
Versoepel het afmeldproces
Je herkent het vast wel: je wilt je afmelden voor een nieuwsbrief en moet eerst door een doolhof van vragen navigeren voordat je eindelijk uitgeschreven bent. Dit gaat nu veranderen. Gmail en Yahoo introduceren een vereenvoudigd proces: je moet met slechts één klik kunnen uitschrijven. Ze voegen automatisch een uitschrijfknop toe achter de e-mails, waardoor het afmelden een stuk makkelijker wordt.
Wil je hier nu meer over weten of kun je hulp gebruiken op e-mailmarketing vlak? Neem dan contact met Wander Journeys op voor een vrijblijvende kennismaking.